Permalänk

Jaha det här var ju ett antiklimax utan dess like. Här har man väntat till kvällen för att se racet och så blir det inget 😭

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Hightlights på TV10 inställt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Hightlights på TV10 inställt

Finns ju inga Highlights de gjorde dig en tjänst om du inte gillar maylander.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Riktigt antiklimax på min favoritbana efter uppehållet. Kul för Russel med en pallplats dock. Och att det åter är väldigt jämnt både mellan Verstappen och Hamilton och Red Bull och Mercedes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Regn imorgon, snälla.

Skrivet av DasIch:

Nöjd nu?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Regn är en oberäknelig faktor som gör att F1 blir mindre statiskt. Russel/Williams kvalade in på andra plats före Mercedes! Sen är det väl ingen som önskar att det ösregnar i 4 timmar så racet inte går att genomföra.

Permalänk
Medlem

I och med att detta blev historiens kortaste race så har jag en fundering.
Är detta det mest regniga vädret som varit under en race-dag eller har man börjat fega ur mer än nödvändigt.

Jag vill minnas att det regnat betydligt mer på andra ställen senaste 10åren och man låtit bilarna köra 20 varv bakom safety car för att få bort stående vatten och sedan fått några varv av race iaf.

Finner det märkligt att de inte iaf bara körde av tiden bakom SC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

I och med att detta blev historiens kortaste race så har jag en fundering.
Är detta det mest regniga vädret som varit under en race-dag eller har man börjat fega ur mer än nödvändigt.

Jag vill minnas att det regnat betydligt mer på andra ställen senaste 10åren och man låtit bilarna köra 20 varv bakom safety car för att få bort stående vatten och sedan fått några varv av race iaf.

Finner det märkligt att de inte iaf bara körde av tiden bakom SC.

Att man har "börjat fega ur mer än nödvändigt" tror jag inte, utan man kan nog snarare ställa sig frågan om man har tagit för stora risker tidigare. För visst har man som du säger nog kört i liknande förutsättningar förr. Jag är också som du förvånad över att man inte gjorde fler varv bakom SC för att få bort stående vatten.

Permalänk
Skrivet av edvinnn:

Att man har "börjat fega ur mer än nödvändigt" tror jag inte, utan man kan nog snarare ställa sig frågan om man har tagit för stora risker tidigare. För visst har man som du säger nog kört i liknande förutsättningar förr. Jag är också som du förvånad över att man inte gjorde fler varv bakom SC för att få bort stående vatten.

Jag tror tyvärr Lando-krasch blev orsaken till varför man inte körde. Som ni säger hade man kunnat köra 5 varv bakom SC för att få bort en del regn.

Permalänk
Medlem

När man satt ett kostnadstak för teamen är det kanske för mycket begärt att dom ska köra i sådana förhållanden. Framförallt på spa där eau rouge/radillion är en riktigt farlig kurva även i torra förhållanden. En bana som Paul Ricard hade kanske varit lättare att motivera i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

När man satt ett kostnadstak för teamen är det kanske för mycket begärt att dom ska köra i sådana förhållanden. Framförallt på spa där eau rouge/radillion är en riktigt farlig kurva även i torra förhållanden. En bana som Paul Ricard hade kanske varit lättare att motivera i så fall.

Handlar mer om säkerhetstänk. Såg ni inte sprayen från onboard? Sikten mer än något annat. Begriper för min gud inte vad lando norris krasch skulle ha med saken att göra

eau rogue har vart flatout länge med F1 bilar. Det utmanande nu är att köra om i Eau rouge det är fortfarande lite spännande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det är silkesvantar som gäller när det kommer till Spa. Antoine Hubert dog ju för ett par år sedan och efter debaclet i kvinnornas-division i lördags förstår jag att man är ängslig. Eau rouge är en fantastisk kurva, men den måste respekteras

Permalänk
Medlem

Fast i andra motorsporter har de ju lokala dubbla flaggor. Skulle kunna ha som i WEC att ha slow zones etc om det bara är en kurva som är problemet.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på det tidigare år. Varför bygger man inte om eau rouge? Inte själva kurvan men barriärerna, river och pushar backen bakom däckmuren och flyttar bak däckmuren några meter, så om man får kast så studsar man inte in i muren och ut igen utan har någonstans att ta vägen.
Hjälper ju inte om en bil står efter krönet men kanske kan se till att bilen kanske inte står just på raceytan utan kanske 3m vänster om raceytan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Handlar mer om säkerhetstänk. Såg ni inte sprayen från onboard? Sikten mer än något annat. Begriper för min gud inte vad lando norris krasch skulle ha med saken att göra

eau rogue har vart flatout länge med F1 bilar. Det utmanande nu är att köra om i Eau rouge det är fortfarande lite spännande.

Eau Rouge är förvisso fortfarande farlig. Händer en del olyckor där, även torrt och utan omkörningar. Sen blir det såklart inte bättre när bilar som kraschar där studsar ut i banan igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är silkesvantar som gäller när det kommer till Spa. Antoine Hubert dog ju för ett par år sedan och efter debaclet i kvinnornas-division i lördags förstår jag att man är ängslig. Eau rouge är en fantastisk kurva, men den måste respekteras

Finns det en kvinnlig division? Är det sopan Carmen Jorda som fått till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns det en kvinnlig division? Är det sopan Carmen Jorda som fått till det?

Det där kändes som ett slag under bältet måste jag säga.

Formula W. Riktigt bra racing i toppen av fältet. Och ett riktigt bra race på Spa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det där kändes som ett slag under bältet måste jag säga.

Formula W. Riktigt bra racing i toppen av fältet. Och ett riktigt bra race på Spa.

Hur är det ett slag under bältet?

Jag tvivlar inte på på att det är bra racing. Däremot tycker jag inte kvinnliga serier hör hemma i motorsport. Det är lika med att säga att kvinnor inte kan tävla på toppnivå och därför behöver sin egen serie. Något som i sin tur signalerar att det är andrahandssorteringen som kör (oavsett om så är fallet eller ej).

Fine om det varit en mer fysisk sport där kvinnor är chanslösa mot män. Nu snackar vi dock ratta bil.

Jag vet inte om Carmen Jorda står bakom det här men hon har drivit frågan hårt tidigare. Hon blev känd för att hon var snygg, körde racingbil och kunde marknadsföra sig. När hennes karriär inte gick som hon ville var världen plötsligt orättvis och det behövdes kvinnliga serier, för att ge kvinnor en chans inom motorsport.

Carmen Jorda var helt enkelt för dålig och det var världens fel. Samtidigt som hon var aktiv fanns det kvinnliga förare som var betydligt bättre.

Michelle Mouton har tidigare uttryckt sig starkt emot Jorda och kvinnliga serier. Hon lyckades vinna rallymästerskapet mot riktiga rallylegender. På den tiden var attityden att kvinnor inte kan köra bil. Trots det vann Michelle Mouton deras respekt och beundran. Och ett mästerskap. Mot riktiga legender.

Jag kan ju tycka Mouton borde vara ledstjärnan för kvinnliga förare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag har funderat på det tidigare år. Varför bygger man inte om eau rouge? Inte själva kurvan men barriärerna, river och pushar backen bakom däckmuren och flyttar bak däckmuren några meter, så om man får kast så studsar man inte in i muren och ut igen utan har någonstans att ta vägen.
Hjälper ju inte om en bil står efter krönet men kanske kan se till att bilen kanske inte står just på raceytan utan kanske 3m vänster om raceytan.

Jag tror att det är en kostnadsfråga. Man skulle behöva gräva ut vänstra sidan på krönet av backen vilket skulle innebära att väldigt mycket jord skulle behöva flyttas på, sen behöver man riva huset som står där och bygga ny anslutningsväg där uppe. Inte helt billigt kan jag tänka mig. Det hade varit den roligaste lösningen eftersom att man då får behålla kurvan som den är men väldigt kostsamt, eventuellt måste vi kanske vinka farväl till eau rouge i framtiden, förmodligen den farligaste kurvan i f1 kalendern just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag tror att det är en kostnadsfråga. Man skulle behöva gräva ut vänstra sidan på krönet av backen vilket skulle innebära att väldigt mycket jord skulle behöva flyttas på, sen behöver man riva huset som står där och bygga ny anslutningsväg där uppe. Inte helt billigt kan jag tänka mig. Det hade varit den roligaste lösningen eftersom att man då får behålla kurvan som den är men väldigt kostsamt, eventuellt måste vi kanske vinka farväl till eau rouge i framtiden, förmodligen den farligaste kurvan i f1 kalendern just nu.

Det ser ut som att det kan bli förbättringar där redan till nästa års race. https://www.motorsport.com/f1/news/why-spa-renovation-should-address-eau-rouges-biggest-safety-concern/6655381/

Jag tycker verkligen synd om publiken på plats igår. Men i övrigt var det ändå bättre underhållning än Abu Dhabi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jempa:

Det ser ut som att det kan bli förbättringar där redan till nästa års race. https://www.motorsport.com/f1/news/why-spa-renovation-should-address-eau-rouges-biggest-safety-concern/6655381/

Jag tycker verkligen synd om publiken på plats igår. Men i övrigt var det ändå bättre underhållning än Abu Dhabi.

Låter lovande! Vore tråkigt om eau rogue/radillion försvann då det är en riktigt kul kurva, även om den kanske inte bjuder på jättemycket utmaning för dagens f1 då den är helt flat out utan utmaning. Själv tycker jag att pouhon är mycket mer intressant, sjukt svårt att då till den perfekt.

Permalänk
Medlem

Eau Rouge är ändå en av få riktiga old-school kurvor kvar. De flesta banor i F1 är annars, ärligt talat, skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur är det ett slag under bältet?

Jag tvivlar inte på på att det är bra racing. Däremot tycker jag inte kvinnliga serier hör hemma i motorsport. Det är lika med att säga att kvinnor inte kan tävla på toppnivå och därför behöver sin egen serie. Något som i sin tur signalerar att det är andrahandssorteringen som kör (oavsett om så är fallet eller ej).

Fine om det varit en mer fysisk sport där kvinnor är chanslösa mot män. Nu snackar vi dock ratta bil.

Jag vet inte om Carmen Jorda står bakom det här men hon har drivit frågan hårt tidigare. Hon blev känd för att hon var snygg, körde racingbil och kunde marknadsföra sig. När hennes karriär inte gick som hon ville var världen plötsligt orättvis och det behövdes kvinnliga serier, för att ge kvinnor en chans inom motorsport.

Carmen Jorda var helt enkelt för dålig och det var världens fel. Samtidigt som hon var aktiv fanns det kvinnliga förare som var betydligt bättre.

Michelle Mouton har tidigare uttryckt sig starkt emot Jorda och kvinnliga serier. Hon lyckades vinna rallymästerskapet mot riktiga rallylegender. På den tiden var attityden att kvinnor inte kan köra bil. Trots det vann Michelle Mouton deras respekt och beundran. Och ett mästerskap. Mot riktiga legender.

Jag kan ju tycka Mouton borde vara ledstjärnan för kvinnliga förare.

Detta är inte de du tror bakom. Och serien skulle jag säga har lyckats med att lyfta fram nya unga tallanger och hitta sponsorer till dem. En stor del av problemen för unga kvinnor i motorsport är sponsorer och lyckas hitta ut. Världen är klart tråkigare än Sverige. Man har inte lika förutsättningar överallt.

Extreme E är dock bättre eftersom det är 50/50 män och kvinnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Eau Rouge är ändå en av få riktiga old-school kurvor kvar. De flesta banor i F1 är annars, ärligt talat, skit.

Får man fråga varför du följer formel 1 om du nu tycker att banorna är skit och bilarna är tramsiga? För det kan väl inte vara dramat utanför racen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Detta är inte de du tror bakom. Och serien skulle jag säga har lyckats med att lyfta fram nya unga tallanger och hitta sponsorer till dem. En stor del av problemen för unga kvinnor i motorsport är sponsorer och lyckas hitta ut. Världen är klart tråkigare än Sverige. Man har inte lika förutsättningar överallt.

Extreme E är dock bättre eftersom det är 50/50 män och kvinnor.

Man har inte lika förutsättningar någonstans. Personer som Michelle Mouton förstår det, skiter i vilket och blir bäst i världen ändå.
Tror du på riktigt kvinnliga talanger har svårt att hitta sponsorer i motorsport? Vilket företag skulle inte dregla över möjligheten att sätta sitt namn bakom en ung kvinnlig talang? PR-värdet är enormt. Det var i princip så Carmen Jorda lyckades ha en racingkarriär över huvud taget.

Faktum är att männens dominans inom motorsport gör det till ett guldläge för kvinnor. Det är enkelt: git gud. För en ung tjej som vill tävla mot de bästa är ribban rentav lågt satt. Har du mer talang än Nikita Mazepin kommer det regna pengar över dig.
Ska vi däremot ha serier endast för kvinnor blir det dock en andrahandssortering och även om du har talang kommer alla utgå ifrån att du åkt räkmacka.

Helt värdelöst och det förstör bara för kvinnor inom motorsport,

Skrivet av Hejss:

Får man fråga varför du följer formel 1 om du nu tycker att banorna är skit och bilarna är tramsiga? För det kan väl inte vara dramat utanför ramen?

Jag följer inte F1 särskilt noga. Ibland är det roligt men banorna är ofta skit och bilarna ser ut som svulstiga slagskepp. Vad som gör det lite roligt just nu är unga supertalanger som Verstappen och Norris, plus att jag vill se Hamilton förlora.

Permalänk
Medlem

Om någon argumenterar för att ge pengarna tillbaka till besökarna kan de ju även argumentera för att skicka en faktura till dem för det här:

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Mindre rensning*

Diskussioner i forumet skall hållas på en saklig nivå med bra bemötande! Personliga påhopp, tråkiga kommentarer och inlägg som urvattnar och förstör stämningen i tråden kan man hålla till sig själv!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Om någon argumenterar för att ge pengarna tillbaka till besökarna kan de ju även argumentera för att skicka en faktura till dem för det här:
https://i.ibb.co/N7fRm82/Screenshot-20210830-183333-Instagram.jpg

Så ser det ut efter i princip alla stora folksamlingar idag, vilket även inkluderar alla som inte innefattar någon form av betalning. Inget unikt för F1, ingen nyhet eller något att använda som argument för eller emot. Ser du ens någon soptunna i synhåll, de som brukar vara för att att slänga skräp i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Så ser det ut efter i princip alla stora folksamlingar idag, vilket även inkluderar alla som inte innefattar någon form av betalning. Inget unikt för F1, ingen nyhet eller något att använda som argument för eller emot. Ser du ens någon soptunna i synhåll, de som brukar vara för att att slänga skräp i?

Så brukar det tyvärr se ut, ja, och det är på grund av sådan mentalitet vi har en urspårad global uppvärmning. Argumentet "men alla andra gör ju så" räcker inte långt. Man behöver inte vara doktorand för att förstå att man kan ta med sig sitt skräp och slänga det där man hittar en lämplig soptunna. Fungerar varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Så ser det ut efter i princip alla stora folksamlingar idag, vilket även inkluderar alla som inte innefattar någon form av betalning. Inget unikt för F1, ingen nyhet eller något att använda som argument för eller emot. Ser du ens någon soptunna i synhåll, de som brukar vara för att att slänga skräp i?

Du har inte varit på Fem dagars orientering? Finns inte ett skräp som lämnas kvar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x