Permalänk
Medlem

Nybörjarfrågor ang. Ubuntu

Sitter här o har just installerat Ubuntu. Börjar väl så smått få lite grepp om det (har tom lyckats installera lite program med apt-get men har några funderingar.

1. Tycker allt är så "stort", man får ju plats med så lite på skärmen? Kör såklart nativeupplösning för min laptop (1280*800) men typsnitten är ju rätt stora samt alla "bars" etc. Går det att förminska allt? I KDE kunde man ju göra det direkt i "aktivitetsfältet".

2. Det drar ju rätt friskt med minne? Mitt tweakade WinXP drar ju faktiskt mkt mindre RAM än den här installationen...

3. Har hört att man kan kompilera om kärnan själv för att få bättre prestanda? Är det svårt (hur gör man?) eller tar jag mig vatten över huvudet om ja försöker mig på nåt sånt?

4. Har det inga strömsparningsfunktioner whatsoever? Har dragit i sig mitt batteri nu på lite över en timme, i win kan jag åtminstone sitta i uppåt 3 om ja bara surfar o inte gör nåt krävande.

5. Mediaspelare, äre XMMS (stavning) som är den bästa lr?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Re: Nybörjarfrågor ang. Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Sitter här o har just installerat Ubuntu. Börjar väl så smått få lite grepp om det (har tom lyckats installera lite program med apt-get men har några funderingar.

1. Tycker allt är så "stort", man får ju plats med så lite på skärmen? Kör såklart nativeupplösning för min laptop (1280*800) men typsnitten är ju rätt stora samt alla "bars" etc. Går det att förminska allt? I KDE kunde man ju göra det direkt i "aktivitetsfältet".

Typsnittsstorlek går att ändra i Inställningar -> Typsnitt -> Avancerat. Välj en lägre DPI.

Citat:

2. Det drar ju rätt friskt med minne? Mitt tweakade WinXP drar ju faktiskt mkt mindre RAM än den här installationen...

Ja, minne är till för att användas! Linux minnessystem försöker alltid att ta upp maximalt med minne för cache bland annat. Cachedelen av minnet går att användas av program om det skulle behövas så du har egentligen mer minne "ledigt" än vad systemet visar för dig.

Citat:

3. Har hört att man kan kompilera om kärnan själv för att få bättre prestanda? Är det svårt (hur gör man?) eller tar jag mig vatten över huvudet om ja försöker mig på nåt sånt?

Njae du måste kunna en del om hur linuxkerneln fungerar för att få ut någon vettig prestandaökning. Det finns vissa patcher som kan ge prestandaökningar, men de kan också göra ditt system mer instabilt. Con Kolivas patch-set är bland de mer kända prestandapatcharna.

http://members.optusnet.com.au/ckolivas/kernel/

Citat:

4. Har det inga strömsparningsfunktioner whatsoever? Har dragit i sig mitt batteri nu på lite över en timme, i win kan jag åtminstone sitta i uppåt 3 om ja bara surfar o inte gör nåt krävande.

Jo Ubuntu använder sig av powernowd för strömsparning. Den ska klocka ner din processor när den inte används. Lägg till frekvensappleten till gnome-panelen för att kolla att den fungerar.

Citat:

5. Mediaspelare, äre XMMS (stavning) som är den bästa lr?

Jag gillar Rhythmbox och Muine bättre.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Ah alright I see...

Fan, jag trodde att man med apt-get automatiskt fick de senaste versionerna av programmen? Men både FF o Thunderbird e ju gamla verrar. Har tankat hem dom nu (ligger som .tar.gz), men hur installerar jag dessa, och vart?

Packar upp med arkiveraren förstår jag, men vart ska ja lägga dem sen? O hur får jag upp dem i "startmenyn"?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Ah alright I see...

Fan, jag trodde att man med apt-get automatiskt fick de senaste versionerna av programmen? Men både FF o Thunderbird e ju gamla verrar. Har tankat hem dom nu (ligger som .tar.gz), men hur installerar jag dessa, och vart?

Packar upp med arkiveraren förstår jag, men vart ska ja lägga dem sen? O hur får jag upp dem i "startmenyn"?

http://www.ubuntulinux.org/wiki/UpgradingToFirefox10
och sen något liknande för thunderbird

Permalänk
Medlem

Åfan det var ju lite halvsunkigt. Får börja använda wikin mer o inte störa er

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Smidigare att lägga in Ubuntubackports som repository.

Lägg till
deb http://ubuntu-bp.sourceforge.net/ubuntu/ warty-backports main universe

i filen /etc/apt/sources.list

Tada, nyare firefox direkt med apt.

Permalänk
Medlem

A men d eju suveränt!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead