Permalänk
Medlem

2 ljudkort = 2 gamepads?

Håller på med ett litet projekt då man inte fått nåt sommarjobb och bara sitter inne ändå.
Började med att jag skulle kasta skit åt morsan på tippen och snodde med mig en gammal desktop. Hmm, vad ska man ha den till nu då? Ahh! Bygger en NES-dator som man kan använda till projektorn
Iaf så har jag fått rätt på det mesta, använder win 95 och jNES, har lödat om en gammal NES kontroll så den kopplas in i LPT-porten och funkar numera prima.
Dock ett störigt problem!
Har satt in två st ljudkort för att få två gameportar och stoppa in andra kontroller i men skiten vill såklart inte funka.
Efter mycket klydd har jag hittat och stoppat i två ljudkort som inet slår ut varandra eller annat skumt, men windows vill inte fatta var kontrollerna sitter, den vill bara använda en gameport åt gången, dvs den ena visas som ej ansluten.
Någon som vet hur detta kan lösas?

Datorn är en gammal compaq desktop, 200 MHz, 64 MB ram, 1,5 GB hd.
Ljudkorten i fråga är ett SB AWE64 och ett SB 16 PnP, båda ISA-kort

Permalänk
Medlem

Finns ju splitters för game-kontakten som låter dig koppla in 2 stycken gamepads på en anslutning. Hur pass kompatibelt det är vet jag inte, men de är inte så dyra.

Permalänk

det fungerar inte så att du ska sätta in 2 gameportar utan de 15 stiften i EN gameport delas upp för 2 joysticks. så hoppa ut och införskaffa en splitter. borde finnas på classes typ

Permalänk
Medlem

Jag har redan en splitter men då stöds bara 2 knappar per spelkontroll
Gameporten pallar inte av mer.
Så det jag behöver är nåt så att man kan tvinga windows att känna av kontrollerna i respektive port.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufio
Jag har redan en splitter men då stöds bara 2 knappar per spelkontroll
Gameporten pallar inte av mer.
Så det jag behöver är nåt så att man kan tvinga windows att känna av kontrollerna i respektive port.

Men på NES klarar man väl sig med två knappar?

Permalänk

Plus start och select, dvs 4:a. Eller tänker jag på Snes nu?

Finns USB konvertrar annars som lägger till sig som en gameport. Använde en sån till mitt via mini-itx som saknar gameport.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Plus start och select, dvs 4:a. Eller tänker jag på Snes nu?

Finns USB konvertrar annars som lägger till sig som en gameport. Använde en sån till mitt via mini-itx som saknar gameport.

Iofs, är inte så insatt men de kan man väl köra på tgt-bordet isf...

Permalänk

Jo, det kan man väll iofs. Men inte samma sak ju

Permalänk
Medlem

Jo jag vill vill ju kunna använda alla 4 knappar som finns på mina gamepads, jobbigt att använda tangenbordet ju
USB existerar inte på denna gaaamla dator, så det stryker bort. Känns dessutom ganska onödigt att lägga ut pengar på nåt som säkert inte kommer användas efter att bygget är klart

Permalänk
Medlem

Det man kan göra är ju att man kopplar in gamepadsen på t-bords knappar.

Så man kan spela på t-bordet om man vill men även koppla in en gamepad i det och på så vis ha mer än en kontroller.

En tanke bara

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

slakta ett tangent bord och tryck sedan in bara de få knapparna du behöver "den där l==l dosan menar du? "dum bild" så är det lätt fixat men köp en usb sladd vet jag

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Som ovanstående talare säger är klyftigt.. men om du inte ska ha något tangentbord kan du ju slakta det totalt och bygga om till kontollers enbart.

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att ha kvar tangentbordet men att ha kontakter på det så man tar över knapparna med en pad, eller som han vill TVÅ.

thunderinternet: han har ingen usb säger han ju.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

skaffa ett joystick kort.... har sj typ ett till ISA portar.... man kan typ koppla in 2 stycken joystickar till det... har dock aldrig pröver för nu har jag bara en ratt till datorn och den går på usb

Permalänk
Medlem

Nån som har någon länk eller lite hjälp om man ska slakta ett tangentbord då?
Man kan ju bygga om det iaf för att få önskad funktionalitet i övrigt, typ byta spel osv.

Permalänk
Medlem

knäck t-bordet, ta reda på vilka poler som gäller för vilka knappar du nu vill köra med, dra till kontakter på baksidan, och stäng t-bordet.

Starta burk, gör det du ska med emulator, ställ in t-bords kontroller, plugga in paden, och kör. enkelt nog?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Finns det inte lösningar för att koppla in dessa kontroller på parallelporten?

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

Jo det gör det, fanns någon sida där det fanns instruktioner för att koppla in i princip vilken kontroll somhellst på pararellporten.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Jag har redan kopplat in min orginal NES-kontroll till paralellporten

Permalänk
Medlem

Men om du nu har kopplat in en kontroll på parallellporten så har du ju en gameport kvar, eller?

Visa signatur

"All animals are equal but some animals are more equal than others." - George Orwell, "Animal Farm"

Permalänk
Medlem

Jo jag har en gameport kvar, men 2 stycken gamepads (1 st NES, 2 st vanliga till dator), vill såklart kunna använda alla när man spelar spel som stödjer så många spelare...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufio
Jo jag har en gameport kvar, men 2 stycken gamepads (1 st NES, 2 st vanliga till dator), vill såklart kunna använda alla när man spelar spel som stödjer så många spelare...

Stödjer NES emulatorerna så många joysticks? Eller nånting annat för den delen?