Permalänk

Datorn Överklockar Sig SjÄlv Live !

NU blev jag förvånad . har ni hört om datorer som överklockar sig själva om man inte har gjort ngr inställningar som ber den göra det vid behov ?

jag har inga inställningar i bios som tillåter den att göra det själv .
tror det spökar i lådan . hade min opteron165 inställt på 2448 . sen såg jag att datorn börja bugga å att den skruva upp sig till 2500 å över . som tur är vill inte min fsb gå över 285 utan att det hänger sig annars kan den ju ha försökt att steka min prolle . helt sjukt !!!!!!!

någon som vet eller tro sig veta vad det hela kan ha rört sig om ` jag har 1.4v + 3% extra vid behov. har tagit bort det nu iofs . ska se om det spökar igen . prollen ligger nu på 30 grader idle ..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och detta trots att du har sett till så att D.O.T.-funktionen (Dynamic Overclocking Technology) är avstängd i bios? Så gott som alla MSI-moderkort har ju denna funktion och K8N är inget undantag.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Prollen steks inte av förhöjd fsb/multipel... den steks av förhöjd vcore kombinerat emd otillräcklig kylning. Så du kan vara lugn, dessutom har jag tjatat om detta flrea gånger nu. De flesta moderna moderkort stänger av när cpu'n börjar närma sig dödlig temp så inget händer. Men det kan ju vara trevligt att hitta orsaken till ditt fenomen, helt klart!

Permalänk

DYNAMIC OVERCLOCKING ÄR AVSTÄNGT , det e skumt . å ännu skummare nu är att min processor har gått ner 7 GRADER i temperatur utan att jag har minskat på fsb eller multi eller volten , skumt som attan . dessutom är det 25 grader datorrummet , processorn ligger på 29 grader nu idle ? den låg på 36 innan vid samma rumstemperatur , jag har ju överklockat 650mhz ngt e skumt får samma pi resultat oxo , SPÖKEN I LÅDAN """"""

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problem med Caps Lock?
Men det där om att det skulle grilla processorn är fel. Bara FSB höjning skadar inte processorn. Det som är farligt är vcore höjning. Men det värkar mystiskt. Testa flasha till nyaste bioset. Det kanske är problem med att bioset inte stödjer Opteron processorerna och då kan det bli trubbel.

Permalänk

Jag har caps på när jag vill UPPMÄRKSAMMA vissa PARTIER

jag har senaste bios ja vet att den inte kan stekas . allt verkar stämma i bios har hållt på mer det här ett tag nu men det e ju ingen av er som vet varför ? bios e korrekt. v 3.7 alla inställningar det e bara GALET ? Nu e den oki så länge.
å prollen ligger på 29 grader fläkten snurrar i 600rmp rummet har 25.5 grader .galet vid 650mhz oc luftkyld

Visa signatur