Permalänk
Medlem

Intelfläkt på Leadtek 7800 GT

hade inget för mig så kom jag o tänka på artikeln där dom la en intelfläkt på ett 7800GTX tänkte att det skulle kunna fungera med ett GT oxå (har för mig att storleken på längden skiljer men inte bredden på GT/X).
Så jag tog fram min gamla p4 fläkt (har för närvarande zalman CU7700] o började skruva.

resultat :

tempen sjönk cirka 5-10 grader vilket är bra. en liten nackdel är att ljudnivån blev lite högre men det duger. ska tweaka o köra 3dmarks testers senare

det va allt för mig idag

EDIT: en xtra bild på hela system direkt efter ja hade lagt in allt. ursäkta röran

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk

du kan nog koppla ur originalpropellern så inte den står och viftar menlöst ut i fria luften vilket bara orsakar en massa extra oljud.

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk

Precis vad jag skulle säga.
Stäng av/ta bort den gamla fläkten, den orskar turbulens med den nya, vilket i sig ger oljud. Dessutom är den en gnutta onödig med den stora fläkten där.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Den där kulflänsen är nog ingen höjdare för att montera en fläkt sådär. Vad jag kan dömma av bilderna så består kylflänsen av en massa små fyrkantiga "rör" Det du gör med den nya fläkten är att blåsa ner på rören och inte genom dem som är tanken med konstruktionen av kylningen. Visst, blåser man väldigt mycket så fungerar säkert det med, men det blir väldigt liten yta som luften träffar och du får långt ifrån bra kylning med den ljudnivån luftflödet och kylflänsen.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Den där kulflänsen är nog ingen höjdare för att montera en fläkt sådär. Vad jag kan dömma av bilderna så består kylflänsen av en massa små fyrkantiga "rör" Det du gör med den nya fläkten är att blåsa ner på rören och inte genom dem som är tanken med konstruktionen av kylningen. Visst, blåser man väldigt mycket så fungerar säkert det med, men det blir väldigt liten yta som luften träffar och du får långt ifrån bra kylning med den ljudnivån luftflödet och kylflänsen.

funderade också på det, orginal kylningen är ju anpassad för att
luften ska flyttas diagonalt, men verkar ju funka iaf!

Permalänk

Jo, visst verkar det fungera tydligen bättre än med originalfläkten. Men det skulle kunna bli så mycket effektivare. Nu är det ju som att han blåser på en metallplatta utan "flänsar". Det ger ingen vidare kontaktyta. Kan tänka mig att det lilla utrymme som finns mellan fläkten och "plattan" bidrar till en högre ljudnivå.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Intels orginalfläktar låter högt, ställ ned volten till 5V om det går!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henki2
Intels orginalfläktar låter högt, ställ ned volten till 5V om det går!

bara att löda till röd och svart på en molex ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Den där kulflänsen är nog ingen höjdare för att montera en fläkt sådär. Vad jag kan dömma av bilderna så består kylflänsen av en massa små fyrkantiga "rör" Det du gör med den nya fläkten är att blåsa ner på rören och inte genom dem som är tanken med konstruktionen av kylningen. Visst, blåser man väldigt mycket så fungerar säkert det med, men det blir väldigt liten yta som luften träffar och du får långt ifrån bra kylning med den ljudnivån luftflödet och kylflänsen.

ursäkta kvallen på bilderna men det är mobilkamera ja använde hehe.. iaf kan nog stämma det där att den är designad så att luften ska flyttas diagonalt.. va en liten kul grej jag ville göra mest för att testa o se bara ingen premanentlösning hehe. men det stämmer nog så som du säger. finns det någon annan mer "praktisk" lösning tror du?

nån annans som kan komma någon "smart" idé som kan få tempen att sjunka? helst luftkylt ska det vara..

air - the real shit!

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk

ta hela kylflänsen från intelkylaren och smacka dit? Skulle ivf jag gjort.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

så roligt ska vi itne ha det hahaha..förresten ja hade glömt o mäta load temp på koret. checkade efter 4 timmars WoW spelande o tempen hamnade på 48

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

vad hade kortet för load med orginal kylningen då?

Permalänk
Medlem

cirka 57-61 i load innan modden o som sagt cirkus 48 med intelfläkten på. idle tempen ligger runt 40 jämnfört med runt 50 innan. enligt mig så är det en ganska lyckad mod

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Alltså, jag blir lite rädd när jag ser hur folk behandlar elektronik som är känslig. Jag hoppas att du har esd-armband på första bilden. En fin tygtröja och halva handen över PCIe-kontkten är inte så himla bra annars.

Permalänk
Medlem

mm ja tycker om min tröja jag tog i element plus ett oladdad chassi. kanske är oförsiktig men ändå mina saker hehe... så oroa dig inte för mkt du överlever ändå

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^