Permalänk
Medlem

5.1 ljud med ABIT NF7

Jag fick i julklapp ett Creative-högtalarsystem med 5.1 ljud.
Nu när jag kopplar in allt så fungerar enbart "den gröna" utgången, inte den svarta eller centerspeakern.
Nu är det så att jag enbart installerat Win XP Pro med SP2 och INGA drivisar till moderkortet. När jag tidigare försökte göra detta (flera månader sen, för många formateringar sen och dessutom före SP2) så startade datorn inte upp. Den stannade vid XP-laddningsrutan och jag fick formatera och börja om.

Nu vill jag alltså ha igång mitt 5.1-ljud och då behöver jag ju troligen installera chipset drivisar och ljudkortsdrivisarna likförbannat.

Nu till frågan

1. Är det nån som vet om det är ett kännt problem att chipset drivisarna skiter sig med windows?
2. Har SP2 i så fall löst detta problem så jag lugnt kan tanka nya drivisar från ABIT och dunka på?

Nu tänker ni att jag är lat eftersom jag inte bara kör på dem och hoppas, men just nu har jag inte råd med en krasch och formatering. Har lite för mycket viktiga saker på datorn.

Permalänk
Medlem

Tanka de nyaste från Nvidia istället, 5.10 tror jag är de senaste officiella för Nforce2. Finns bättre icke officiella, glutta runt på www.nforcershq.com.

Sitter visst här och ljuger lite
http://www.nvidia.com/object/nforce_audio_4.57_win2kxp
Där har du de absolut nyaste ljuddrivrutinerna. Behövs installeras genom enhetshanteraren dock. Väld Visa dolda enheter så du inte missar Nforce Audio-delen också, finns 3 st Nforceljudsaker iaf.

Permalänk
Medlem

finns den inte som exe-fil? var rörigt som fan att få det där rätt i enheteshanteraren...