Permalänk
Robot

AT till ATX-konvertering

Någon gång förra året byggde jag ihop en gammal nostalgidator för att använda för gamla spel och program. Dessvärre lyckades jag elda upp (bokstavligen) moderkortet i den datorn och även moderkortet jag bytte till avled under mystiska omständigheter. Tyvärr var det mitt sista AT-moderkort som gick sönder den gången vilket gjorde att lådan blev stående utan något användningsområde.

Men.. det fanns en lösning, och den damp ner som ett brev (paket) med posten förra veckan, Lian Lis moderkortsplåtar. Finns att köpa på datorbutiken.com och på gtek. Drygt 200kr kostar de och sparar ett par dagars väldigt tråkigt arbete.

Framtidsplaner:
Byte av fläktar till 120mm istället för 80mm
Uppfrächning av lacken eftersom den är ganska sliten på en del ställen.

Besök albumet: AT till ATX-konvertering av OSkar000

Permalänk
Medlem

nice.. men hur går det med din andra atx-konvertering? =D
har väntat på en update ett tag nu

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
nice.. men hur går det med din andra atx-konvertering? =D
har väntat på en update ett tag nu

Jag köpte två moderkortsplåtar

Ska ge mig på den andra senare i veckan om jag får lust att såga lite mer.

Det hade lika gärna kunnat blivit den lådan som hade fått smaka på sågen idag, men det stog så mycket grejer på den så jag orkade inte flytta på allt skrot

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

nice kul modd.....

Visa signatur

|| Win7x64 | | i7 sandy 2600k | 8GbDominatorGT | CorsairAX850w | 2xXFX6970 | 80GbSSD |
| 1,5kGbHdd | LanBoyAir| Dell22" och Acer22" | MacbookAir 13"-11 i7 | Erik ||

Permalänk
Medlem

Hehe, Koolt. Det ska jag göra själv ju, har ju massvis med gamla at chassin

Permalänk
Medlem

Lite retro

Kul att moderkortet och processorn kom till användning iaf istället för att det låg här hemma o skräpa

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Avstängd

tycker du kan ha kvar cd-spelarn, den stär inte ut så värst mycke,datorn ser ju endå riktigt gammal ut.

Permalänk
Medlem

Kanske kan stealthmodda CD fronten med plastbiten som satt där innan

Permalänk
Medlem

Sätt en slot-in-cd med fronten från gamla floppyn 5'kvarten hade ju varit lite fräckt

Permalänk
Inaktiv

Är det en server eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag köpte två moderkortsplåtar

Ska ge mig på den andra senare i veckan om jag får lust att såga lite mer.

Det hade lika gärna kunnat blivit den lådan som hade fått smaka på sågen idag, men det stog så mycket grejer på den så jag orkade inte flytta på allt skrot

Hehe okey ;D
Hoppas iaf på en fortsättning på den

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Härligt bygge de där, ett klart plus på den fina hårdvaran. La inte märke till att de var du först. Minns många av dina tidigare byggen innan swec gjordes om. Skrot är alltid bra att ha... ok kanske inte för mycket, men så man har lite att välja på i alla fall.

Detta vill man ser mer av

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ser redigt fränt ut! Vad motsvarar dubbla 450 mhzare egentligen? 733 mhz P3?

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilla Tiger
Kanske kan stealthmodda CD fronten med plastbiten som satt där innan

Det är en variant, hyfsat enkelt att fixa och det ser bra ut om jag inte slarvar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2.3t
Sätt en slot-in-cd med fronten från gamla floppyn 5'kvarten hade ju varit lite fräckt

Slakta en fullt fungerande 1,2mb 5,25" floppy, är du galen?
Nej, den ska allt sitta kvar som den sitter, det händer att jag behöver läsa/skriva 5,25" disketter så det är bra att ha en floppy i nån dator som fungerar. Dock är den moddad med blå lysdiod

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Är det en server eller?

Egentligen inte, just nu tjänstgör den som linux-lekdator. Det finns inte så mycket plats för hårddiskar i den heller så filserver är den inte riktigt optimal som.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Hehe okey ;D
Hoppas iaf på en fortsättning på den

Det kommer, dock måste det bli lite bättre väder eftersom jag står ute och sågar.. och för sisådär 20 minuter sedan haglade det här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Härligt bygge de där, ett klart plus på den fina hårdvaran. La inte märke till att de var du först. Minns många av dina tidigare byggen innan swec gjordes om. Skrot är alltid bra att ha... ok kanske inte för mycket, men så man har lite att välja på i alla fall.

Detta vill man ser mer av

Visst är det bra att ha en rejäl skrothög Min är tyvärr lite för stor enligt farsan...

Mina tidigare byggen är förhoppningsvis preskiberade nu, i alla fall de misslyckade byggena.
Hur sjutton känner du mig förresten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creaton
Ser redigt fränt ut! Vad motsvarar dubbla 450 mhzare egentligen? 733 mhz P3?

Det motsvarar ganska exakt två stycken p2 450. Det går inte att räkna ihop klockfrekvensen utan det fungerar i princip som moderna dual-core-processorer bortsett från att det är två skiljda cpuer. Den känns bra mycket rappare än min p3 500 som jag hade tidigare som linux-dator.

Bygget lär fortsätta med lite småförbättringar i framtiden.. powerknappen blev inte helt bra tyvärr, trodde det skulle fungera med smältlim men det gjorde det tydligen inte. En fläkt på cpuerna vore nog inte helt fel heller, även om det är hyfsad luftgenomströmning så känns det lite riskabelt att köra två gamla P2or passivt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

sånt nätagg har jag åxå men det går en propp varje gång man kopplar in strömsladden. :P:P

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
sånt nätagg har jag åxå men det går en propp varje gång man kopplar in strömsladden. :P:P

Jag har också ett sådant, det var det som fick agera mall vid sågningen.

Det som sitter i nu fungerar däremot utmärkt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

5,25' kontakt

hur kopplar du in 5,25' diskettenheten? och framförallt var hittar du drivrutiner till den. Har en liggandes som fungerar men som jag inte har lyckats pass med min dator.

Det är gött att inte all kunskap försvinner med den nya tekniken!

Visa signatur

http://www.dynten.se - Mördarfårens hemvist

Permalänk
Hedersmedlem

Re: 5,25' kontakt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_micro
hur kopplar du in 5,25' diskettenheten? och framförallt var hittar du drivrutiner till den. Har en liggandes som fungerar men som jag inte har lyckats pass med min dator.

Det är gött att inte all kunskap försvinner med den nya tekniken!

Vanlig floppykabel och rätt inställningar i bios är allt som behövs. Ska funka i alla operativsystem såvitt jag vet.

Visserligen är det lite annorlunda kontakt på 5,25" floppys, den ser ut i princip som ett kort instickskort, men det finns på de flesta gamla floppykablar.

Det syns delvis på denna bild:

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||