Jämföra byggkvalitet mellan olika GF8800?

Permalänk
Medlem

Jämföra byggkvalitet mellan olika GF8800?

Nu är det ju så att man inte får "klämma å känna" på grafikkort när man går till en datorhandlare, vilket är okej egentligen, men hur ska man veta vilka som är rangliga och vilka som är sjysta?
Tester finns ju en hel del, men jag tycker de flesta sidor som testar "regelbundet" har lite tvivelaktig beroendeställning, då de inte köper korten, utan får låna/blir tillskickade kort från tillverkarna.
Skulle de tokdissa en tillverkare är det väl rätt troligt att de inte skickar fler kort, eller iallfall inte prioriterar just den test-siten.

Är på jakt efter ett 8800gtx, och betalr gärna lite extra för att få ett som är sjyst. Alltså med bra komponenter och fina passningar mellan delarna, sånt som visar på att tillverkaren bryr sig om produkten.

Vilka utmärker sig som "bättre" på sånt här? Manualer på svenska kanske? Läcker kartong? Snygga kvalitets-sladdar?
Vad ska jag välja för att undvika bli missnöjd med liknande saker?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Haha att du skulle kunna se skillnad på passning och finish på en maskinlödad PCB är skrattretande. Ända möjliga är isåfall om du skulle kunna se skillnad på de komponenter som är lödade på brädan vilket jag starkt betvivlar då hade du besutit de kunskaperna hade du inte frågat här. Tror inte det finns något kort från 8800 serien som avviker från Nvidias referensdesign vad det gäller PCB layout och kylning osv.
Mitt tips till dig är att köpa ett grafikkort från en välkänd tillverkare så behöver du inte oroa dig. Samtliga kort som finns tillgänliga på t.ex komplett.se är från kända tillverkare.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Alla GF8-korten görs av samma tillverkare(Foxconn?), och som mrfisse säger är de maskinlödda.

Det som skiljer är i vissa fall kylaren, och naturligtvis kartong och tillbehör. Du kan ju kolla efter vem som har lyxigast tillbehör. Sparkle har Peltier-kylning, det är väl det mest exklusiva i fallet kylare.

En sann gamer köper vanligtvis till lägsta pris och bulk utan tillbehör om det är billigare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen ingen gamer.
Uppskattar välgjorda/genomtänkta produkter, samt att jag gillar att slippa sitta å vänta på min dator mer än nödvändigt.

Det var inte lödningen jag menade snarare fläkt, kåpa och sladdar/kontakter. Håller med om att jag inte skulle kunna skilja en lödning från en annan.

Sparkle har alltså peltier, det låter ju lite sexigare isåfall, om de andra inte har det.
Fel-sannolikheten på ett modernt peltier-element lär ju vara tillräkligt sjyst för att man inte ska behöva se det som en "risk" va?
Å andra sidan är ju inte graffekortet så kritiskt, pajjar det så har man ju inte förlorat annat än tiden det tar att peta in ett annat.

Det där med vattenkylning såg lite sunkigt ut. Eller är det nått att ha?
En tyst maskin är värt mycket, lätt ett par tusenlappar extra på grafikkortet om det är rejält tystare än snittet.
Det jag har nu har ju passiv luftkylning, det lär ju inte ett gf8800 kunna stå ut med va?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett tyst = vattenkylt GF8800 så satsa på ett BFG GeForce 8800GTX OC WC, det kommer med installerat danger den vattenblock redan från tillverkaren = ingen bruten garanti för att man pillar bort standardkylaren och det är dessutom överklockat en bit så du slipper pilla med det om du inte känner att du kan sånt (inte svårt att göra men ändå )

Det kostar lite mer än ett vanligt 8800gtx men sen har det ju den fördelen att man faktiskt får livstids garanti på kortet fast det e vattenkylt och det funkar även i sli vilket asus vattenkylda gtx inte verkar göra (med den där tanken man ska intallera i en tom pci-plats eller nått ?? )

Vill du inte pilla med vattenkylda grejor så rekommenderar jag istället BFG GeForce 8800 GTX OC eller OC2 (skillnaden är att OC2 är mer överklockad än OC, bra för folk som inte kan klocka =P )

Kort sagt så om du väljer ett kort från BFG så kommer du bli väldigt nöjd, har själv BFG och är grymt nöjd (nöff nöff >.<)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kite
Jag är verkligen ingen gamer.
Uppskattar välgjorda/genomtänkta produkter, samt att jag gillar att slippa sitta å vänta på min dator mer än nödvändigt.

Det var inte lödningen jag menade snarare fläkt, kåpa och sladdar/kontakter. Håller med om att jag inte skulle kunna skilja en lödning från en annan.

Sparkle har alltså peltier, det låter ju lite sexigare isåfall, om de andra inte har det.
Fel-sannolikheten på ett modernt peltier-element lär ju vara tillräkligt sjyst för att man inte ska behöva se det som en "risk" va?
Å andra sidan är ju inte graffekortet så kritiskt, pajjar det så har man ju inte förlorat annat än tiden det tar att peta in ett annat.

Det där med vattenkylning såg lite sunkigt ut. Eller är det nått att ha?
En tyst maskin är värt mycket, lätt ett par tusenlappar extra på grafikkortet om det är rejält tystare än snittet.
Det jag har nu har ju passiv luftkylning, det lär ju inte ett gf8800 kunna stå ut med va?

Ingen gamer men vill ändå ha det främsta gamerkortet. Får inte det att gå ihop riktigt.
Om dekalerna på kylflänsens kåpa och etiketterna med serienummer på baksidan plockas av finns det inte längre något som skiljer korten med referenskylare, så fabrikat är irrelevant. Se istället till vad du får med i form av tillbehör.

Vissa tillverkary byter kylanordning, monterar vattenblock eller 3:e-partskylare. Tex Arctic coolings kylare. Att göra som sparkle och montera ett peltier är dock ett riktigt stolpskott. Först och främst har peltier en mycket låg verkningsgrad. Krävs många watt i peltiern för att flytta en relativt liten mäng värmeenergi, så peltiern hjälper till att skapa en massa värme. För det andra skickas inte den uppvärmda kylluften ut chassit, så du måste ha en betydligt bättre chassiventilation.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ok, det går alltså bort med peltier, men vatten kan var bra.

Å anledningen till att jag vill ha ett "gamerkort" är att jag tycker ett quadro-kort är för dyrt.
18-20000kr för ett grafikkort, det är svårt att motivera sig lixom.
Pysslar med 3D, apps som Lightwave, Solidworks och Rhino. Rätt gött med fjutt i graffekortet kan jag lova.
Har ju cpu-mässigt den snabbaste persondatorn som går att köpa för pengar idag, så jag tycker det kan vara på sin plats med ett fett graffekort åxå. Men inte riktigt quadrofett.

Kortplatsen för grafikkortet är dubbelbred, så det borde ju få plats ett kort med vattenkyl om det nu är det bästa valet. SLI funkar inte tyvärr, då jag bara har en 16x.
Tar en runda å kollar BFG-korten då.
Nått särskilt med dem att tänka på i övrigt?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kite

Kortplatsen för grafikkortet är dubbelbred, så det borde ju få plats ett kort med vattenkyl om det nu är det bästa valet. SLI funkar inte tyvärr, då jag bara har en 16x.
Tar en runda å kollar BFG-korten då.
Nått särskilt med dem att tänka på i övrigt?

dubbelbred ?? ett 8800gtx (eller tom ett 8800 Ultra om man känner mer för ett sånt ) med vattenkylning är så smalt att det bara tar upp en kortplats

EDIT: Här är förresten en länkis till BFGs hemsida:

http://www2.bfgtech.com/product.aspx?category=graphics%20card...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Nja, det där BFG-oc-wc-kortet hade ju bara anslutning för vattenkylning, ingen egen reservoar och pump.
Vill inte pula med en vanlig vattenanläggning i min fina burk, det vore onödigt.

Det lutar nu åt ett BFG med luftkylning, kanske lite fabriksklockat. Tack för länken, vilken djungel av 8800gtx det är nu, finns ju massor av varianter
Ultra verkar ju lite overkill, och jag misstänker att de har samma kylning som de andra, vilket borde göra att de väsnas mer.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

hade för mig att det var asus som byggde referrens(shit alltås stavning) 8800 gtx kort vilka de flesta basseras på än.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx