Det kanske är dags att avsluta här?
Det är bara att konstatera att folk här har väldigt olika åsikter, och att vissa inte ens verkar vilja lyssna på varandra eller respektera att andra har en annan åsikt...
DET är tråkigt, för det är väl meningen att det här ska vara ett diskussionsforum - inte ett "sista ordet-forum" som vissa verkar tro?
Jag har, som jag tidigare skrev, varit i kontakt med Konsument Europa och har nu fått följande svar från dem:
"Vår bedömning är att om du har fått reda på det totala priset före beställningen och accepterat detta och sen fått varorna levererade är det inte möjligt att i efterhand göra något åt företagets debitering av fraktkostnaden.
Ditt ärende föranleder därför ingen ytterligare åtgärd från vår sida."
Det är med andra ord tydligen tillåtet att räkna fel ganska rejält bara kunden accepterar detta före köpet, och det måste man ju helt enkelt göra för att få beställningen att gå igenom.
Det är möjligt att jag har haft en extrem otur eftersom jag har hamnat i närheten av en skarv vad gäller viktgränserna, men det jag reagerade mot var att saker och ting inte stämde överens med vad som angavs.
Om man lovar en sak håller man också den enligt min mening, och om någon börjar ändra lite på ett ställe så ändras det ofta mer senare när de upptäcker att det fungerar att göra så. Jag har varit med om detta förut i andra sammanhang och det är just denna erfarenhet som fick mig att reagera...
De mejlsvar jag fick från Discsonline var undanglidande (inga raka svar alls!) och i vissa fall rent lögnaktiga, t.ex. påståendet om att jag skulle få betala så höga avgifter för att ta emot en hundring av företaget att det inte vore värt det (fakta: jag betalar ingenting för att ta emot en insättning till mitt konto om insättaren använder mitt EU-kontonummer med BIC och IBAN). Detta påpekade jag också för företaget, men jag fick ingen respons alls på det.
Detta bemötande var också en av orsakerna till att jag reagerade!
Det faktum att personen som mejlade till mig tog mig för en idiot visar på en kundsyn som i mina ögon är under all kritik!
Jag vill verkligen inte ge mina pengar till någon med denna inställning och tänker i alla fall aldrig mer handla hos Discsonline!
Detta är mitt eget högst privata val (och är inget jag tänker diskutera mer här), men ni övriga här får självklart göra precis som ni själva vill!
Men, handen på hjärtat - hur många av er hade gått tillbaka till en butik och köpt fler saker om ni hade känt er dåligt behandlade förra gången som ni handlade där?
Vad gäller debiteringen av fraktpriser anser jag att ett företag får göra precis på vilket sätt de vill så länge de tydligt anger hur de gör,vad det kostar och sedan håller vad de lovar!
Om man använder sig av volymvikt ska man då tydligt ange detta och inte bara ange fasta viktintervall i kg med fasta priser. Det enklaste för Discsonline hade kanske bara varit att ta bort sidan med de fasta fraktpriserna?
Många större postorderföretag använder sig av enhetsfrakt och fördelar därmed fraktkostnaden över samtliga sina kunder. Ett exempel är Clas Ohlson som alltid tar 85 kronor vare sig man beställer en liten pryl på något hekto eller en tung svarv på över 100 kg. Detta anges mycket tydligt och då kan man knappast klaga...?