Samsung Syncmaster 960BF - jättebra eller jättedålig, jag blir förvirrad

Permalänk
Medlem

Samsung Syncmaster 960BF - jättebra eller jättedålig, jag blir förvirrad

Hjälp mig reda ut detta.

Det är dags att byta upp sig från sin gamla Philips CRT och för första gången så funderar jag på att köpa en TFT/LCD, men vilken djungel detta är.:(

Om man kollar på specen så verkar ju 960BF vara en fin skärm, men hur bra är den egentligen? Jag har inte hittat en ända recension på denna skärm.:confused:

Jag har dock sett några minst sagt blandade kommentarer:

"960BF best gaming monitor ever"

"Sucks for Gaming"

-från användare på tomshardwares forum.
Det verkar ju minst sagt konstigt att man kan ha så otroligt delade meningar om samma skärm.

http://stores.tomshardware.com/rating_getprodrev.php/product_...

Hade Samsung något problem med dessa skärmar tidigare?

Skärmen kommer primärt att användas för spelande, men även film och bildbehandling.

Allt detta snack om "gamla paneler" är det någon gammal standard som man tillverkar även dagesn skärmar efter, eller vad?

Jag måste ställa dessa frågor då jag är helt rudis på detta med TFT/LCD-skärmar.

Ni som är ägare till dessa skärmar eller vet något om den, får gärna skriva vad ni tycker om den, naturligtvis får ni gärna föreslå alternativ om ni vet några bra sådana

Permalänk

Det finns, som du säger, väldigt få recensioner på 960BF i dagsläget. Xbitlabs recenserade bla 760BF för ett tag sedan och man kan dra paraleller, om än inte jättestora, emellan den och 960BF. Här är den recensionen, inte särskilt rolig...

http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/response-compe...

RTC-effekten är väldigt hög på modellen.

Däremot verkar det som om Samsung har tagit till sig utav kritiken och gjort ngt åt saken på 960BF:

http://www.samsung.com/se/products/monitors/960bf_upgrade.htm

Uppdateringen bör kunna ta hand om RTC-effekten till viss del.

Är du ute efter en recension på 960BF så vet jag att XbitLabs kommer ut med en senare i Vår.

/T

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ | Abit KN8-SLI | Twinmos PC3200 2 x 1024 Gb | XFX 7800GT 450/1050 MHz | X-FI XtremeMusic | 280 Gb SATA2 | Samtron 19" 98PDF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobiaspet
Det finns, som du säger, väldigt få recensioner på 960BF i dagsläget. Xbitlabs recenserade bla 760BF för ett tag sedan och man kan dra paraleller, om än inte jättestora, emellan den och 960BF. Här är den recensionen, inte särskilt rolig...

http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/response-compe...

RTC-effekten är väldigt hög på modellen.

Däremot verkar det som om Samsung har tagit till sig utav kritiken och gjort ngt åt saken på 960BF:

http://www.samsung.com/se/products/monitors/960bf_upgrade.htm

Uppdateringen bör kunna ta hand om RTC-effekten till viss del.

Är du ute efter en recension på 960BF så vet jag att XbitLabs kommer ut med en senare i Vår.

/T

Mja, det såg ju inte vidare ut, men frågan kvarstår ju dock , om skärmen nu är så dålig hur kan det då komma sig att vissa verkar vara så nöjda med den? Är det helt sonika blinda?

Har du lust att förklara detta med "RTC"-effekten för mig?
"Response time compensation"

Är det på någo sätt så att skärmen försöker kompensera responstiden och detta i stället en negativ inverkan på bildkvalitet färger mm?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Återigen, har du någon speciell skärm att rekommendera som skulle kunna vara ett alternativ?

Tack för att du tog tid att besvara min fråga.

EDIT: vad är PVA matrixes ?

Permalänk

För det första så tror jag att människor som har pungat ut 4000-5000 kr på en TFT-skärm kommer att övertyga sig själva om att den är bra, även om de i grund och botten inte är 100% nöjda.

RTC är väl egentligen ett billigt sätt att uppnå snabbare responstid för tillverkarna, då det råder en hygglig prispress inom TFT/LCD så föredrar väl många detta. I princip så ökar väl skärmen voltantalet till varje LCD-cell för att varje kristall ska vända sig så snabbt som möjligt. Effekten blir emellanåt för hög eller för låg vilket leder till ghosting/streaking. För hög eller låg effekt kallas RTC-error och kan mätas i %. 760BF, som du såg, hade en RTC-error på över 100% emellanåt, inte bra.

Jag hade, istället för 960BF, rekommenderat 970P. Denna har en PVA-panel på 16,7 miljoner färger men fortfarande riktigt bra responstid med liten RTC-error (<20%).

/T

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ | Abit KN8-SLI | Twinmos PC3200 2 x 1024 Gb | XFX 7800GT 450/1050 MHz | X-FI XtremeMusic | 280 Gb SATA2 | Samtron 19" 98PDF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobiaspet

Jag hade, istället för 960BF, rekommenderat 970P. Denna har en PVA-panel på 16,7 miljoner färger men fortfarande riktigt bra responstid med liten RTC-error (<20%).
/T

Nepp, det verkar som att 970P inte alls har 24bit färgåtergivning utan 18bit då den använder sig av dithering för att visa resterande färger. Skrev en varning här förut. Att det är en PVA-panel av någon form gör dock fortfarande att den har bra svärta, synvinklar osv.

Känns som att jag tjatar litet, men jag köpte själv en sån, och även om jag inte känner mig så lurad så borde de som funderar på att köpa en vara medvetna om detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Nepp, det verkar som att 970P inte alls har 24bit färgåtergivning utan 18bot då den använder sig av dithering för att visa resterande färger. Skrev en varning här förut. Att det är en PVA-panel av någon form gör dock fortfarande att den har bra svärta, synvinklar osv.

Känns som att jag tjatar litet, men jag köpte själv en sån, och även om jag inte känner mig så lurad så borde de som funderar på att köpa en vara medvetna om detta.

Ok, är detta ngt som upptäckts alldeles nu eller?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ | Abit KN8-SLI | Twinmos PC3200 2 x 1024 Gb | XFX 7800GT 450/1050 MHz | X-FI XtremeMusic | 280 Gb SATA2 | Samtron 19" 98PDF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobiaspet
Ok, är detta ngt som upptäckts alldeles nu eller?

Har bara dykt upp på några forum än så länge. De som har 970p verkar dock kunna märka den här effekten om de letar efter den.

Syns tydligt på den här bilden hur det ser ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Har bara dykt upp på några forum än så länge. De som har 970p verkar dock kunna märka den här effekten om de letar efter den.

Skulle just säga det...skärmen har ju funnits ett bra tag och har dem kommit på detta först nu så innebär väl det att "felet" inte kan vara iögonfallande?
Har läst lite recenssioner av den men inte läst ngt om att färgåtergivning som skulle vara sämre än på andra PVA-paneler...

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ | Abit KN8-SLI | Twinmos PC3200 2 x 1024 Gb | XFX 7800GT 450/1050 MHz | X-FI XtremeMusic | 280 Gb SATA2 | Samtron 19" 98PDF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobiaspet
Skulle just säga det...skärmen har ju funnits ett bra tag och har dem kommit på detta först nu så innebär väl det att "felet" inte kan vara iögonfallande?
Har läst lite recenssioner av den men inte läst ngt om att färgåtergivning som skulle vara sämre än på andra PVA-paneler...

Nä samsung verkar ju anse att deras ditheringteknik ger 16.7mil färger och inte 16.2, så den kanske är bra även om det är märkligt. Dock så är det ändå litet lurendrejeri över det.

Men jag märker det inte heller om jag inte stirrar på färgskalor likt den på hemsidan som påstår detta.

Datorbutiken.se kanske bör ändra sin spec för skärmen till 18bit om de inte vill vara oärliga.

Permalänk
Medlem

Så ni skulle rekommendera mig att satsa på 970P istället?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Så ni skulle rekommendera mig att satsa på 970P istället?

I dagsläget ja men TFT/LCD har, i princip, inga fördelar sett till en CRT-monitor, utöver storleken förstås...

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ | Abit KN8-SLI | Twinmos PC3200 2 x 1024 Gb | XFX 7800GT 450/1050 MHz | X-FI XtremeMusic | 280 Gb SATA2 | Samtron 19" 98PDF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobiaspet
I dagsläget ja men TFT/LCD har, i princip, inga fördelar sett till en CRT-monitor, utöver storleken förstås...

Storleken OCH pivot-funktionen.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Storleken OCH pivot-funktionen.

Sett till att du, för 4500, kan få en lika stor CRT-skärm som pivotfunktionen tillåter så är det fortf. ingen bra deal...

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ | Abit KN8-SLI | Twinmos PC3200 2 x 1024 Gb | XFX 7800GT 450/1050 MHz | X-FI XtremeMusic | 280 Gb SATA2 | Samtron 19" 98PDF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobiaspet
Sett till att du, för 4500, kan få en lika stor CRT-skärm som pivotfunktionen tillåter så är det fortf. ingen bra deal...

Storleken, pivotfunktionen, OCH strömförbrukningen då

Visa signatur

Bro!

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Storleken, pivotfunktionen, OCH strömförbrukningen då [/QUOTE

Nu tappar du gamingperspektivet som tråden hade från början...

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ | Abit KN8-SLI | Twinmos PC3200 2 x 1024 Gb | XFX 7800GT 450/1050 MHz | X-FI XtremeMusic | 280 Gb SATA2 | Samtron 19" 98PDF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobiaspet
I dagsläget ja men TFT/LCD har, i princip, inga fördelar sett till en CRT-monitor, utöver storleken förstås...

Skärpan är ENORMT mycket bättre på en TFT.

En TFT är inte lika jobbig för ögonen, man blir inte lika trött.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera en 960BF, införskaffade en sådan för ett par veckor sen. Klockren bild och även ett snyggt utseende. Valet mellan viewsonic och samsung blev samsung då de har bättre pixelgaranti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobiaspet
I dagsläget ja men TFT/LCD har, i princip, inga fördelar sett till en CRT-monitor, utöver storleken förstås...

Är du snygg eller, enligt mig är den absolut största fördelen med TFT ergonomin. För mig är CRT som att sitta o titta in i lysrör nu för tiden

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56815...

läs denna tråd så blir du lite visare

kan bara säga att samsungs 2ms-och-4ms skärmar får du leva med ljuskanter i bilden
dessutom har dom inte någon vidare bra kontrast och svärta haka inte upp dig på ms
skillnaden mellan en 4ms och en 8ms är mycket liten (om man har en bra bildskärm)

läs på tomshardware så förstår du vad alla paneltyper lämpar sig för

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB