iPhone - Apples nya smartphone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Fungerar push notifications som de ska nu, t.ex. med beejive? Händer det ofta att push-meddelandet inte levereras, som enligt vad jag har läst har varit fallet tidigare?

Verkligen inte som använder något program med push notifications?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Timpppa:
Det blir versaler första bokstaven automatiskt precis som Highlaj skriver, det finns ingen Caps-Lock.

Minns att man på gamla iphonen (1.x.x) kunde dubbelklicka på shift-tangenten. Den blev då blå och agerade caps-lock. Denna funktion fick man dock aktivera i inställningarna för tangentbordet. Finns inte detta kvar?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Verkligen inte som använder något program med push notifications?

Minns att man på gamla iphonen (1.x.x) kunde dubbelklicka på shift-tangenten. Den blev då blå och agerade caps-lock. Denna funktion fick man dock aktivera i inställningarna för tangentbordet. Finns inte detta kvar?

Jodå den inställningen finns kvar, har dock aldrig aktiverat den så vet inte hur den funkar idag men skulle tro att det inte ändrats. Finns under "Settings -> General -> Keyboard" och heter "Enable Caps Lock".

Gällande notifications så har jag för tillfället endast en applikation som stödjer det, Prowl (Growl -> iPhone). Skulle dock gärna se att NetNewsWire och Tweetie hade stöd för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det minns jag med, och det fungerar också på 3GS, jag använder det. Under tangentbord caps lock aktiverad och sedan dubbelklicka på shift.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

Vart ju inte helt smidigt att synca sin phone 3gs under linux direkt. Slött som fan med.
Ingen annan som använder linux och iphone som har lite tips och trix att dela med sig.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hymnjaevel
För här är vi inte avundsjuk, nejdå!

jag har en SEX1

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
jag har en SEX1

Stackars dig...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
jag har en SEX1

Usch, tycker synd om dig.

Permalänk
Medlem

motivera gärna.

då du kan göra 100000gr mer grejjer med en windows telefon...
och x1 orginal kan jag hålla med om att den är cp, men flashar man den så blir den nice..

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
motivera gärna.

då du kan göra 100000gr mer grejjer med en windows telefon...
och x1 orginal kan jag hålla med om att den är cp, men flashar man den så blir den nice..

Största nackdelen som gjorde att jag gjorde mig av med min var att den var fruktansvärt seg i jämförelse med en iPhone.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Skulle vilja jailbreaka min 3g, vad finns det för risker egentligen? jag har hört att Apple kan ta reda på om man har jailbreakat sin telefon eller inte när man lämnar in den på reparation.

Försämras batteritiden?
Kam man synca telefonen som vanligt med iTunes?
Om jag återställer mobilen, försvinner jailbreak då?

Din första fråga kan jag inte svara på men vet att jag läst om den på nätet någonstans.
Jag har inte märkt någon försämrad batteritid efter JB på min 3GS, beror nog mestadels på om du kör mycket "bakgrunds-hack" eller inte.
Ja du kan synka precis som vanligt med iTunes.
JB försvinner vid återställning, om den lämnar några spår efter sig vet jag inte, se fråga ett. Är det så att den gör det borde du kunna använda SSH för att rensa bort dessa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moorespeed
hejsan om man återställer telefonen och synkar den sen. då kommer alla program tillbaka och alla kontaker är kvar eller, vågar inte göra det innan..

Fungerade jätte bra för mig, jag var lika orolig som dig första gången så jag tog backup på mina kontakter på datorn innan återställningen, men alla kontakter fanns på telefonen efter synkning med iTunes.

Permalänk

Ak47:

Nu kanske jag inte är helt rättvis för det var ganska länge sen jag testade X1:an, så uppdatera mig gärna om ny FW gjort det bättre.

Endast två saker räckte för att telefonen skulle göra mig så förbannad att jag nästan hade sönder den:

1. Telefonen var helt sjukt långsam. Alltid.
2. Det gick inte att skriva fort på svenska. Skrev man för snabbt så började telefonen halka efter, men skrev man Å Ä eller Ö så blev det inte samma "delay" som på alla andra bokstäver utan de dök upp direkt, mitt i där telefonen höll på att skriva.
Om jag till exempel skrev ett sms och skrev in "bla bla bla bla bla arbetslös blää!" så kunde det bli "bla bla bla bla bla aröbetääsls bl!". DVS. telefongen gick inte att använda för mig, trotts då senaste FW.

Polaren har fortfarande sin, han sa såhär när jag frågade honom vad han tyckte: "Den är bra, men jag hatar den." -Vadåra? "Den är ju så seg!"

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoZ
Din första fråga kan jag inte svara på men vet att jag läst om den på nätet någonstans.
Jag har inte märkt någon försämrad batteritid efter JB på min 3GS, beror nog mestadels på om du kör mycket "bakgrunds-hack" eller inte.
Ja du kan synka precis som vanligt med iTunes.
JB försvinner vid återställning, om den lämnar några spår efter sig vet jag inte, se fråga ett. Är det så att den gör det borde du kunna använda SSH för att rensa bort dessa.

Fungerade jätte bra för mig, jag var lika orolig som dig första gången så jag tog backup på mina kontakter på datorn innan återställningen, men alla kontakter fanns på telefonen efter synkning med iTunes.

men hur vet jag vilka speciella filer som ska bort om jag ska radera via SSH? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Största nackdelen som gjorde att jag gjorde mig av med min var att den var fruktansvärt seg i jämförelse med en iPhone.

mjo håller helt klart med.
den var sjukt seg, då jag inte hade flashat den.
men nu så är den snabb som ett as.

spelar DukeNukem på den, och Call of duty ffs!! (:

tror Iphone har en egen forum del här http://forum.xda-developers.com/

på detta forum så finns allt, till typ alla Smartphones där ute..
och det var här jag lärde mig att flasha, byta Roms ect...
väldigt nyttig sida.

mvh

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk

Någon som har koll på den mängd datatrafik som behövs i månaden för att använda iphonen "fullt ut"? Med det menar jag att man är konstant uppkopplad, kanske har någon IM-tjänst, surfar någon timma om dagen etcetc, dvs vardagligt användande.

Jag sitter för tillfället och grubblar över om jag ska ta Telenor som har obegränsad surf eller om det räcker med 3 (5gb/10gb).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
Förlåt om jag skrev lite otydligt, menade hur man vet när den använder sig av 3g. t.ex när man surfar. eller när ett prgram använder sig av internet

Det brukar komma upp en liten cirkel vid 3G/E som visar att man laddar ner något när man surfar, hämtar ny information från en app, etc.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte använder din iPhone som modem klarar du dej lätt på Tre:s datamängder - dock vill jag varna för deras täckning. Hade ingen täckning varken på jobbet (Hornstull, Stockholm), på pendeltåget söderut eller på landstället på Gotland. Så jag valde Telenor (äntligen kan folk nå mej på jobbet!) men det visade sej att även 5gb är flera ggr mer / månad än jag faktiskt använder.

Visa signatur

..!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilga
Så länge du inte använder din iPhone som modem klarar du dej lätt på Tre:s datamängder - dock vill jag varna för deras täckning. Hade ingen täckning varken på jobbet (Hornstull, Stockholm), på pendeltåget söderut eller på landstället på Gotland. Så jag valde Telenor (äntligen kan folk nå mej på jobbet!) men det visade sej att även 5gb är flera ggr mer / månad än jag faktiskt använder.

Tacktack, så täckningen funkar bra med Telenor antar jag? Det skiljer ju bara en hundring och jag får helt enkelt mer för pengarna så får nog bli det :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
men hur vet jag vilka speciella filer som ska bort om jag ska radera via SSH? :S

Som du ser i mitt inlägg vet jag inte om JB lämnar några filer kvar efter återställning eller om dessa isf går att ta bort. Om den nu gör det så borde du kunna googla dig fram till svaret på din fråga.

Permalänk
Medlem

Jailbreakade min iPhone 3G för några timmar sen och jag förstår inte varför jag väntade så länge på att göra det... (Ungeför 1 månad.)

Finns ju massor av bra apps i Cydia och det var väldigt enkelt att jailbreaka den. Men har fortfarande inte lyckats hitta en app. som låter en att skicka bilder (och andra sorts filer) till vilken telefon som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krukanaboo
Någon som har koll på den mängd datatrafik som behövs i månaden för att använda iphonen "fullt ut"? Med det menar jag att man är konstant uppkopplad, kanske har någon IM-tjänst, surfar någon timma om dagen etcetc, dvs vardagligt användande.

Jag sitter för tillfället och grubblar över om jag ska ta Telenor som har obegränsad surf eller om det räcker med 3 (5gb/10gb).

Har använt min dagligen sen den 31a, kommit upp i 363MB.. Då surfar jag en del på den (alltså på telefonen), men har även använt den som modem vid ett fåtal tillfällen.

Sålänge du inte använder telefonen som din huvudsakliga uppkoppling mot nätet, och samtidigt tankar relativt stora filer, kommer 5GB räcka mer än du nånsin behöver troligtvis.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Jailbreakade min iPhone 3G för några timmar sen och jag förstår inte varför jag väntade så länge på att göra det... (Ungeför 1 månad.)

Finns ju massor av bra apps i Cydia och det var väldigt enkelt att jailbreaka den. Men har fortfarande inte lyckats hitta en app. som låter en att skicka bilder (och andra sorts filer) till vilken telefon som helst.

ibluetooth?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
ibluetooth?

Nope, funkade inte när jag försökte skicka till en SE P1i.

Permalänk
Medlem

SÅ! Nu har jag ringt till Tre kundtjänst för att försöka få lite klarhet i det här med upplåsning från operatör kontra garanti, för övrigt ska de ha en eloge för trevligt bemötande, svarade innan första signalen gått fram (efter menyvalen) och gjorde det där lilla extra för att få fram den information jag ville ha, tummen upp!

Om en kund köper en Iphone med kontantkort och väljer tillägstjänsten att låsa upp telefonen sker följande:

Ett brev skickas ut till kunden där Tre förklarar att deras garantiåtagande, servicetjänster etc upphör. Skulle något fel på telefonen uppstå hänvisas kunden till antingen sin nya operatör om det är relaterat till denna alt tillverkaren, i det här fallet Apple. Sen om Apple själva inte vill hantera garantiärendet mot privatkund är deras huvudvärk, inte Tre´s. Alltså tillverkarens garanti gäller i den mån att Apple godkänner upplåsningen vilket kanske inte är helt lätt att få fram men enligt allmäna villkor så verkar det som att de godtar det eftersom de inte tar upp ämnet (vad jag kunnat få fram). Hur man ska kunna vända sig till Apple i ett garantiärende är dock högst oklart, Tre kommer med andra ord inte stå till tjänst med att skicka in telefonen på reperation vid ett scenario som detta.

Upplåsningen gör kunden själv via Itunes med instruktioner från brevet.

Citerat från brevet:

* Ditt tjänsteutbud är begränsat och styrs helt och hållet av operatören där du har ditt abonnemang.

* 3 kan inte längre ge någon support på hur den nya operatörens tjänster fungerar i din 3Mobil. För support, kontakta den operatör du använder.

* 3 kan inte längre ge någon support på 3Mobilen och dess funktioner efter upplåsning. Vi hänvisar istället till tillverkaren av mobilen, eller din nya operatör.

* 3 kan inte längre garantera 3Mobilens prestanda eller hur den kommunicerar med andra nät. Kvaliteten kan variera mellan olika mobilmodeller och operatörer.

Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left

Permalänk
Medlem

Det låter _väldigt_ märkligt att en butik som säljer en elektronisk produkt kan avsäga sig garantiansvar på det sättet. Jag trodde det var lagstadgat att en butik som säljer en vara ska ta hand om garantiärenden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Det låter _väldigt_ märkligt att en butik som säljer en elektronisk produkt kan avsäga sig garantiansvar på det sättet. Jag trodde det var lagstadgat att en butik som säljer en vara ska ta hand om garantiärenden.

Garanti
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

Källa:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...

Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oh Qrap
Garanti
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

Källa:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...

Se där, då vet jag tills nästa gång. Tack för rättningen!

Permalänk

Bara jag som har problem med att det ibland tar VÄLDIGT lång tid för telefonen att reagera på att man klickar på knappen? Detta händer bara när den är låst, och så fort skärmen sen hoppat igång så är den hur snabb som helst. Ibland har den tagit upp mot 30 sekunder innan den reagerar. Är man otålig och trycker två gånger startar ju ipodspelaren när den vaknar till liv.

Telefonen verkar också dra väldigt mycket batteri när den är såhär. kan ha förlorat över 20% på bara några timmar sen jag använde telefonen sist.

Fenomenet försvinner om jag startar om telefonen, men kommer tillbaka lite då och då.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Bara jag som har problem med att det ibland tar VÄLDIGT lång tid för telefonen att reagera på att man klickar på knappen? Detta händer bara när den är låst, och så fort skärmen sen hoppat igång så är den hur snabb som helst. Ibland har den tagit upp mot 30 sekunder innan den reagerar. Är man otålig och trycker två gånger startar ju ipodspelaren när den vaknar till liv.

Telefonen verkar också dra väldigt mycket batteri när den är såhär. kan ha förlorat över 20% på bara några timmar sen jag använde telefonen sist.

Fenomenet försvinner om jag startar om telefonen, men kommer tillbaka lite då och då.

Är den jailbreakad? Och har du provat återställa den?

Permalänk

Den är helt original med OS 3.01. Återställa? Jag har provat starta om den genom att hålla in "knappen" samtidigt som jag håller nere on/off tills den dör.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Införskaffade mig en bättre begagnad iPhone 2g 16Gb. Har dock en liten fråga angående batteri tiden, visst har lekt lite med den.
Men jag tycker att batteriet borde räcka mer än en dag iaf. Eller är batteritiden så "kass" på den?

Edit: den är ca. 1½år gammal.

Visa signatur

Acer Predator Helios Neo 16 | 14900HX | 32Gb DDR5 | RTX4070 | 2TB Raid 0 | 16" IPS 240Hz |