Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead1yR3aper:

Fan va tråkigt! Varför pajar alla sina elektronik nuförtiden. Hoppas du har hemförsäkring med drulle.

Kan du hjälpa mig senare om jag inte lyckas göra det. Du låter som en kunnig person inom detta och jag hade uppskattat det hemskt mycket!

Absolut, bara att DMa mig

Permalänk
Medlem

Ny medlem på SweClockers med lite kunskaper om vattenkylning.
Har läst igenom hela internet men kan inte komma fram till vilket system är enklats och bäst för en nybörjare.
Finns det någon vänlig själ som kan tipsa om ett vattenkylningssystem med vattenblock för CPU, GPU, RAM och SB

Dessa komponenter är det jag har:

ASRock X570 Phantom Gaming X - X570 / ATX
AMD Ryzen 9 3900X
Fractal Design Define 7 Compact
Fractal Design Ion+ / 860W / 80+ Platinum
G.SKill Trident Z Neo RGB (4x16GB)
MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X 6GB
2 X Samsung 970 EVO Plus series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeDeMe:

Ny medlem på SweClockers med lite kunskaper om vattenkylning.
Har läst igenom hela internet men kan inte komma fram till vilket system är enklats och bäst för en nybörjare.
Finns det någon vänlig själ som kan tipsa om ett vattenkylningssystem med vattenblock för CPU, GPU, RAM och SB

Dessa komponenter är det jag har:

ASRock X570 Phantom Gaming X - X570 / ATX
AMD Ryzen 9 3900X
Fractal Design Define 7 Compact
Fractal Design Ion+ / 860W / 80+ Platinum
G.SKill Trident Z Neo RGB (4x16GB)
MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X 6GB
2 X Samsung 970 EVO Plus series SSD 1TB M.2

Välkommen!
Ska du kyla mer än bara CPU och GPU blir det snabbt komplicerat och dyrt, finns inga färdiga paket för detta utan du får plocka ihop alla komponenter du behöver och göra en egen custom loop.
EK har färdiga system för CPU och GPU för en nybörjare och de gör inga större hål i plånboken. Föreslår att du börjar med ett sådant för att få lite erfarenhet av vattenkylning innan du ger dig på något mer komplicerat.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeDeMe:

Ny medlem på SweClockers med lite kunskaper om vattenkylning.
Har läst igenom hela internet men kan inte komma fram till vilket system är enklats och bäst för en nybörjare.
Finns det någon vänlig själ som kan tipsa om ett vattenkylningssystem med vattenblock för CPU, GPU, RAM och SB

Dessa komponenter är det jag har:

ASRock X570 Phantom Gaming X - X570 / ATX
AMD Ryzen 9 3900X
Fractal Design Define 7 Compact
Fractal Design Ion+ / 860W / 80+ Platinum
G.SKill Trident Z Neo RGB (4x16GB)
MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X 6GB
2 X Samsung 970 EVO Plus series SSD 1TB M.2

Enklaste är utan tvekan att köpa ett softtube kit.
Att kyla alla de komponenterna du har nämnt kommer dock bli extremt dyrt, Och att kyla RAM tror jag inte du kommer få ut speciellt mycket av såvida du inte skall ge dig på extrema klockfrekvenser.

Ett tips är att gå in på: https://www.ekwb.com/configurator/
för att se om det finns vattenblock osv till GPU mm.

Där kommer du även kunna trycka in allt och se vilka komponenter du behöver.

Många kommer även säga att hardtubing är mycket svårare än soft.
Men är man lite händig är det inga problem alls.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag säga att det inte är värt att vattenkyla din gpu, om det ens finns block till den. Det finns färdiga kit att köpa på t e x Inet som har allt du behöver för att vattenkyla din cpu. Då behöver du inte tänka på något. Jag kan även rekommendera Jayztwocents på youtube, han har massor med guider osv.

Personligen använder jag uteslutande EKWB grejer till min kylning. Jag ska även säga att vattenkylning drar iväg i pris, det är långt ifrån till för alla. Det är inte svårt, när man väl "förstår" det dock.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Personligen skulle jag säga att det inte är värt att vattenkyla din gpu, om det ens finns block till den. Det finns färdiga kit att köpa på t e x Inet som har allt du behöver för att vattenkyla din cpu. Då behöver du inte tänka på något. Jag kan även rekommendera Jayztwocents på youtube, han har massor med guider osv.

Personligen använder jag uteslutande EKWB grejer till min kylning. Jag ska även säga att vattenkylning drar iväg i pris, det är långt ifrån till för alla. Det är inte svårt, när man väl "förstår" det dock.

Kan inte annat än att instämma.
När man skall bygga en custom loop drar det lätt iväg i pris, speciellt om man vill kyla så många komponenter som du specat ovan @DeDeMe

Ett vattenblock till en GPU brukar ligga på mellan 1-2000kr och då vill man gärna ha en backplate också om det inte ingår för ca 3-600kr.

Värt att nämna är också att om du skall köpa alla komponenter separat så blanda inte olika material i vattenblock etc.
Om ditt CPU-block är i nickelplätterad koppar så håll dig till koppar/nickel och blanda inte in tex Aluminium som en del av de billigare komponenterna kommer med.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning

Tack för tipsen!

På moderkortet sitter det en fläkt på SB som jag vill bli av med då den låter hemskt när den går upp i varv.
Grafikkortet tänkte jag byta till Radeon 6800 XT nästa år och undrar om ni tycker det samma om att inte kyla GPU med vatten?
Jag kan tänka mig att lägga runt 10000kr på kylningen så priset är inte jätteviktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeDeMe:

Tack för tipsen!

På moderkortet sitter det en fläkt på SB som jag vill bli av med då den låter hemskt när den går upp i varv.
Grafikkortet tänkte jag byta till Radeon 6800 XT nästa år och undrar om ni tycker det samma om att inte kyla GPU med vatten?
Jag kan tänka mig att lägga runt 10000kr på kylningen så priset är inte jätteviktigt.

Vad jag kan se så har EKWB inga monoblock som täcker den fläkten.

Om du kan lägga 10k på kylning kan du absolut få ett system som kyler både CPU och GPU.
Men var beredd på att block och backplate för GPU kommer gå på ca 2-2500kr så i slutändan hamnar ju grafikkortet på det priset plus att du med största sannolikhet häver garantin.

-Vad har du för chassi?
-Hur mycket plats har du för radiator?
-Kommer du överklocka?
-Soft tube eller hard tube?

Det finns en oändlig jungel av kopplingar och det kan vara mycket svårt att förstå till var alla passar och vilka som behövs.
Som jag tidigare sa är EKWB konfigurator ett bra sätt att se vilka komponenter man behöver för sitt bygge.

Det är också bra att köpa lite extra anslutningar, extenders etc så man vet att man kommer få ihop allt. Inte alls kul att börja bygga och inse att man saknar något som inte finns i lager.
Köper du här i Sverige så har du ju alltid möjlighet att lämna tebax det som blir över om du inte har brutit förpackningen.

Permalänk
Medlem

Chassit är Fractal Design Define 7 Compact och det ska få plats med radiator på 280mm både upptill och i fronten.

Konfiguraton på EKWB hemsida var toppen.
Fick ihop ett system men börjar undra om inte det är billigare att köpa ett nytt moderkort med kylfläns över SB chipet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeDeMe:

Chassit är Fractal Design Define 7 Compact och det ska få plats med radiator på 280mm både upptill och i fronten.

Konfiguraton på EKWB hemsida var toppen.
Fick ihop ett system men börjar undra om inte det är billigare att köpa ett nytt moderkort med kylfläns över SB chipet.

Inte alls omöjligt!

Tänk också på att ditt chassi är ganska litet och att du måste ha plats med vattenreservoar framför grafikkortet i fronten (341mm i fronten med fläktar).

Ett 6800xt är ca 310mm så kan eventuellt vara så att vattenkylning av GPU är ett måste för att få plats med allt.

Permalänk
Medlem

Hittade ett block för SB, vad tror ni om den?
Och materialet är = Electrolytic copper – nickel plated, stainless steel

https://shop.watercool.de/HEATKILLERZ-SB-Rev30-Ni

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeDeMe:

Hittade ett block för SB, vad tror ni om den?
Och materialet är = Electrolytic copper – nickel plated, stainless steel

https://shop.watercool.de/HEATKILLERZ-SB-Rev30-Ni

Har tyvärr ingen erfarenhet av watercool sänkan tyvärr inget säga.

Läs runt lite på nätet bara innan ang kompabilitet alternativt förstår få tag på en ritning.
Står ju inte jättemycket mer än att blocket passar ”de flesta” på deras sida.

Permalänk

Vattenkylning Ja eller Nej?

Jag tänkte köpa en ny dator en sharkgaming dator, och jag undrar om dom har bra vattenkylare (deras egna modell av vattenkylning) och om det finns risk för läckage. Skulle gärna ta emot lite svar från någon som vet.

datorns specs:

PROCESSOR / CPU
INTEL CORE I9-9900KF PROCESSOR
FanCPU-KYLNING
SHARK GAMING BLOODFREEZER 120 RGB WATERCOOLING
MODERKORT
ASUS TUF B360-PRO GAMING MODERKORT
GRAFIKKORT
MSI GEFORCE RTX 3060 TI VENTUS 2X OC
RAM
KINGSTON HYPERX FURY 2X8GB 3200MHZ BLACK
STRÖMFÖRSÖRJNING
COOLER MASTER MWE BRONZE V2 650W 80 PLUS
CaseDATORLÅDA
NZXT H511 BLACK/RED SG EDITION CHASSI
SSDSYSTEMDISK
SHARK 512GB NVME M.2. SSD
SoundcardLJUDKORT
REALTEK® ALC S1200A 8-CHANNEL HIGH DEFINITION AUDIO CODEC
NetcardNETKORT
INTEL® I219V, FEATURING TURBO LAN

Permalänk
Medlem

Det är ju en AIO (all in one) kylare så den lär ju inte läcka.
Dock har jag ingen aning av vem dom köper dessa från och det finns ingen som helst info på deras sida så svårt att säga något om det.

Permalänk
Skrivet av Actually_Jonas:

Det är ju en AIO (all in one) kylare så den lär ju inte läcka.
Dock har jag ingen aning av vem dom köper dessa från och det finns ingen som helst info på deras sida så svårt att säga något om det.

Okej så det borde inte vara så stor risk för läckage

Permalänk
Medlem

Nej det kan jag inte tänka mig.

Permalänk
Medlem

Hej hopp allihopa!

Hade tänkt bygga ny dautamaskin i höst med alla produktsläpp som var, men det vet vi ju nu att det var lättare sagt än gjort, så istället hade jag tänkte vattenkyla gamla burken, mest för att det är roligt.

Just, mest för att det är roligt, gör att budget inte är tänkt att lägga på märkesmärkes-prylar. Utan mest skoj att skruva lite och lära sig. Går det åt helvete är det inte hela världen om 5 år gammal hårdvara stryker med, men för den skullen tänkte jag inte ta det absolut epigaste man hittar.

Vilket då leder mig till att jag lutar åt Barrow/Bykski (och även att de verkar ha GPU-block till mitt ROG 1080 Strix). FormulaMod.com dyker då också upp som större distributör av deras prylar och förekommer både på Ebay (där jag beställt förr, fast av annan säljare), AliExpress (där jag inte handlat förr) eller direkt via FormulaMod.com. Är det något som beställt via dessa kanaler och kan ge mig tips? Ska man köpa deras kit (vilka verkar väldigt prisvärda) ska man kontakta säljare för identifiering av GPU-block t.ex. Någon som har erfarenhet av det?

Mottager tacksamt tips!

PS. Någon som vet av ett schysst chassi för vattenkylning som också tar 6x3,5" HDD? Ingen allvarlig konfiguration, men har 6 st 4TB-diskar som harvar och lagrar lite bilder och film, och skulle väl gärna rymma dessa små filurer även om jag vattenkyler.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag sett en passiv radiator lösning baserat på ett stort elelement för vattenburen värme här på sweclockers för många år sedan men kan inte hitta det längre. Någon som kan tipsa om projekt man kan utgå ifrån för denna typ av lösning?

EDIT: äsch, hittade det till slut: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1382317-husradiator-ti...

Permalänk
Medlem

Tjenare! Tänkte kika vad alla använder för att mäta vattentemp
Fick med en temp sensor till pumpen men moderkortet har inget uttag (corsair pump) dock är jag väl inte så värst sugen på köra deras programvara då den verkar riktigt dåligt optimerad.. + att det känns som jag köper mer än jag behöver med deras commander pro och allt vad det nu hette.

Sedan av nyfikenhet, vad ligger er vattentemp på?
Datorn har stått och stressats i snart 6 timmar och vattnet ligger på
28.3 med stängd sida
Öppen sida hamnade den på 27.1 och stannade där efter en timme.
Rummet ligger någonstans 23 - 23.3 (luftrenare säger 23 och grilltermometern jag mätte vattnet med sa 23.3 😂🤷‍♂️)

Kör med en 360rad in (front)
Och 280 rad ut( top)
Skulle ju såklart få ner temp något med en till fläkt in som bara tar in friskluft men lär inte påverka temp nämnvärt.

Permalänk

Att styra fläktar efter vattentemp är enl mig det bästa med vattenkylning. Har börvärde 35 grader på mitt vatten, lagom kylprestanda/ljudvolym tycker jag.

Jag har tidigare styrt fläktar med arduino och nu senast med hjälp av moderkortet. Ska finnas dedikerade fläktkontrollers med stöd för temperatur sensor, dessa är dock lite dyrare.

I mitt tycke så skulle jag sänka fläkthastigheten i din dator då det en delta luft i rum/vattentemp på ca 5 grader bör betyda att du inte belastar din loop så hårt med tanke på radiatoryta

/S

Skrivet av MrWhizeguy:

Tjenare! Tänkte kika vad alla använder för att mäta vattentemp
Fick med en temp sensor till pumpen men moderkortet har inget uttag (corsair pump) dock är jag väl inte så värst sugen på köra deras programvara då den verkar riktigt dåligt optimerad.. + att det känns som jag köper mer än jag behöver med deras commander pro och allt vad det nu hette.

Sedan av nyfikenhet, vad ligger er vattentemp på?
Datorn har stått och stressats i snart 6 timmar och vattnet ligger på
28.3 med stängd sida
Öppen sida hamnade den på 27.1 och stannade där efter en timme.
Rummet ligger någonstans 23 - 23.3 (luftrenare säger 23 och grilltermometern jag mätte vattnet med sa 23.3 😂🤷‍♂️)

Kör med en 360rad in (front)
Och 280 rad ut( top)
Skulle ju såklart få ner temp något med en till fläkt in som bara tar in friskluft men lär inte påverka temp nämnvärt.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Att styra fläktar efter vattentemp är enl mig det bästa med vattenkylning. Har börvärde 35 grader på mitt vatten, lagom kylprestanda/ljudvolym tycker jag.

Jag har tidigare styrt fläktar med arduino och nu senast med hjälp av moderkortet. Ska finnas dedikerade fläktkontrollers med stöd för temperatur sensor, dessa är dock lite dyrare.

I mitt tycke så skulle jag sänka fläkthastigheten i din dator då det en delta luft i rum/vattentemp på ca 5 grader bör betyda att du inte belastar din loop så hårt med tanke på radiatoryta

/S

Tackar för input, ja dock är detta full Load och sitter jag med hörlurarna hörs inget idle ligger fläktarna på 800rpm, får köra på cpu temp tills jag hittar någon vettig lösning för vattnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Tjenare! Tänkte kika vad alla använder för att mäta vattentemp
Fick med en temp sensor till pumpen men moderkortet har inget uttag (corsair pump) dock är jag väl inte så värst sugen på köra deras programvara då den verkar riktigt dåligt optimerad.. + att det känns som jag köper mer än jag behöver med deras commander pro och allt vad det nu hette.

Jag har styrning och sensorer från Aquacomputer. Styrningen heter Octo och den kan jag verkligen rekommendera. Mjukvaran är IMO bäst på marknaden och gör allt!
Jag prioriterar ljudnivå och har fläktarna på typ 15% normalt, men styr fläktarna baserat på vattentemperatur och när den nivån nås (tex spel) rampar fläktarna automatiskt upp för att kyla ned till 40°C igen. Sjunker belastningen och vattentemperaturen under 40°C rampar fläktarna steglöst ned till sitt minivärde på 15%.

edit: Med syntetisk och orealistisk last på Prime95 SmallFFT + Furmark på överklockat 2080Ti kan min loop klara att hålla 40°C på vattnet utan att fläktarna når 100% (även om det är nära). Då drar systemet i runda slängar 475W, ca 175W för CPU+moderkort och ca 300W för GPU. Så mycket effekt ser jag aldrig i spel så klart.
Radiatorerna är en 280x140 mm samt en 360x180.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Jag har styrning och sensorer från Aquacomputer. Styrningen heter Octo och den kan jag verkligen rekommendera. Mjukvaran är IMO bäst på marknaden och gör allt!
Jag prioriterar ljudnivå och har fläktarna på typ 15% normalt, men styr fläktarna baserat på vattentemperatur och när den nivån nås (tex spel) rampar fläktarna automatiskt upp för att kyla ned till 40°C igen. Sjunker belastningen och vattentemperaturen under 40°C rampar fläktarna steglöst ned till sitt minivärde på 15%.

edit: Med syntetisk och orealistisk last på Prime95 SmallFFT + Furmark på överklockat 2080Ti kan min loop klara att hålla 40°C på vattnet utan att fläktarna når 100% (även om det är nära). Då drar systemet i runda slängar 550W, ca 200W för CPU och ca 350W för GPU. Så mycket effekt ser jag aldrig i spel så klart.
Radiatorerna är en 280x140 mm samt en 360x180.

Måste stressa datorn lite imorgon och se vad jag kan sänka fläktarna till, bara för att 🤦🏼‍♂️ sitter på en 3900x och ett 1080ti (båda klockade) så går ju en del watt även här försökte klicka hem ett 3070 men elgiganten ville inte sälja 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Måste stressa datorn lite imorgon och se vad jag kan sänka fläktarna till, bara för att 🤦🏼‍♂️ sitter på en 3900x och ett 1080ti (båda klockade) så går ju en del watt även här försökte klicka hem ett 3070 men elgiganten ville inte sälja 🤷‍♂️

Ursäkta, det var visst inte i närheten av 100% på fläktarna med 475W (justerade effekten i mitt tidigare inlägg)
Fläktarna går igång till ca 52% respektive 27% men detta är iofs med ganska sval luft. På sommaren blir det varmare så klart.

edit: I bilden ser man hur fläktarna rampar upp för att sedan gå ner i hastighet för att hålla balansen under testkörningen. Som sagt är detta med Prime95 + Furmark och så här snabb ökning i vattentemperatur och fläkthastighet ser jag aldrig i verkligheten.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Ursäkta, det var visst inte i närheten av 100% på fläktarna med 475W (justerade effekten i mitt tidigare inlägg)
Fläktarna går igång till ca 52% respektive 27% men detta är iofs med ganska sval luft. På sommaren blir det varmare så klart.

https://i.imgur.com/5um8lJq.png

Vad är det för övervakningsprogram du kör?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Vad är det för övervakningsprogram du kör?

Aquasuite från Aquacomputer, och det får man med på köpet när man köper någon av deras kontrollers.

Kolla gärna in denna video nedan för mer info. Programmet klarar allt känns det som.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

@AmpRC Hoppar in lite i samtalsämnet utan att läst allt.
Men vad jag förstått är? Hur ställer jag in fläktarna till min loop kanske?
Har du tempsensor på moderkortet? Utnyttja den isåfall.

Jag själv kör en AMD 5900X, kyler både cpu och vrm i ett monoblock, Slängde även ur den lilla fläkten på mitt X570 moderkort och vattenkyler chipset. Och mitt 1080 kyls med vattenblock, och med tempsensorer på moderkortet är de så enkelt!

Köpte en mätare för att mäta vattentempen i loopen. Haft den ganska länge nu, men sedan i april så kan jag styra fläktarnas hastighet efter vattentempen, och inte cpu tempen, (då jag uppgraderade datorn och fick temp sensorer på moderkortet). Cpu tempen är ganska ointressant och styra fläktarna efter i en loop. Enda som styrs via cpu tempen är pumphastigheten, och den har jag ställt att köra 58% på min D5 som jag tycker är behagligt, når cpun 75C så ökar den i en kurva. Händer istortsett aldrig att cpu tempen drar iväg till 75C till vardags/spelande. Samtliga fläktar styrs däremot på vattentemp. Mina samtliga fläktar körs i 800rpm tills vattentempen uppnår 30C, då ökar fläktarna också i en cruva. Vattentempen överskrider aldrig 30C i windows, spelar jag en längre stund kan den öka över 30, men en ganska snäll curva ger mig fortfarande en tyst dator, även under längre spelsessioner.

Har du tempsensorer på moderkortet, köp!
https://www.inet.se/produkt/5323137/alphacool-eiszapfen-tempe...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hedgren:

Hej hopp allihopa!

Hade tänkt bygga ny dautamaskin i höst med alla produktsläpp som var, men det vet vi ju nu att det var lättare sagt än gjort, så istället hade jag tänkte vattenkyla gamla burken, mest för att det är roligt.

Just, mest för att det är roligt, gör att budget inte är tänkt att lägga på märkesmärkes-prylar. Utan mest skoj att skruva lite och lära sig. Går det åt helvete är det inte hela världen om 5 år gammal hårdvara stryker med, men för den skullen tänkte jag inte ta det absolut epigaste man hittar.

Vilket då leder mig till att jag lutar åt Barrow/Bykski (och även att de verkar ha GPU-block till mitt ROG 1080 Strix). FormulaMod.com dyker då också upp som större distributör av deras prylar och förekommer både på Ebay (där jag beställt förr, fast av annan säljare), AliExpress (där jag inte handlat förr) eller direkt via FormulaMod.com. Är det något som beställt via dessa kanaler och kan ge mig tips? Ska man köpa deras kit (vilka verkar väldigt prisvärda) ska man kontakta säljare för identifiering av GPU-block t.ex. Någon som har erfarenhet av det?

Mottager tacksamt tips!

PS. Någon som vet av ett schysst chassi för vattenkylning som också tar 6x3,5" HDD? Ingen allvarlig konfiguration, men har 6 st 4TB-diskar som harvar och lagrar lite bilder och film, och skulle väl gärna rymma dessa små filurer även om jag vattenkyler.

Jag har använt mig en del av barrows prylar för några av mina loops och beställt allt via Aliexpress.
Av min nuvarande loop har jag alla mina 10/13 soft tube fittings, en radda 90 graders, T-anslutningar, stoppers och valv från Barrow. Har haft dessa gående, med regelbunden rengöring, i cirka två år utan några problem.
Värt att notera är väl att Barrows 90 graders är väldigt styva i rotationen till skillnad från ex. EK. Detta är ju lite en smaksak men jag tycker bättre om Barrows styva då det är lättare att få slangarna där jag vill ha dem.
Ett tips kan dock var att beställa någon extra fitting av varje typ om det mot förmodan skulle vara så att du får en defekt fitting (inte hänt mig) kan det bli ganska långa väntetider. Nya o-ringar går alltid att plocka upp från ex. Amazon för inga pengar alls men fittings blir ju en kostnadsfråga och leveranstiden från Ali kan dröja ett tag :/

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Då har jag äntligen fått ihop min nya PC och vattenloopen. Blev en O11 Dynamic men för ovanlighetens skull utan en distro plate. Övrig kylning styrs med en Aquacomputer Octo och Farbwerk.

Galleri kommer när jag kommit underfund med hur jag styr belysningen på minnena och moderkortet.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Då har jag äntligen fått ihop min nya PC och vattenloopen. Blev en O11 Dynamic men för ovanlighetens skull utan en distro plate. Övrig kylning styrs med en Aquacomputer Octo och Farbwerk.

Galleri kommer när jag kommit underfund med hur jag styr belysningen på minnena och moderkortet.

https://i.imgur.com/tIblDy1.jpg
https://i.imgur.com/ppXdJpA.jpg
https://i.imgur.com/2Thc2KX.jpg
https://i.imgur.com/BH39nVG.jpg
https://i.imgur.com/ucnBPqz.jpg

Grymt snyggt! Har själv varit sugen på de chassit, men behöver byta radiatorer då eftersom mina är för tjocka.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2