Mini recension av Thermalright HR-03 Plus (modemvarning)

Permalänk
Medlem

Mini recension av Thermalright HR-03 Plus (modemvarning)

I tisdags fick jag hem mitt paket från Tyska Alternate som bestod utav ett stycke Thermalright HR-03 Plus grafikkortskylare och en Sharkoon Silent Eagle 1500 92mm fläkt.

Tittar man inne i kartongen till grafikkortskylaren så ser man att den har varit väl skyddad i sitt lilla paket.

Kylaren ser fin ut i sin lilla skyddande påse.

Man får även till en hel radda annat smått och gott allt från fästanordning till minneskylare och även en stor tub kylpasta av okänd kvalitet (jag använde mej utav Artic Silver 5).

Sådär ja nu har vi kollat att allting är med i paketet nu är det dags att gå loss på grafikkortet som i mitt fall är ett Asus EN8800GTS 640mb.

Här fick jag problem direkt det visade sej att mina skruvmejslar var av fel storlek så jag lyckades skruva bort alla skruvar utom en (visst är det typiskt) men efter en sväng ner till Ica Maxi för köp av ny skruvmejsel så var problemet över och den sista skruven gav med sej.

Nu återstår bara lite rengörning av kortet så man får bort all gammal kylpasta ordentligt på bilden nedan är jag inte riktigt klar ännu men är på god väg.

Sen var det dags att sätta på en massa kylning på kortet till minnen och andra varma områden på kortet och här upptäckte jag att klistret på dessa inte var det bästa, vid ett flertal tillfällen så ramlade dessa av och speciellt dom som dom i manualen kallar för PWM IC chips var inte enkla att få på plats så dom sitter kvar.

Men skam den som ger sej nu sitter dom även om de inte sitter så hårt, vi får se i framtiden om jag ska försöka limma fast dem eller om dom kanske sätter sej bättre efter att man har värmt upp kortet ett tag.

Sådär nu har jag fått på GPU-kylningen på kortet jag började med att sätta på den i type1-läge (enligt manualen) med kylaren ovanför kortet för att se hur tempraturerna blir då.

Nu har jag även fått på min lilla fläkt på kortet nu återstår bara att stoppa in kortet och köra igång trodde jag men icke det visade sej att jag inte hade tillräckligt med plats i lådan för att köra kortet i det här läget…

Dessvärre tog även batterierna i min kamera slut så jag fick aldrig någon avslutande bild på hur mitt kort ser ut men jag har lånat en bild från hemsidan för att illustrera det hela.

Nu har jag inte hunnit bencha mitt system speciellt mycket utan bara stabilitets testat kortet i 3Dmarks 06 (bench resultat kommer senare).

Oklockat med original kylning: Idle: 59grader, Load: 69grader
Klockat med original kylning 660/950: Idle: 59grader, Load: 73grader

Oklockat med Thermalright HR03 Plus: Idle 60grader, Load 61grader
Klockat med Thermalright HR03 Plus 665/950: Idle 61grader Load 67grader

Jag kunde alltså öka min maxklock på coren med 5mhz och har ändå 6grader kallare trotts denna sommarhetta.
Minnet var inte på max innan heller och är det troligen inte nu heller mera tester kommer göras...

Vad kan då orsaken vara att min Idle tempratur faktiskt har gått upp en grad oklockat och två klockat efter byte till ny kylning?
Antingen kan det bero på att det faktiskt har blivit betydligt varmare ute nu så att kortet värms upp lite extra när det inte arbetar eller också kan det bero på att mitt kort nu tar upp en massa utrymme och den nya fläkten faktiskt inte får specielt mycket rum att hämta ny luft till kortet.
Se bilden nedan så kanske du förstår…

Jag har nämligen bytit ut chipsetkylaren mot en stor Zalman-kylare så det gör att kortet inte får plats i den övre PCI-E 16-platsen utan nu körs på den undre i PCI-E 8 istället.
Med fläkt tar kortet upp mellan 2,5-3 PCI-platser så då blir det inte mycket utrymme kvar.

Men jag ska byta kylning på Chipset vid ett senare tillfälle och till en Thermalright HR-05-SLI så jag kan köra mitt kort i den högre PCI-E platsen.

Slutsats

Jag blev nöjd med kortet trotts små skavanker med minneskylare som ramlade av och uteblivandet utav tempratursänkning i Idle.

Plus:
Lägre ljudnivå (beroende på fläkt)
Svalare kort vid Load
Enkelt att installera på kortet

Minus:
Högt pris 81,50 euro inklusive frakt från Tyska Alternate (finns nu för 439 kr på webhallen men foftfarande lite dyr)
Bökiga minneskylare som lätt ramlar av under installtionen
Tar upp upp till 3 PCI-platser

Slutbetyg: 8/10

Bonus!

Och till sist några ord ang. fläkten Sharkoon Silent Eagle 1500
En mycket tyst fläkt på 1500rpm med ett luftlöde på 42,72m3/h (25,13CFM) och en ljudnivå uppmätt av tillverkaren på 18,3dB(A).

Man får med fläkten i sej som är sleevad, skruvar, gummiupphängning och en konverter 3pin -> molex.

Plus:
Sleevad
Skruvar och gummiupphängnin ingår
Konverter 3pin-> molex ingår
Tyst
Hyffsad kylning

Minus:
Finns fläktar som kyler bättre
Finns den att köpa i Sverige?

Slutbetyg: 10/10

Det här var min första minrecension så ni får ha lite översende, jag hoppas ändå att ni tyckte om den och den ska uppdateras efter lite benching och klockning...

Edit/La upp lite klockresultat/Edit

Edit2/ Har nu benchat systemet lite i 3Dmarks 06 och har hittils kommit upp i 9932, jag ska försöka klocka det sista lilla som behövs nu för att ta mej över 10k som är mitt stora mål.../Edit2

Edit3/Nu äntligen med nya drivrutiner lyckades jag få 10190
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=2226254 /Edit3

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Bort med ett minus

http://www.webhallen.com/prod.php?id=75842

Fin recension, nästan så att man vill köpa ett 8800 bara för att kunna använda kylaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blirren
Bort med ett minus

http://www.webhallen.com/prod.php?id=75842

Fin recension, nästan så att man vill köpa ett 8800 bara för att kunna använda kylaren

Tackar jag har ändrat nu men 439 kr är ändå lite dyrt när det inte medföljer någon fläkt tycker jag.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

fin rec.. till mitt x1900xt så montera ja kylaren uppåt då sparar man på pciplatser

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Tackar jag har ändrat nu men 439 kr är ändå lite dyrt när det inte medföljer någon fläkt tycker jag.

Jag håller med, lite väl saftigt kanske. Samtidigt är det en rejäl kylfläns och med riktigt bra flöde i övrigt kan man ju köra utan fläkt. Dessutom kan det vara en fördel att ingen fläkt medlevereras, så att man kan välja en efter eget tycke och smak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blirren
Jag håller med, lite väl saftigt kanske. Samtidigt är det en rejäl kylfläns och med riktigt bra flöde i övrigt kan man ju köra utan fläkt. Dessutom kan det vara en fördel att ingen fläkt medlevereras, så att man kan välja en efter eget tycke och smak.

Jo självklart kan det även ses som en fördel med att själv få välja fläkt till sin kylare...

Update 1!

Jag har lagt in lite klockresultat jag kommer senare också att försöka pressa mina minnen på kortet lite hårdare för att se om jag kan ta mitt gamla rekort i 3DMarks 06 som ligger på 9673...
Men detta kommer troligen inte upp förens efter helgen eller tidigast på söndag...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Mer recensioner från dej tack Bra bilder och bra punkter

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lite frågor som du kanske inte kan svara på men jag försöker ändå..

1. Hur stor är den jämfört med vanliga HR-03?
2. Går det att trycka i fläkten mellan kortet och flänsen när man monterar den som du har gjort (type 2) eller blir det för trångt?

Jag har ett 7900GTX med vanliga HR-03 nu och undrar lite hur jag ska göra om/när jag uppgraderar.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Mer recensioner från dej tack Bra bilder och bra punkter

Tusen tack det där var roligt att höra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Jag har lite frågor som du kanske inte kan svara på men jag försöker ändå..

1. Hur stor är den jämfört med vanliga HR-03?
2. Går det att trycka i fläkten mellan kortet och flänsen när man monterar den som du har gjort (type 2) eller blir det för trångt?

Jag har ett 7900GTX med vanliga HR-03 nu och undrar lite hur jag ska göra om/när jag uppgraderar.

Jag gör ett försök...

1. Tagit från Thermalrights hemsida:
Vanliga HR-03:
Dimension: L133 x W156 x H38 mm (heatsink only)
Weight:350g (heatsink only)

HR-03-Plus:
Dimension:
L133 x W156 x H38 mm (heatsink only)
Weight:
410g (heatsink only)

Så dom verkar vara lika stora bara lite mera tyngd i plus-modellen.

2. Nej man får inte plats med en fläkten där i mellan, det är välldigt trångt...

Jo ska du uppgradera till ett 8XXX-kort i framtiden kan jag varmt rekomendera denna!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Synd att den är så stor. Skulle inte få plats med sånna i SLI i mitt chassi.. och inte mitt moderkort heller om jag kör med ett extra ljudkort.

Permalänk

beställt en sån också väntar på leverans ska se till att få på en 120mm fläkt

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Avstängd

Och bort med en varning.... vem har modem?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

stackare med laptop?

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
stackare med laptop?

old pice of junk?

okej, kabelmodem men 56Kbit nää

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ett tips till de som skall fästa minneskylarna. Tvätta ordentligt med först avfettningsmedel, och sedan med alkoholbas. Topps rekommenderas. Efter det sitter flänsarna som gjutet. Detta är egentligen inget speciellt just för den här kylaren, utan något som jag rekommenderar överhuvudtaget. De där vita kuddarna som tillverkarna envisas att lägga på minnena är rena flottet. Förstör möjligheten för vilket lim som helst.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Bra recension och mycket fina, skarpa bilder.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Jättefin recension Cyber

Det tackar vi för.

Har du möjlighet att testa den åt andra hållet oxå ?

Btw: Här har ni en mycket intressant länk med test av bla de nya Accelerokylarna.
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/vga-coolers_...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Skulle vara väldigt intressant om du kunde mäta hur långt kylaren sticker ut ovanför kortet i typ1-läget så man kan mäta och se om det går in med det moderkort och den processorkylare man har.

Jag har inte möjlighet att offra 3st PCI-platser så Typ-1 läget är det enda intressanta för min del. Jag antar att flera känner likadant.

[EDIT]:
Fint att webhallen har icke plusvarianten på sina produktbilder...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Ett tips till de som skall fästa minneskylarna. Tvätta ordentligt med först avfettningsmedel, och sedan med alkoholbas. Topps rekommenderas. Efter det sitter flänsarna som gjutet. Detta är egentligen inget speciellt just för den här kylaren, utan något som jag rekommenderar överhuvudtaget. De där vita kuddarna som tillverkarna envisas att lägga på minnena är rena flottet. Förstör möjligheten för vilket lim som helst.

Ahha tack för tipset nästa gång ska jag skaffa avfettningsmedel, tack för tipset!

Har du några tips på märke (har aldrig använt avfettningsmedel tidigare)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Jättefin recension Cyber

Det tackar vi för.

Har du möjlighet att testa den åt andra hållet oxå ?

Btw: Här har ni en mycket intressant länk med test av bla de nya Accelerokylarna.
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/vga-coolers_...

Tyvär kan jag inte det idag pga min chipsetkylare som sitter ivägen men en ny chipsetkylare ska inhandlas så i framtiden kan jag göra det (vet dock inte när det blir).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Skulle vara väldigt intressant om du kunde mäta hur långt kylaren sticker ut ovanför kortet i typ1-läget så man kan mäta och se om det går in med det moderkort och den processorkylare man har.

Jag har inte möjlighet att offra 3st PCI-platser så Typ-1 läget är det enda intressanta för min del. Jag antar att flera känner likadant.

[EDIT]:
Fint att webhallen har icke plusvarianten på sina produktbilder...

Nu har jag inte monterat om min kylning utan mätt på ett ungefär och med fläkt borde den den ta upp ~5-5,5cm, exakta mått kommer när jag bytt min chipsetkylare...

Edit/Stavfel/Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren bensin eller Acceton (Gripens) köper man i närmsta Konsum och funkar super till att göra ren med, använder oxå tops till detta.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ok nästa gång blir det aceton eller keminsk ren bensin istället för t-röd.
Tack igen!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Det är du som skall ha tack för din fina recension Cyber.

Om du har tjej/fru/morsa, så fråga henne efter acceton, dom har ofta det till att ta bort nagellack.
Annars kostar en sådan där liten Gripen´s plastflaska på ca 1 dl, runt en tjuga och räcker en evighet till cpu/gpu/kylflänsar.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Det är du som skall ha tack för din fina recension Cyber.

Om du har tjej/fru/morsa, så fråga henne efter acceton, dom har ofta det till att ta bort nagellack.
Annars kostar en sådan där liten Gripen´s plastflaska på ca 1 dl, runt en tjuga och räcker en evighet till cpu/gpu/kylflänsar.

Jo, men kolla bara så det är Aceton UTAN olja.

Ok, väntar på att du skaffar ny chipsetkylare, alternativt att någon annan orkar mäta. Skulle vara intressant att veta hur långt det är utan fläkt också, standard är ju fläktarna 2.5cm om jag inte mins fel.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jo, men kolla bara så det är Aceton UTAN olja.

Jo, givetvis..glömde väl tillägga det.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Acetonet kan väl smälta PCBn? Eller?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag aldrig något så aggresivt som aceton på komponenter. Har tillverkaren använt "fel" plast på en sockel, eller liknande, så kan man ha katastrof till hands. Avfettning i kombination med t.ex. koncentrerad spolarvätska är en mild, men ändå väl fungerande rengöring. Båda sakerna går att köpa på vilken mack som helst, och oftast i större livsmedelsbutiker.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Har monterat denna kylare ikväll på ett ASUS 8800gts 320 och testkört den lite.
På den har jag satt en 120mm ADDA silent, samt använt AS5.

Temperatur standardkylare:
Idle: 69°C (Fläkt på 70%)
Idle: 65°C (Fläkt på 95%)

Temperatur HR-03 Plus:
Idle: 49-50°C (ADDA på 1000rpm)
Load: 63°C (Efter ca 20 min i rthdrible.exe fullscreen)

Ganska imponerande resultat. Mycket bättre kylning till en mycket bättre ljudnivå.
Underbart Thermalright!

Visa signatur

//Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Personligen använder jag aldrig något så aggresivt som aceton på komponenter. Har tillverkaren använt "fel" plast på en sockel, eller liknande, så kan man ha katastrof till hands. Avfettning i kombination med t.ex. koncentrerad spolarvätska är en mild, men ändå väl fungerande rengöring. Båda sakerna går att köpa på vilken mack som helst, och oftast i större livsmedelsbutiker.

Nu har en av minnesflänsarna ramlat av =/ så nu ska jag ner till macken och köpa T-grön som tydligen ska vara ett bra avfettningsmedel.

Tack för dina råd!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanSan
Har monterat denna kylare ikväll på ett ASUS 8800gts 320 och testkört den lite.
På den har jag satt en 120mm ADDA silent, samt använt AS5.

Temperatur standardkylare:
Idle: 69°C (Fläkt på 70%)
Idle: 65°C (Fläkt på 95%)

Temperatur HR-03 Plus:
Idle: 49-50°C (ADDA på 1000rpm)
Load: 63°C (Efter ca 20 min i rthdrible.exe fullscreen)

Ganska imponerande resultat. Mycket bättre kylning till en mycket bättre ljudnivå.
Underbart Thermalright!

Fina resultat där JohanSan!

Vilket håll har du satt kylaren åt?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Nu har en av minnesflänsarna ramlat av =/ så nu ska jag ner till macken och köpa T-grön som tydligen ska vara ett bra avfettningsmedel.

Tack för dina råd!

Fina resultat där JohanSan!

Vilket håll har du satt kylaren åt?

Brorsan hade precis det problemet på sitt GTS. Flänsarna lossnade, och rasslade ner i burken. Det ordnade sig med avfettning, men man får vara försiktig, då man gärna vill ha lite klister kvar på minnesflänsen efter tvätten också.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Nu har en av minnesflänsarna ramlat av =/ så nu ska jag ner till macken och köpa T-grön som tydligen ska vara ett bra avfettningsmedel.

Tack för dina råd!

Fina resultat där JohanSan!

Vilket håll har du satt kylaren åt?

Jepp, jag är riktigt nöjd. Rivatuner visade 47°C när jag kom hem från jobbet idag.
Jag har monterat den så att flänsen är på samma sida som GPU:n.

Visa signatur

//Johan