Stora feta metaltråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Riktigt rolig skiva! Hämtade ett LP-exemplar hos Sound Pollution 🤘

Ah, en annan LP fantast i tråden, kul. Var själv förbi Sound Pollution i lördags, cool butik och de har ju t.o.m. en egen label (Black Lodge) som verkar pressa vinyl i bra kvalité.

Jag är ändå lite splittrad trots att jag nu skaffat en begagnad spelare. LP är ett coolt format, spelar också ofta riktigt bra men det riskerar samtidigt bli svindyrt att bygga upp en LP samling, man får väl vara glad för om man får 4 st skivor för 1000 spänn. Förbannat svårt att avgöra kvalitén också, både själva ljudkvalitén, mastern som används och pressningskvalitén kan ju variera. Det hela är en mindre vetenskap oavsett om det är äldre eller nyproducerat men man kanske inte ska bry sig för mycket om man inte har väldigt känsliga öron eller har ambitioner att samla (enklare att fokusera på själva lyssnandet). Att i butiken förstå vad som är nypressat eller äldre är inte heller alltid jätteenkelt.

Är inte jätteförtjust i den här ofta barnsliga trenden där bolagen medvetet skapar olika konstiga limited editions för att berättiga höga priser med skivor i regnbågens alla färger, tacka vet jag hederlig svart vinyl. Att 15 åringar vill ha en röd eller rosa vinyl ok, men inte jag, det är för jäkla barnsligt kan jag tycka. Men förstår att bolagen har lite kul här, bara fantasin sätter gränser för konstiga udda limited editions. Eller det mest extrema, vikta omslag med pop up figurer, va f-n liksom, herregud... ok, jag är gammal... De kan lika gärna lägga i klippdockor i fodralet om vi ska vara på den här nivån. Men visst, även svart metallare är ju fåfänga, de pysslar med sitt långa hår, måste ha de rätta kläderna, tatueringarna samt en röd jäkla vinyl på skivspelaren. De flesta kvinnor ligger i lä här, hur gick det med manligheten?

Format:
En risk med streaming är ju att man mest plockar hitlåtar eller låtar man tror sig tycka om direkt. Lyssnar man igenom en LP och CD är det större chans att man ger låtar som man inte diggade först en ny chans. Ibland är det väldigt bra att tvinga sig själv lyssna. Väldigt vanligt för mig med låtar som jag först kommit att gilla senare. Har alltid varit imponerad av folk som kan totalsåga eller höja en låt till skyarna efter typ en st lyssning eller ännu värre efter ca 20 sek, jag klarar generellt inte det (enbart i undantagsfall).

Jag gissar på följande mix för mig själv närmaste åren hur jag kommer lyssna men det återstår att se hur det kommer bli.

60% streaming (oftast via lurar)
20% cd (oftast via högtalare)
20% vinyl (oftast via högtalare)

Oavsett format tycker jag man får en lite annorlunda upplevelse med lurar vs högtalare också... samt självklart beroende på anläggning/system/högtalare/lurar...

Ok, jag måste bidra med ett par låtar också.

länkade till fel låt
Permalänk
Medlem

Lorna Shores platta har gått på repeat sen release, ju mer jag lyssnar desto mer älskar jag det. Kommer inte ihåg när jag blev så besatt av ett album senast.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kikade på alla delar, tyvärr nämns inte Tomas, Dan eller Peter över huvudtaget, vilket är riktigt synd.

Ida Haukland har verkligen en sabla trevlig pipa, tvyärr är detta en av de få låtar från dem jag verkligen gillar. Kan ha och göra med att henens röst, enligt eget tycke, mer passar det långsamma/episka/doom tempot än det mer "normala heavy metal".

https://www.youtube.com/watch?v=pazCfqD7kP0

Var också lite förvånad över att Peter Teptgren varken var med eller nämndes, liksom allt från Hypocrisy till The Abyss, till Pain och Lindemann. Finns väldigt mycket nämna när det kommer till Teptgren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Var också lite förvånad över att Peter Teptgren varken var med eller nämndes, liksom allt från Hypocrisy till The Abyss, till Pain och Lindemann. Finns väldigt mycket nämna när det kommer till Teptgren.

Vänlig korrigering: Peter Tägtgren

Peters studio ligger bakom en massa produktioner:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Abyss_(recording_studio)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vänlig korrigering: Peter Tägtgren

Peters studio ligger bakom en fruktansvärd massa produktioner:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Abyss_(recording_studio)

Tack för korrigeringen, får skämmas, lite extra mycket eftersom jag vart mycket Grangärde och Hypocrisy var det första metal bandet jag såg live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ah, en annan LP fantast i tråden, kul. Var själv förbi Sound Pollution i lördags, cool butik och de har ju t.o.m. en egen label (Black Lodge) som verkar pressa vinyl i bra kvalité.

Jag är ändå lite splittrad trots att jag nu skaffat en begagnad spelare. LP är ett coolt format, spelar också ofta riktigt bra men det riskerar samtidigt bli svindyrt att bygga upp en LP samling, man får väl vara glad för om man får 4 st skivor för 1000 spänn. Förbannat svårt att avgöra kvalitén också, både själva ljudkvalitén, mastern som används och pressningskvalitén kan ju variera. Det hela är en mindre vetenskap oavsett om det är äldre eller nyproducerat men man kanske inte ska bry sig för mycket om man inte har väldigt känsliga öron eller har ambitioner att samla (enklare att fokusera på själva lyssnandet). Att i butiken förstå vad som är nypressat eller äldre är inte heller alltid jätteenkelt.

Är inte jätteförtjust i den här ofta barnsliga trenden där bolagen medvetet skapar olika konstiga limited editions för att berättiga höga priser med skivor i regnbågens alla färger, tacka vet jag hederlig svart vinyl. Att 15 åringar vill ha en röd eller rosa vinyl ok, men inte jag, det är för jäkla barnsligt kan jag tycka. Men förstår att bolagen har lite kul här, bara fantasin sätter gränser för konstiga udda limited editions. Eller det mest extrema, vikta omslag med pop up figurer, va f-n liksom, herregud... ok, jag är gammal... De kan lika gärna lägga i klippdockor i fodralet om vi ska vara på den här nivån. Men visst, även svart metallare är ju fåfänga, de pysslar med sitt långa hår, måste ha de rätta kläderna, tatueringarna samt en röd jäkla vinyl på skivspelaren. De flesta kvinnor ligger i lä här, hur gick det med manligheten?

Format:
En risk med streaming är ju att man mest plockar hitlåtar eller låtar man tror sig tycka om direkt. Lyssnar man igenom en LP och CD är det större chans att man ger låtar som man inte diggade först en ny chans. Ibland är det väldigt bra att tvinga sig själv lyssna. Väldigt vanligt för mig med låtar som jag först kommit att gilla senare. Har alltid varit imponerad av folk som kan totalsåga eller höja en låt till skyarna efter typ en st lyssning eller ännu värre efter ca 20 sek, jag klarar generellt inte det (enbart i undantagsfall).

Jag gissar på följande mix för mig själv närmaste åren hur jag kommer lyssna men det återstår att se hur det kommer bli.

60% streaming (oftast via lurar)
20% cd (oftast via högtalare)
20% vinyl (oftast via högtalare)

Oavsett format tycker jag man får en lite annorlunda upplevelse med lurar vs högtalare också... samt självklart beroende på anläggning/system/högtalare/lurar...

Ok, jag måste bidra med ett par låtar också.
https://www.youtube.com/watch?v=6ApYgfDc308

https://youtu.be/HgBTIfjfhQM

Kul utläggning!

Håller med lite om färgade skivor, om än snyggt i vissa fall gillar jag en standard svart LP bäst. Sen har jag ett gäng limited picture LP, det finns för många coola 😅

Jag köper kanske 5 skivor om året på sin höjd, både begagnat och nytt, började för kanske 10-12 år sedan. Det blir nästan bara dödsmetal, en del techno och en o annan diverse. Tycker det är ett kul format och det kommer leva vidare hos mig. Har kanske har 70-100 st nu så är väl inte en samlare av rang direkt 😬

Spelar däremot sällan hemma då min bättre hälft inte klarar av metal, så 95% av lyssningen är via streaming och hörlurar. LP är alltid via högtalare.

Har även varit med och producerat en LP till ett band, kul process om än tidskrävande, omslag, testpress, provlyssning, corona, försenade leveranser, knasiga leverantörer..

Bifogar lite tunggung från Tasmanien

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vänlig korrigering: Peter Tägtgren

Peters studio ligger bakom en massa produktioner:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Abyss_(recording_studio)

Sedan får man ju inte glömma att hans bror också har spelat in drösvis med band, bland annat Sabatons första. Vet att han pratade om den när vi var i Abyss Även mastrat rätt mycket om jag inte missminner mig helt, samt ett stort fan av Eddie Medusa

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Så vackert.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nemophila - Megitsune (Babymetal Cover)

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Idag släpptes Xentrix nya album, Seven Words. Jag har lyssnat igenom det lite snabbt och det låter riktigt bra över lag, tycker jag. En av favoriterna är Spit Coin, som jag postat här nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Spelar däremot sällan hemma då min bättre hälft inte klarar av metal, så 95% av lyssningen är via streaming och hörlurar. LP är alltid via högtalare.

Kul inlägg men just det här är faktiskt lite tragiskt, jag är 52 och har varit med om en del och även detta, jag tycker det är klart störande eftersom det påverkar en hobby (musiklyssnande). Nu är det iofs inte enbart kvinnor som har svårt för min musiksmak utan även mina arbetskamrater. LoL

Bara för det måste vi spela något romantiskt:

Drowning in Mud av God Dethroned

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Fredag som denna får det bjudas på något av det bättre av Therion, kan faktiskt inte riktigt sätta fingret på varför just denna låt tilltalade mig så pass mycket från deras katalog. Är ett fan av både deras tidiga verk (döds) och sedan hur Christoffer utvecklade sitt projekt till vad det nu blev.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Hmmm, någon här i tråden nämnde Grave (säkert @Necrophor) och de har eget sound mycket pga sångaren men också ett ganska hmmm lite mörkt "basigt" sound. Blir ett skönt tryck när man drar på volymen lite, lite ångvält över det hela.

Här en skön platta från 1992:

Permalänk
Avstängd

Nu när vintern står runt knuten bör man dra igång Warning - Watching From a Distance. Fy satan vilken platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, någon här i tråden nämnde Grave (säkert @Necrophor) och de har eget sound mycket pga sångaren men också ett ganska hmmm lite mörkt "basigt" sound. Blir ett skönt tryck när man drar på volymen lite, lite ångvält över det hela.

Här en skön platta från 1992:
https://www.youtube.com/watch?v=8R6GqWBIcOo

Mycket trevlig platta och yepp... det klassiska Sunlight ljudet ^^ Blir riktigt mysigt när man kör på "meant to be played loud!" Och om jag inte missminner mig helt är det Jörgen Sandström som står för gastandet, kvalificerar lätt in bland de bästa gastarna inom death

Bara därför måste jag ju givetvis starta denna dag med något annat där Jörgen gastar, samt Kenta Philipson står för all musik - ruskigt kompetent och bra. Tyvärr verkar inget äldre material av The Project Hate ligga uppe på Youtube o_O

Men rekommenderar deras platta: "When We Are Done Your Flesh Is Ours" - sjukt mysig!

Obs! Se upp för Kenta, han är en jävel på att stjäla din öl!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Mycket trevlig platta och yepp... det klassiska Sunlight ljudet ^^ Blir riktigt mysigt när man kör på "meant to be played loud!" Och om jag inte missminner mig helt är det Jörgen Sandström som står för gastandet, kvalificerar lätt in bland de bästa gastarna inom death

Bara därför måste jag ju givetvis starta denna dag med något annat där Jörgen gastar, samt Kenta Philipson står för all musik - ruskigt kompetent och bra. Tyvärr verkar inget äldre material av The Project Hate ligga uppe på Youtube o_O

Men rekommenderar deras platta: "When We Are Done Your Flesh Is Ours" - sjukt mysig!

Obs! Se upp för Kenta, han är en jävel på att stjäla din öl!

Hmmm, kanske jag som letar dåligt men den här plattan av The Project Hate verkar svår att få tag på online? Något skumt...
"When We Are Done Your Flesh Is Ours"

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, kanske jag som letar dåligt men den här plattan av The Project Hate verkar svår att få tag på online? Något skumt...
"When We Are Done Your Flesh Is Ours"

Verkar som allt deras gamla material "försvunnit" från allt som har med nätet att göra. Till och med fysiska ex verkar ha nått samma status som gamla/first press "Unanimated - Ancient God Of Evil" plattan, dvs nästan omöjlig att få tag på. Riktigt sabla synd, jag håller den plattan som en av Kentas bästa, låten The Divine Burning Of Angels är helt sabla magisk.

Det står att det är Behemot som gör låten här, men det är det inte - det är The Project Hate original-versionen. Och det är svårt att inte känna igen Jörgen eller Mia

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, kanske jag som letar dåligt men den här plattan av The Project Hate verkar svår att få tag på online? Något skumt...
"When We Are Done Your Flesh Is Ours"

Har alla deras plattor rippade på en HDD nånstans, nästan glömt dom, tror det börjar bli dags att leta upp den.
Edit: Hittade 15 album på en gammal NAS som startas max 1 gång/år.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Enslaved - Congelia
Grym låt (enligt mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Enslaved - Congelia
Grym låt (enligt mig)
https://www.youtube.com/watch?v=hfJ0NsUyhKw

Lät ruskigt mycket Emperor om det där! Vilket i sig inte är något negativt dock ^^

Kontrar med Rotting Christ, från vad jag tycker var deras bästa period \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mono:

Nemophila - Megitsune (Babymetal Cover)
https://www.youtube.com/watch?v=xh9lAwNr5M8

Nemophila är ju löjligt bra

PS: Några Lornashore-lyssnare här?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.