Permalänk
Medlem

Feedback till min HTPC-tråd.

Här är min bygglogg:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48599...

Kommentarer tas gärna emot i denna tråd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Feedback till min HTPC-tråd.

Bra idé.
Hoppas det kommer att funka

Visa signatur

I'll be there till the end, When everything falls down, Will you hold my hand

Permalänk
Medlem

Re: Re: Feedback till min HTPC-tråd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompa14
Bra idé.
Hoppas det kommer att funka

Det kommer det att göra. Blir en Linux-dist med MythTV som kommer att snurra på den.
Mitt största problem just nu är faktiskt hur jag ska få plats med en dator till i signaturen när man får ha max tre rader...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Feedback till min HTPC-tråd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Det kommer det att göra. Blir en Linux-dist med MythTV som kommer att snurra på den.
Mitt största problem just nu är faktiskt hur jag ska få plats med en dator till i signaturen när man får ha max tre rader...

MythTV ? Berätta

Verkar bli jävligt fint, kanske en dag jag bygger en HTCP jag oxå

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Feedback till min HTPC-tråd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snAttArn
MythTV ? Berätta

I princip ett GUI för multimedia till Linux. Har en massa plugins som gör att man kan lägga in TV-tablåer, spela spel (typ MAME), kolla väder, bläddra bland digitalbilder, surfa etc.

http://mythtv.org/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

hur ska du få bort alla VHS loggor då? du kan ju inte ha VHS loggor på en HTPC

stödjer MythTV displayer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
hur ska du få bort alla VHS loggor då? du kan ju inte ha VHS loggor på en HTPC

stödjer MythTV displayer?

Hela fronten ska kapas av och ersättas med något snyggt och slätt, typ plexi med solfilm på baksidan, högglanspolerat rostfritt, aluminium eller liknande. Det lutar mest åt mörkt plexi, eftersom jag då kan ha en display utan att behöva ett särskilt fönster.

Jag valde en gammal video eftersom den är lagom stor för att stå under TVn. Halva anledningen till att jag bygger en HTPC är att mina nuvarande prylar (Thomson video och Denver DVD) inte ser så snygga ut ihop med stereon och TVn, som kommer från B&O. Alltså måste fronten fixas till.

MythTV har inget eget stöd för LCD-display, såvitt jag vet, men det finns plugins att ladda hem så man kan få den funktionen. T ex denna:
http://nerdhero.org/index.php/Howtos/LcdDisplay

Just nu har jag slaktat ett gammalt Chieftec Dragon Super MidiTower i svart enbart för att få tag på en lämplig bit av moderkortsplåten och baksidan. Uppdatering kommer i byggloggen så fort jag fixat fler kapskivor till min Dremelkopia.

Jo, jag vet... Jag skrev väl i byggloggen att jag enbart använde handverktyg. Jag blev så illa tvungen att revidera mitt metodval efter att ha förbrukat ett större antal klingor för att kunna såga en mindre sträcka...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

svarttonat plexi kan nog bli fint. Men det kommer bli svårt att få en sådan stor yta bli bubbelfri. Använd MYCKET ajax när du aplicerar solfilmen.

Jag har gjort likadant på min syrras HTPC, använd inte för mörk film bara för då lyser OLEDen för lite, och använd inte för ljus för då ser man kretskortet på displayen. Jag använde nästmörkaste och den blev bra förutom att man ser displayramen när det är ljust i rummet, jag borde såklat målat den mattsvart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CyberVillain: snyggt bygge! Vad är det för låda?

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Avstängd

Aopen H340... hela bygget finns i projektloggen,
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43348...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort en mindre uppdatering. Inga bilder dock.

Nån som har något tips på hur man får tag på billig plexi? Gärna tonad, så jag slipper kladda med solfilm.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

glasmästare, de kan nog fixa med solfilm åt dig, lär kosta lite mer dock...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sådärja! Nu har jag uppdaterat med lite bilder.
Jag har bestämt mig (nästan) för hur fronten ska se ut. Väldigt stiligt kommer det att bli...

Kika gärna och kommentera.

Har f ö fått kontakt med en kille i Tyskland, som håller på att meka med Bang & Olufsens datalink-protokoll, för att få in kommandon i en PC. Han är tämligen framgångsrik i detta och jag har blivit lovad att få ta del av hans lösning. Kick ass!

Edit: Loggen uppdaterad. Det har hänt lite grejor.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

kommer nog bli bra detta.. men den där fläkten på mini-itxen skriker som fan... byt!

edit: eller så gör du som denna killen

edit2: om du gör som ovanstående (flänsarna skulle passa perfekt med din stil) så borde du sätta thermalpads mellan kylblocket och kylflänsen(sedan montera dem med fjödrande skruvar) tror det blir otrligt svårt att få bra kontakt mot cpun om blocket sitter totalt fastskruvat mot flänsen...

edit3: du kan övengöra nätagget passivt (eftersom det ser snyggast ut med flänstar på båda sidoran av chassit)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
kommer nog bli bra detta.. men den där fläkten på mini-itxen skriker som fan... byt!

edit: eller så gör du som denna killen

<snip>

Tja... Det verkar ju vara lite overkill...

Nätagget har f ö extern transformator, så den enda fläkten i datorn är den på CPUn. Lådan har ganska bra med hål, så jag tror inte det är något problem med luftflödet. Dock kanske jag byter fläkten, men det är inte så högprioriterat just nu. Den videon jag har låter däremot synnerligen irriterande. Ett högt vinande så fort den går. Jag tror inte HTPCn kommer att slå det...

Jag funderar på om man kan få tag på en plastskiva, ca 1-2mm tjock, som är helsvart, alltså inte släpper igenom något ljus alls. Denna kan man då fästa med glaslim på baksidan av plexit. Det borde hålla ganska bra. Självklart får man skära hål för displayen, men just där kan man ju sätta solfilm. Kanske... Tips, någon?

Edit:
Någon som har erfarenhet av att limma på spraymålade ytor? Fäster det? Lossnar färgen?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

jag skulle använda mörkaste typen av solfilm.. eftersom det kommer vara mörkt i lådan kommer du inte se igenom

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men håller det med solfilm då?
Jag måste skära ut en bit och limma på fronten till dvd-släden. :/
Och syns displayen igenom? Det är en grön PLED från fractronics.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

allaså.. jag har näst mörkaste på bilden ovan. men jag har filmen på insidan så den skyddas av plexit...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, jag tänkte också sätta solfilm/svart plast/löksoppa på plexits baksida.
En del av plexit ska skäras ut och limmas på dvd-släden. Alltså kommer solfilmen att hamna mellan plexit och dvd-släden. Det är därför jag undrar om det håller, eller om plexit kommer att ramla av från solfilmen, som ju är limmad på dvd-släden.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

den kommer inte att funka....

det går ju att sätta den på framsidan oxo....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, men tanken är att ha den på baksidan. Det blir ju grymt mycket snyggare.
Alltså får jag leta rätt på en svart plastskiva. Det blir säkert också kanon.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

skarven mellan svartskiva och solfilm för displayen lär nog synnas.. men go for it...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bah! Jag testade att spraya baksidan på en liten bit plexi svart. Ska testa att limma den på fronten till dvd-släden sen. Ramlar den av är det väl bara att försöka igen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

dax för bildupate snart va

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jepp, men min server verkar ha lagt ner och jag sitter på jobbet just nu.

Edit: Servern åkte upp igen. Nu är loggen uppdaterad.
Det var nog bara linan som dog ett tag.

En liten teaser:

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

kommer nog bli bra.. ska DVDn sitta i mitten? hur ska du göra hålet.. borra sedan såga?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
kommer nog bli bra.. ska DVDn sitta i mitten? hur ska du göra hålet.. borra sedan såga?

Hint:

Jo, det blir nog borra, såga, fila, måla, slipa och polera.
I den ordningen...

Jag kommer (konstigt nog, kanske) att sätta nätagget i mitten innanför fronten. Detta för att slippa ytterligare en förlängning av ATX-kabeln. Displayen kommer att vara på högersidan.

Här är en grov skiss på hur jag hade tänkt mig:

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

kan du inte byta fläkt oxo... får ont i huvudet bara av attt titta på bilderna... påminner mig om när jag hadde via mini-itx

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Heh!
Fläktbyte är väl en senare fråga i så fall. Jag har ju inte haft igång den ännu, så jag vet inte hur mycket den låter. Vi får se.

Prylarna som ska matchas med utseendet är:
Beocenter 9500, Beolab 4500 med blått tyg och Beovision MX4002 i svart.

Kan det funka?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

det tror jag blir kanon..

Visa signatur