Permalänk
Medlem

@Naga:

Lol, sorry. Rookie mistake. Var så nojig efter missfärgningen och jag har nog aldrig tänkt på hur radiatorn ser ut på den sidan. Tack för att du tydliggjorde det för mig. Då kan jag slappna av lite, trodde att något var rejält vajsing.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

@Naga:

Lol, sorry. Rookie mistake. Var så nojig efter missfärgningen och jag har nog aldrig tänkt på hur radiatorn ser ut på den sidan. Tack för att du tydliggjorde det för mig. Då kan jag slappna av lite, trodde att något var rejält vajsing.

Kopparoxid är också grönaktig.
(Frihetsgudinnan)

Permalänk
Medlem

@Boss302:

Aha, vet inte om det hjälpt mig dock då jag kan ha ganska svårt att skilja på rött och grönt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Entusiast

Projektet tar sig... lutar nu åt det största parvum-chassit. Ska försöka våga mig på att borra ett hål i toppen för att göra en fillport. En representant för företaget sa mer eller mindre "go for it, klantar du dig kan vi skicka en ny topp"... haha.

Så ett sommarprojekt står alltså för dörren och kommer bestå av följande ("datorhårdvaran" står ju i min sign) vattenkylningskomponenter:

Rad 1: EK-XE 480
Rad 2: Phobya G-Changer 360 V.2
Reservoar: Phobya Balancer 250
Pump: EK-XTOP Revo D5 PWM
CPU-block: EK-Supremacy EVO
GPU-block: 2 Ek till x80 (samt backplates och terminal)
Slang: Mayhem Ultra Clear (3m)
Vätska: EK-Ekoolant Pastel Konzentrat vit (4x250ml)
PSU-Kablage: Alchemy 2.0 PSU Cable Kit, EVG-Series Vit
Belysning: CB-LED10-WT 12x White LED Sleeve 1m
Chassi: Parvum L1.0

De fetade sakerna är vad som ska införskaffas tillsammans med chassi och nya grafikkort. Till allt detta så har jag sen tidigare köpt barrow-fittings som väntar på att bli använda.

Tanken är att loopen ska gå som så här:

Res -> pump -> gpu -> cpu -> hitre sidan av 480 -> bortre sidan av 480 -> nedre delen av 360 -> övre delen av 360 -> res

Ska även köpa tempsensor som kopplas på en av radiatorerna samt T-splitter så jag kan köra drain i botten vid nedre kopplingen på 360-raden via en barrow-valve som jag redan köpt. Kommer ha en budget på c:a 24000 vilket jag räknat på bör räcka

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Vad är det där för chassi-modell, och vad går det på?

Hoppas du gör en bygglogg sen!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jmeistr:

@Zpnk: Vad är det där för chassi-modell, och vad går det på?

Hoppas du gör en bygglogg sen!

Parvum L1.0 c:a 3700kr

http://www.parvumsystems.com/product/l1-0-atx

Finns byggloggar och mycket bilder här (kallar mig "Bogga" i det forumet vilket är mitt irl-smeknamn)

http://www.overclock.net/t/1501774/official-parvum-systems-ow...

Jo en bygglogg kommer komma när jag startar projektet. Inväntar skattepengar, lön och släpp av grafikkort

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Hur gör du med alla fläktplatser utan filter? Kommer bli som en stor dammtuss med chassi efter en tid

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brainsplitter:

@Zpnk: Hur gör du med alla fläktplatser utan filter? Kommer bli som en stor dammtuss med chassi efter en tid

Då chassits alla delar sitter ihop med två paneler så kan man ju antingen sätta dit damstrumpa (vilket är ett utmärkt filter) mellan dessa två eller så skulle det vara trevligt om nån kunde peka vart fan här i Svea rike man kan köpa liknande det här: http://www.moddiy.com/products/Premium-Ultra-Thin-0.17mm-PVC-...

Permalänk
Medlem

@wounds: Alphacool kylare va? alla ser ut så då alphacool enbart lägger ett väldigt tunnt lager färg, lite halvdant då omålade kylflänsar kyler bättre än målade, mina ser precis liikadana ut, även när de var helt nya

Permalänk
Entusiast

Skickade ett pm till en representant för parvum på overclockers forum och frågade om det fanns möjlighet att få ett extra hål borrat direkt från fabrik istället för att jag själv ska klanta till det och förstöra en panel. Lät inte alls som att det var några svårigheter så länge jag var väldigt specifik med vart jag ville ha hålet...

Nu får tiden fan gå fort så nvidia och skatteverket kan hjälpa mig starta detta

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Också letat efter bra material att göra filter av men inte hittat så gjorde en beställning på demciflex för att se om det kan vara något.
Snart så blir det byggstart

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brainsplitter:

@Zpnk: Också letat efter bra material att göra filter av men inte hittat så gjorde en beställning på demciflex för att se om det kan vara något.
Snart så blir det byggstart

Har också kollat på det. Tycker ärligt att det är för mycket pengar... blir det parvumchassit så går det ju klippa sönder damstrumpa och sätta fast det mellan panelerna

Typ: http://www.kappahl.com/sv-SE/kappahl/woman/alla-damplagg/2720... <-- om du vill ha grövre
Eller: http://www.kappahl.com/sv-SE/kappahl/woman/alla-damplagg/1610... <-- billigare och kanske bättre?

Permalänk
Entusiast

Ahh beordrad övertid, precis vad mitt projekt behöver

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har precis fått ihop mitt system med en ny tjockare rad i taket och helt nya ledningar men nu när jag ska fylla och läckagetesta hittar jag inte min adapter för tjuvkoppla nätagget. Är det någon som bor i Stockholmsområdet som har en sådan liggandes som jag kan låna eller köpa? Alternativt vet vilka kontakter på atx-kabeln det är man ska sätta ståltråd i för att få igång agget utan att koppla det till moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Har precis fått ihop mitt system med en ny tjockare rad i taket och helt nya ledningar men nu när jag ska fylla och läckagetesta hittar jag inte min adapter för tjuvkoppla nätagget. Är det någon som bor i Stockholmsområdet som har en sådan liggandes som jag kan låna eller köpa? Alternativt vet vilka kontakter på atx-kabeln det är man ska sätta ståltråd i för att få igång agget utan att koppla det till moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Google är rätt bra du vet Mellan grön och svart är det
http://aphnetworks.com/tutorials/psu_paperclip_trick

Jag har en du kan få låna om du vill

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Google är rätt bra du vet Mellan grön och svart är det
http://aphnetworks.com/tutorials/psu_paperclip_trick

Jag har en du kan få låna om du vill

Jo, jag vet. Litar mer på Sweclockers bara så tack för det snabba svaret . Sen ville jag kolla om någon hade en adapter tillgänglig. Vill helst köra på det. Känns mer safe på något sätt.

Var i Stockholm finns du? Jag ska kolla ett varv till hemma, har förmodligen lagt den på något "smart" ställe men om jag inte hittar den lånar jag gärna din.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@wounds: I Åkersberga, 3 mil norr om Stockholm

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@wounds: I Åkersberga, 3 mil norr om Stockholm

Löste det med ståltråd men tack för erbjudandet. Typiskt bara att man fyllt halva systemet när man inser att resen inte sitter helt tätt mot pumpen och det sipprar ut lite, lite vätska. Suck, gör om gör rätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Ombyggnationen går långsamt framåt. Har dock några undringar, fyllde upp systemet nu men har fått en jäkla massa mikrobubblor (se röda markeringar), har läst att de går bort av sig själva så småningom men stämmer det när det är så här mycket? Har gungat ganska kraftigt på chassit men det har inte gett något större resultat på luften som är i res:en. Förövrigt ledde mitt gungande till att det återigen började sippra fram vätska mellan pump och res (gul markering) iofs bara när jag tiltade den kraftigt mot mig men det känns ändå inte tryggt. Tömde systemet tidigare idag pga just det problemet och monterade om pump och res och drog åt så mycket jag kunde med händerna men jag verkar ändå inte fått till det. Är det något särskilt man bör tänka på, kan o-ringen ha hamnat snett?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ombyggnationen går långsamt framåt. Har dock några undringar, fyllde upp systemet nu men har fått en jäkla massa mikrobubblor (se röda markeringar), har läst att de går bort av sig själva så småningom men stämmer det när det är så här mycket? Har gungat ganska kraftigt på chassit men det har inte gett något större resultat på luften som är i res:en. Förövrigt ledde mitt gungande till att det återigen började sippra fram vätska mellan pump och res (gul markering) iofs bara när jag tiltade den kraftigt mot mig men det känns ändå inte tryggt. Tömde systemet tidigare idag pga just det problemet och monterade om pump och res och drog åt så mycket jag kunde med händerna men jag verkar ändå inte fått till det. Är det något särskilt man bör tänka på, kan o-ringen ha hamnat snett?

http://i.imgur.com/qfvWchE.jpg

Först:
Micro bubblorna går bort på någon timma, snabbare om vattnet är lite varmt, som under riktig drift. Det påverkar inte heller kylningen, annat än om bublorna sitter i blocken, varvid vattnet där går upp i temp, och bubblorna försvinner med tempen.
Mao. Inget att bry sig om!

Viktigast:
Läckan mellan pump/res, skulle jag inte lämnat ogjord. Töm systemet ta isär och kolla O-ringen. Leta efter deformationer som skulle kunna orsaka en inte 100% anligningsyta. Kolla också sätet i pumphus och reservoar.
Antingen har O-ringen hamnat fel, eller så har du en repa i något av sätena. En repa i samma riktning som tätningen sitter, är inte farlig, men om repan går "kors" med tätningen, så blir det en micro kanal som sakta kommer läcka.
Det skall räcka att dra åt med lagom handkraft för att det skall bli tätt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Först:
Micro bubblorna går bort på någon timma, snabbare om vattnet är lite varmt, som under riktig drift. Det påverkar inte heller kylningen, annat än om bublorna sitter i blocken, varvid vattnet där går upp i temp, och bubblorna försvinner med tempen.
Mao. Inget att bry sig om!

Viktigast:
Läckan mellan pump/res, skulle jag inte lämnat ogjord. Töm systemet ta isär och kolla O-ringen. Leta efter deformationer som skulle kunna orsaka en inte 100% anligningsyta. Kolla också sätet i pumphus och reservoar.
Antingen har O-ringen hamnat fel, eller så har du en repa i något av sätena. En repa i samma riktning som tätningen sitter, är inte farlig, men om repan går "kors" med tätningen, så blir det en micro kanal som sakta kommer läcka.
Det skall räcka att dra åt med lagom handkraft för att det skall bli tätt.

Toppen. Tack för utförligt svar. Har monterat om pump och res och det verkar vara lugnt nu. Jag tror att läckan berodde på att jag justerat riktningen på in- och utgången och inte dragit åt ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Förstår inte meningen med "hard-tubing". Det är väl 100% estetisk anledning till att man använder det antar jag. Själv föredrar jag vanliga nipplar, svart eller klar slang och inte ogärna med coils på. Känns som om jag är ensamt på planeten med denna inställning. Jag har i alla fall goda argument för det. Sitter som berget, billigt, blir aldrig "kinks", snabb installation och presterar så bra det går!

Värt att tänka på för de som funderar på att börja med vattenkylning åtminstone

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Entusiast

Ja visst är hard tubing ofantligt snyggt och räcker säkerligen åt för att kyla bra. Men det roliga är att man läst så mycket om att nyttja så få fittings som möjligt och helst så rakt som möjligt. 90° ur pumpen är ett big no-no vad jag läst...

Hard-tubing-riggarna består till 90% av 90°-böjar och mycket fittings av samma vinkel. Rent visuellt är detta otroligt snyggt, men frågan är hur pass stor skillnaden skulle vara om de körde samma setup med så mycket rakt som möjligt och soft tubing?

Personligen befinner jag mig mittemellan... är ingen überöverklockare och vill ha det fint, men fortfarande ska det vara funktionellt. Förmodligen kommer jag ändå prova hard tubing en vacker dag, just for the sake of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Förstår inte meningen med "hard-tubing". Det är väl 100% estetisk anledning till att man använder det antar jag. Själv föredrar jag vanliga nipplar, svart eller klar slang och inte ogärna med coils på. Känns som om jag är ensamt på planeten med denna inställning. Jag har i alla fall goda argument för det. Sitter som berget, billigt, blir aldrig "kinks", snabb installation och presterar så bra det går!

Värt att tänka på för de som funderar på att börja med vattenkylning åtminstone

För min del är det så klart det är för "the looks" men även för att jag gillar pysslet med rörböjningen och klurandet kring det hela. Ibland kan man ju dock önska att man valt något enklare då minsta lilla förändring kan generera ett ganska stort projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Förstår inte meningen med "hard-tubing". Det är väl 100% estetisk anledning till att man använder det antar jag. Själv föredrar jag vanliga nipplar, svart eller klar slang och inte ogärna med coils på. Känns som om jag är ensamt på planeten med denna inställning. Jag har i alla fall goda argument för det. Sitter som berget, billigt, blir aldrig "kinks", snabb installation och presterar så bra det går!

Värt att tänka på för de som funderar på att börja med vattenkylning åtminstone

Skrivet av wounds:

För min del är det så klart det är för "the looks" men även för att jag gillar pysslet med rörböjningen och klurandet kring det hela. Ibland kan man ju dock önska att man valt något enklare då minsta lilla förändring kan generera ett ganska stort projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt, det är ett jädra pill, så snart man skall pilla med nått. Och om man inte tänkt sig för, måste man dränera ur systemet till och med om man måste sätta i eller ta ut RAM minnen. "Been there, done that!"
Estetiskt ser det dock 1000% finare ut med hardtubing, eller åtminstånde kan det göra det.
Funktions mässigt har vi den fördelen med hardtubing, att det håller bättre. Slangar, tro det eller ej, slits. Varför tror ni slangarna blir grumliga efter en tids användning? Innuti äts de upp av vattnet, precis som Colorado floden ätit sig igenom stenen och skapat Grand Canyon. Dessa rester landar i regel i våra kylblock, som därmed fungerar lite sämre än avset.

Skrivet av Zpnk:

Ja visst är hard tubing ofantligt snyggt och räcker säkerligen åt för att kyla bra. Men det roliga är att man läst så mycket om att nyttja så få fittings som möjligt och helst så rakt som möjligt. 90° ur pumpen är ett big no-no vad jag läst...

Hard-tubing-riggarna består till 90% av 90°-böjar och mycket fittings av samma vinkel. Rent visuellt är detta otroligt snyggt, men frågan är hur pass stor skillnaden skulle vara om de körde samma setup med så mycket rakt som möjligt och soft tubing?

Personligen befinner jag mig mittemellan... är ingen überöverklockare och vill ha det fint, men fortfarande ska det vara funktionellt. Förmodligen kommer jag ändå prova hard tubing en vacker dag, just for the sake of it

Precis som med det mesta, kan man göra även rör dragning rätt eller fel. Jag har inga 90 graders fittings i mitt system, då jag föredrar att kröka rören i mjukare böjar för att inte hämma flödet. Ändå gjorde bara en omdragning av rören, där jag rationaliserade bort 6-8 90 graders böjar med en radie på 50mm en avsevärd skillnad i flödet. Man ser stor skillnad i reservoaren. Så för mej var tidigare rördragning fel. (Som gammal rör-svetsare är jag van att tänka enligt ett system där antalet vinklar inte är det primära, med flera hundra bars tryck blir inte böjar en lika stor restriktion.) Med lite omskolning av mej själv, och mindre antal böjar i systemet blev det STOR skilnad på flödet. Det är mitt sätt!

Sedan har vi dem med bara raka rörbitar och en mängd fittings, ofta 90 graders. Där det estetiska betyder allt. Flödet är helt underordnat. Det är rätt för dem som gör det.

EDIT: Så få böjar som möjligt. (Går att minska ytterligare något.) Jag missade att kapa röret mellan radiatorerna, där den kommer ut från top-radiatorn, så den är inte helt rak. Får kapa nästa gång jag dränerar ur systemet.
(Pumpen syns ej, då den är i bakre kammaren.)

Infogade bild.
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Förstår inte meningen med "hard-tubing". Det är väl 100% estetisk anledning till att man använder det antar jag. Själv föredrar jag vanliga nipplar, svart eller klar slang och inte ogärna med coils på. Känns som om jag är ensamt på planeten med denna inställning. Jag har i alla fall goda argument för det. Sitter som berget, billigt, blir aldrig "kinks", snabb installation och presterar så bra det går!

Värt att tänka på för de som funderar på att börja med vattenkylning åtminstone

Nej jag håller med dig Grejerna är ändå dolda bakom en sidopanel så även om det är kul med en estetiskt snygg dator så är det inget jag orkar lägga tid och pengar på. Kört med samma grejer nu i 7 år så det får hålla ett tag till

Permalänk
Medlem

@Turbonisse det där ser ganska fint ut men ve o fasa för att göra ändringar

Slangförslitning är nog det minsta av problem. Bra slang går utmärkt att återanvända. Förvisso blir transparent slang opak med tiden men det påverkar inte funktionen. Dålig slang däremot avger som sagt mjukgörande vilket är mycket negativt. Antagligen accelereras en sån nerbrytning av att man kör med höga vattentemperaturer också, men det är bara spekulation från min sida.

Apropå 90 gradersanslutningar. Vad jag vet ska man bara undvika att ha dem framför pumpen, kanske inte vid block heller, det blir ganska mycket turbulens som kan ge mikrobubblor och oljud

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Silikonslang.. Inte lika tjusigt som pvc då den inte är helt klar men mjukgörare slipper man.

Permalänk
Medlem

En fin och hållbar slang är EK-Tube ZMT Matte Black finns i flera storlekar kvalitet är hög på den känns att den kommer att hålla länge ok inte så snygg

Ska beställa mer av den snart

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Jygge du får ta och lägga upp lite bilder på din UltraBig !

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo