Asus A8V Deluxe eller Abit AV8 3rd Eye till s939?

Permalänk
Medlem

Asus A8V Deluxe eller Abit AV8 3rd Eye till s939?

Jag är på jakt efter ett nytt moderkort då mitt gamla (ett MSI K8N Neo2) inte längre fungerar. Det kan förvisso vara processorn som har lagt av men jag misstänker moderkortet.

Jag behöver ha ett moderkort för socket 939 och med AGP och har då hittat Asus A8V Deluxe och Abit AV8 3rd Eye som intressanta kandidater. Erfarenheter av dessa kort?

Jag kommer att använda mina 2 x 512 MB Corsair 3200XL-minnen och mitt befintliga grafikkort (Gainward Geforce 6800GT GS). Processorn är en AMD64 3500+.

Permalänk
Medlem

Mitt Neo2 har också stannat så jag skaffade ett Abit AV8 istället eftersom det var lite billigare än A8V. Det har funkat jättebra, inga problem alls och det klockar lika bra som Neo2.
Tycker att det är hugget som stucket mellan ASUS A8V och Abit AV8. Jag har ett äldre A8V sedan tidigare som saknar AGP/PCI-lås annars funkar det hur bra som helst. Om du väljer Abit AV8 så tänk på att det är väldigt känsligt för nätagget.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=415485

Permalänk
Medlem

Tack för tipset med nätagget. Jag har ett Antec-nätagg och då är det kanske lika bra att undvika Abit om man skall gå efter erfarenheterna som redovisades i tråden som du länkade till.

Permalänk
Medlem

Ja då är det bättre att köra på ASUS joakim99. Jag råkade ut för Antec-problemet i sommras. Det första moderkortet jag skaffade till 939 var Abit AV8 som inte funkade med mitt Antec så jag fick det utbytt till ett ASUS A8V som funkade bra med mitt nätagg. Det var innan rev 2.0 fanns till ASUS A8V så eftersom det inte hade något AGP/PCI-lås så blev det ett Neo2 efter några månader. Sedan dess har jag bytt nätagg till ett OCZ 520W som jag visste skulle funka med Abit AV8 annars hade jag aldrig skaffat ett AV8 igen.

Permalänk

Jag har ett Abit AV8 3rd eye
Har bara haft det en vecka så är väl inte så insatt ännu.
Men gillar du prylar så är de kortet för dej. Det medföljer en guru clock som du kan ha på datorbordet där du kan läsa av cpu temp, mobo temp.. hur mycke varv fläktarna går på mm.
Väldigt enkelt o klocka me de kortet är de oxå
Följer med program där du kan ändra allt ifrån mhz på minnena till strömmen till agp porten o cpu:n.

Kör med Forton source 400W nätagg

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk
Medlem

Jag slog till på ett Asus A8V idag. Till min stora lättnad sparkade datorn igång så processorn var hel.

Permalänk
Medlem

Jag har 3rd Eye o det funkar perfekt!

Man får med en grej så man kan göra profiler, och sedan byta mellan dom.

Visa signatur

Processor: AMD 64 3000+ Minne: Twinmos 1024 mb Pc 32000 Moderkort: Abit V8-3rd Eye Grafikkort: 9800 pro. Den gör 100 fps konstant i cs 1.6 och cirka 60-130 i source

Permalänk
Medlem

Bytte mitt MSI K8N NEO2 PL mot ett ABit AV8 3rd eye, och är hur nöjd som helst, tokstabilt!

Visa signatur

AMD64 3200+ Winchester | Abit Av8 3rd Eye | WD Raptor 74GB
"There is no justice as an angry mob justice"

Permalänk
Medlem

Kan man kolla vilka agg som Abit har problem med?
Hade tänkt mig en Antec sonata låda men då funkar det inte med det agget?
Men i min andra burk(p4)så har jag ett zalman 400w(black).Någon som vet om dom går bra med Abit kortet?

Visa signatur

Intel 4790K@4.4Ghz l Asus Z97-A l 2x8GB DDR31600 l Noctua NH-U14s l Sapphire 390 Nitro 8 GB l Define R5 l Crosair RM1000x l Samsung SSD 840 EVO 240GB l XL-740K mus l

Permalänk
Medlem

kan ju bero på med att Msi:n kräver ett lite bättre Nätagg me.

Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TORREX69
Kan man kolla vilka agg som Abit har problem med?
Hade tänkt mig en Antec sonata låda men då funkar det inte med det agget?
Men i min andra burk(p4)så har jag ett zalman 400w(black).Någon som vet om dom går bra med Abit kortet?

Du kan kolla den här tråden vad som gäller för Antec nätagg.
http://forum.abit-usa.com/showthread.php?s=&threadid=74000.

Det finns en hel del andra trådar också på Abits forum som tar upp problemet. Kolla igenom om du hittar någon som haft problem med Zalman.