Permalänk
ASUS Nordic

Probem med systembusen, SATA?

Sitter med systemet i sign nu. Jag har tyvärr stora problem med systembusen. Så fort jag går över 240MHz (4xHT) slutar SATA-kontrollern fungera som den skall. Har sett många med samma moderkort och SATA-diskar utan problem.

För tillfället kör jag 11x236MHz stabilt så visst är jag nöjd. Men skall jag verkligen behöva köpa ett PCI-kontrollerkort för att använda SATA-diskar?

Någon som vet vad detta kan bero på? Mycket tacksam för hjälp.

Permalänk

Inte en aning. Maila MSI-supporten och fråga dem.

Jag antar att du har AGP/PCI-lås.

På vilket sätt buggar kontrollern?

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
ASUS Nordic

Det har AGP/PCI-lås.

Får diskfel vid boot av windows.

Permalänk
Medlem

SATA1 och SATA2 är inte låsta tyvärr, däremot SATA3 och SATA4 har fungerande lås. Så om du har fler än 2 SATA-diskar så blir det problem annars se till att du använder SATA3 och/eller SATA4 i stället. Jag stötte på samma problem som du vid 240 mhz när jag använde SATA1. Efter att jag flyttade över till SATA3 så försvann problemet.

Permalänk
ASUS Nordic

ok. tusen tack!

EDIT: Fungerar perfa nu