Permalänk
Medlem

hur bra går det att spela på en Acer Aspire 5024WLMi??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalsson
hur bra går det att spela på en Acer Aspire 5024WLMi??

Nå hä går bara bra

Visa signatur

Acer Aspire 5021 Wlmi :turion64 (1600 Mhz) , Radeon X700 128 mb , 1Gb ram, 80 Gb HD + USB Sound Blaster Audigy 2 NX,
Logitech MX610, Thermaltake Coolpad
#3DMark 05: 2197 #3DMark 01:14350 #PcMark 05: 2380 #PcMark 04: 2989

Permalänk
Medlem

Har fått ett litet problem, efter att jag formaterade om min 5021a och instalerade ett fräsht win xp home (vanlig skiva, ingen restore grej) och instalerade diverse drivrutnier, så säger den varje gång jag kopplar in min externa hdd att USB-masslagringsenhet är en höghastighets-USB-enhet och kommer att fungera med nedsatt hastighet när den är ansluten till en USB-port som inte stöder höghastighet.
Fick alldrig ngt sådant medelande förut och undrar om det är någondrivrutin eller annat som jag missat att instalera.
Orkade tyvärr inte läsa igenom precis allt som var skrivet i tråden innan så jag kanske har missat något.

Permalänk
Medlem

Re: Ny hdd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1eliasand87
Någon som lyckats byta hdd?

JAg köppte en Hitachi travel star
på 100 gig 7200 rpm!

Men den passar ju fan inte i skit datorn!

Iriterande!
Någon mer som hafft problem!
Någon som har lyckats byta disk?
fins det någon kabel jag kan använda för att ansluta min disk?

Hej!

Har precis beställt en Hitachi 7k100 100gb disk. Några tips om hur man byter och hur upplever du temperatur respektive prestanda skillnader?

Mvh

Visa signatur

drcosmos

Permalänk

Köp ej Corsair minne till era Acer Aspire 5021/5024.

Jag köpte precis ett Corsair DDR PC3200 1024MB SODIMM, detta är ej kompatibelt med min 5021:a. Datorn vägrar att boota när minnet körs ensamt i en slot, sätter man det ihop med en av orginaldimmen så startar datorn men kraschar inne i windows.

Minnet heter:

VS1GSDS400 PC3200 1024MB 128Mx64 200 SODIMM

Så undvik detta minne. Kanske fixar sig med en ny bios men det fungerar inte med den senaste (1.13).

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att min batteritid har minskat dramatiskT?! från 3 timmar till knappa på. och processorn belastas inte ens. och enligt mobile meter så drar den närmare 30 W till skillnad från runt 10 W som de var förr.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
Hur kommer det sig att min batteritid har minskat dramatiskT?! från 3 timmar till knappa på. och processorn belastas inte ens. och enligt mobile meter så drar den närmare 30 W till skillnad från runt 10 W som de var förr.

Råkat slå på W-lanfunktionen frampå datorn (om du inte använt den redan innan förstås)?

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlayer
Råkat slå på W-lanfunktionen frampå datorn (om du inte använt den redan innan förstås)?

jo den brukar vara på och så mycket tar den inte.. men ialalfall så drog jag ut batteriet och installerade om windows. sen var allt som vanligt igen.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk

Datorn dör!

hej jag har problem med min dator!

Först komm den inte för bi bios eller den gick runt runt
visade bios loggen sen startade den om!

och nu när jag kommer in i windows så kan datorn helt plöttsligt dö
utan anledning!

och i nättras effter jag slått av datorn och sommnat så vaknar jag 10 min senare av att fläktarna snurrar rör på musen bilden fortfarande svart, slår av den igen somnar och vaknar igen av samma sak!
drar ur sladden och då slocknar datorn även att batteriet skall vara fult!

Skummt, har min dator et eget liv?

Har ni några tipps på vad som kan vara fel?

Permalänk

Någon som är helt säker på att 5024:an, den andra för 13049kr på datorbutiken.com har blåtand och x700 grafikkort med 256mb minne?

Edit: Kollade på buggy, verkar endast vara dvdbrännarn, antingen slot in eller tray in (och blåtand?)
Men vilken sort har då 256mb x700 grafik?

Permalänk
Medlem

Re: Datorn dör!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1eliasand87
hej jag har problem med min dator!

Först komm den inte för bi bios eller den gick runt runt
visade bios loggen sen startade den om!

och nu när jag kommer in i windows så kan datorn helt plöttsligt dö
utan anledning!

och i nättras effter jag slått av datorn och sommnat så vaknar jag 10 min senare av att fläktarna snurrar rör på musen bilden fortfarande svart, slår av den igen somnar och vaknar igen av samma sak!
drar ur sladden och då slocknar datorn även att batteriet skall vara fult!

Skummt, har min dator et eget liv?

Har ni några tipps på vad som kan vara fel?

Låter som ett reparationsfall, men kör en ominstallation på den för att testa iaf... biosuppdatering kanske vore något, men med tanke på att datorn dör lite då och då skulle jag inte rekomendera det.. inte kul om det händer mitt i en flashning.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

När man suttit och lirat ett krävande spel ett tag så blir det ofta att datorn "laggar" p.g.a av grafikkortet blir för varmt. Tycker jag är dåligt. Har även försökt att lägga en usb kabel där bak på datorn för att det ska strömma under lite kall luft. Men det hjälpte inte mycket. Blir det inte likadant för er andra ?

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

Re: Datorn dör!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1eliasand87
hej jag har problem med min dator!

Först komm den inte för bi bios eller den gick runt runt
visade bios loggen sen startade den om!

och nu när jag kommer in i windows så kan datorn helt plöttsligt dö
utan anledning!

och i nättras effter jag slått av datorn och sommnat så vaknar jag 10 min senare av att fläktarna snurrar rör på musen bilden fortfarande svart, slår av den igen somnar och vaknar igen av samma sak!
drar ur sladden och då slocknar datorn även att batteriet skall vara fult!

Skummt, har min dator et eget liv?

Har ni några tipps på vad som kan vara fel?

Kan inte ha något med att du bytt disk till en 7200 rpm Hitachi? Undrar om nätagreggatet har problem med att leverera ström? Har datorn blivit varmare eller har du testkört cpu-z osv för att testa stabilitet?

Mvh

Visa signatur

drcosmos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokker_Stu
Någon som är helt säker på att 5024:an, den andra för 13049kr på datorbutiken.com har blåtand och x700 grafikkort med 256mb minne?

Edit: Kollade på buggy, verkar endast vara dvdbrännarn, antingen slot in eller tray in (och blåtand?)
Men vilken sort har då 256mb x700 grafik?

den på datorbutiken har ej blåtand och 256 mb grafik, mailade dustin om den modellen som de har med 256 mb grafik och de säger att enbart de kommer att sälja den modellen.

kolla t.ex pricerunner;

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/browse?...

Permalänk
Medlem

har nu gått igenom clockningsguiden:
http://www.nordichardware.se/Guider/?page=5&skrivelse=374

Efter att gått ner till 4x och 0.925V så krashade datorn.. allt låste sig... startade om allt och sen in i RM Clock Utility igen...

Men där står under General: Current 8.0x...... STOG JU 4.0x förut.. och den verkar konstant köra på 1600.00mhz och runt om... verkar inte throttla ner till 800 längre...

vad har hänt... försöker jag gå in och ändra den Management profilm som var standard så står den redan på FID 8.0x... stog på 4.0x som standard förut.

???

edit: efter en stund gick den ner till 4x och thottlade normalt igen.. helt automatiskt... började då igen att försöka klocka ner... låser sig igen direkt efter jag klicka på apply knappen vid 0.925V... är detta normalt???
Har 5021an med 2x512mb minne

sen undrar jag även... enligt enhetshanteraren så har jag 45 processer igång direkt efter uppstart.... Är detta verkligen normalt...??

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men jag har ju bytat ut min staionära dator mot denna underbara acer5021 laptop och kör spel m m på den.
Har dock märkt en konstig grej, typ i spel kan man inte hålla ner för många knappar samtidigt, ta exempelvis Need4speed, när vill jag kunna titta bak (CTRL) och samtidigt köra framåt och svänga (piltangenterna) kan man bara hålla nere två tangenter samtigt.
Inte så allvarligt problem, men e kanske bara nån dum inställning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte2k
har nu gått igenom clockningsguiden:
http://www.nordichardware.se/Guider/?page=5&skrivelse=374

Efter att gått ner till 4x och 0.925V så krashade datorn.. allt låste sig... startade om allt och sen in i RM Clock Utility igen...

Men där står under General: Current 8.0x...... STOG JU 4.0x förut.. och den verkar konstant köra på 1600.00mhz och runt om... verkar inte throttla ner till 800 längre...

vad har hänt... försöker jag gå in och ändra den Management profilm som var standard så står den redan på FID 8.0x... stog på 4.0x som standard förut.

???

edit: efter en stund gick den ner till 4x och thottlade normalt igen.. helt automatiskt... började då igen att försöka klocka ner... låser sig igen direkt efter jag klicka på apply knappen vid 0.925V... är detta normalt???
Har 5021an med 2x512mb minne

sen undrar jag även... enligt enhetshanteraren så har jag 45 processer igång direkt efter uppstart.... Är detta verkligen normalt...??

Det är så att datorn sänker sin hastighet när den inte används till så krävande saker, som att surfa på internet, för att spara på batteriet. Den throtllar då ner till halva hastigheten, 800mhz. Sedan kanske det inte är så smart att gå direkt på 0.925v, kanske sänka lite i taget. typ 0.05 v varje gång.
Alla datorer är ju inte lika som sagt, så andras kanske kan gå lägre, andras kanske stannar vid ännu högre volt.

Permalänk

DVD/CD-brännare med släde

Fick min 5024 i förra veckan och i den sitter en DVD/CD-brännare med släde..

Trodde alla hade DVD-RW slot-in brännare..?

Datorn är köpt i Finland..!

Permalänk
Medlem

Du kanske har köpt den nya varianten med 256 mb grafik eller ?

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdaaM
Du kanske har köpt den nya varianten med 256 mb grafik eller ?

Nej, är bara 128, tyvärr

Permalänk
Medlem

ojdå Men kan du bränna DVD skivor eller ?
Och vad kostade datorn där du köpte den då ?

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk

Måste erkänna att jag inte ens läst manualen ännu..
och har ingen tom DVD hemma nu att testa bränningen..

Ser inget märke på DVD/CD enheten, men i enhetshanterare
"heter" den: Slimtype DVDRW SOSW-833S

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en DVD brännare men vad fick du ge för den då ?

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Permalänk

Det finns 2 st olika 5024or, en med slot in (man trycker bara in cd:n) och en med tray in (Bricka in, översatt. Menas att det är en som man skjuter in)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
Hur kommer det sig att min batteritid har minskat dramatiskT?! från 3 timmar till knappa på. och processorn belastas inte ens. och enligt mobile meter så drar den närmare 30 W till skillnad från runt 10 W som de var förr.

Det är en bugg, händer lite då och då. Testa med att ta ut och in batteriet, stäng av först såklart. Lite jobbigt att den buggar ur, händer ju oftast när man går på batteriet och man vill ju för den delen ha fullt batteri och inte HALVA TIDEN när man som mest behöver det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
Kanske en dum fråga, men jag har ju bytat ut min staionära dator mot denna underbara acer5021 laptop och kör spel m m på den.
Har dock märkt en konstig grej, typ i spel kan man inte hålla ner för många knappar samtidigt, ta exempelvis Need4speed, när vill jag kunna titta bak (CTRL) och samtidigt köra framåt och svänga (piltangenterna) kan man bara hålla nere två tangenter samtigt.
Inte så allvarligt problem, men e kanske bara nån dum inställning.

Simpelt.. .acers inbyggda program(launch manager), ta bort det från akivitetsfältet(höger längst ner - programmet vissar t.ex genvägsknapparna och grafisk grönt nar du trycker ner dom, t.ex höjer sänker ljudet) så ska du se att alla knappar fungerar som dom ska igen!

Visa signatur

Vadå dega?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ska då strax (troligen denna vecka) köpa en Acer 5024wlmi.
Men jag skulle vilja veta vad det finns för negativa och positiva saker om datorn. En lista skulle vara bra på punkterna

Permalänk
Medlem

Högljud, det är väl det enda negativa jag kan komma på.

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

vilken acer

Hej,
Med tanke på alla positiva saker om acer 5024 tänkte jag också köpa en sån.

Men sen har ju den nya Acer5024 kommit (+bluetooth & 256 i grafiken).
Men vad tycker nu, är det stor skillnad i grafik om man väljer den med 256? I såfall betalar jag det som är extra.