Permalänk
Medlem

sammansätta datorer, problem.

jag å min kompis ska ha ett litet sommar lan nu har vi stött på ett problem med hur vi ska "sätta ihop" våra datorer

... dator 3 har 2 nätvärkskort. .. vi har bara en sladd ut hit i stugan :P, kan man koppla ihop dom? asså.. båda 2 ska ju lira wow... suger inte 3an ut all kraft ur linan? eller kan man dela? vi har segt internet och behöver man programvara eller ngt? ... snälla hjälp

TREVLIG SOMMAR

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem

Internet -> Router -> Dator 1, 2 och 3. Sen är det bara att tuta och köra.

Permalänk
Medlem

nu tror jag du missförstod lite dx.
jag antar att den sista delen av bilden längst till vänster ska vara en dator även den, dvs burk 4.

det ni kan testa är att köra internet connection shareing på burk 3 och sen bara stoppa i burk 4 i andra nätverkskortet på den. men eftersom denna burk redan sitter nat:ad på ett 192 nät vet jag inte om det funkar.

andra alternativet ni har är att helt enkelt dra 2 sladdar från routern... 10m är väl inga problem? och helt klart enklaste lösningen.

vill ni inte dra en till sladd finns det kabeldelare att tillgå oxå, så ni kan använda 2 anslutningar över samma tp-kabel.
http://www.kjell.com/?item=38830&path=

Permalänk
Medlem

så en "kabeldelare eller vad det hette;)" skulle funka ... förstår dock inte hur ... asså den sätter man ju in i routern å kopplar in andra tp kablar? ... problemet är att det är 10-15 meter mellan husen (kabeln dragen i rör under marken tog flera timmar ;P)... skulle isf vara om man hadde en grej "här ute" som gör att sladden innefrån blir en hona .. am i right? .. aja får leta efter en sån också isf ingen avancerad utan billigaste som finns, ngn som kan hjälpa mig? hane-hona tp kabel

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem

eller så kan du köpa en billig 5portars switch och sätta i stugan.. låter helt klart som det smidigaste sättet.

Permalänk
Medlem

hur stänger man DHCP ? ;P jag fattar ingenting .. (JA, jag har sökt)
vi har 2 stycken D-Link 604 och den ena är i "storstugan" och den andra ska vara i "lillstugan", (vi har bara en sladd emellan och så förblir det)... snälla hjälp mig han kommer på fredag ;D

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Hedersmedlem

Kabeldelaren är ingen bra idé, kostar ju i inköp och ingen speciell nytta då man ska ha lite extra TP-kablar och det inte är speciellt fast installation.

Koppla in en dator (den bärbara t.ex.) tillfälligt till kompisens 604:a. In i webgränssnittet och ändra IP:et som den routern har på LAN:et (för att det inte ska ev. krocka med din router). Ändra sista numret till typ 232 eller något. Kan vara bra att komma ihåg det när ni vill ändra tillbaka sen.
Samtidigt stänger ni av DHCP-servern i 604:an.
Nu är det klart. Kabeln du får till din stuga kopplar du på en LAN port på 604:an, likaså båda datorerna.

Det vi gjort är att ställt om IP utifall din router har samma (inte säkert) och sätt till att 604:ans DHCP inte försöker lägga sig i något. Ni kommer inte märka av något i 604:an utan det blir bara switchdelen ni använder (dvs LAN-portar).

Edit:
ftp://ftp.dlink.se/Products/di-products/di-604/Documentation/...
På sidan 25 ser ni var LAN IP:et ändras.
Och sidan 26 visar var du stänger av DHCP.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

jag förstår inte (kalla mig dumm eller ngt..) men räcker det inte med att stänga av DHCP'n? .. lästa ngnstans att det är den som har att göra med IP'addresserna ... och att utan den blir routern som en switch...

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem

ara att brygga nätverkskorten på 3
kör du XP så är det bara att högerklicka på de 2 nätverkskorten och sedan trycka brygga anslutningen eller nåt på internet anslutningar eller vad det heter.

då får wow datorn ip från routern

Permalänk
Medlem

ok, men kommer inte dator (3) suga all kraft ur linan då? ;P ska försöka men windows hittar inte nätverkskortet får åka till farfar å sno ett nytt å lite nätverkskablar ;):)

*EDIT* åkte till farfar å snodde lite kablar å 2 netverkskort först bryggade jag .. men det funkade inte jag tänkte vad i ******* så böt jag sladd till en rak så funkade det (hadde för mig att de skulle vara korsade )

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4K
jag förstår inte (kalla mig dumm eller ngt..) men räcker det inte med att stänga av DHCP'n? .. lästa ngnstans att det är den som har att göra med IP'addresserna ... och att utan den blir routern som en switch...

Problemet om båda routrarna kör samma IP fast bara en kör DHCP-server så kommer de ju bli konflikt då datorerna ska anropa IP:et.
Men vet du att det inte är samma IP så går det bra med att bara stänga av DHCP:n

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

jag har ju redan löst problemet ;P, jag gjorde som Meto sa varför i ************ ska vi ha 0.5 GHAAAAAA (vi kan inte uppgradera =/ ** TELIA)

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |