Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Jag gjorde en egen tråd med en liten bild på hur jag tänkt installera alla komponenter. http://www.sweclockers.com/forum/trad/1432138-vattenkylning-o...

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Hallå alla glada Tänkte bara ge en vänlig notis om att jag säljer lite vattenkylnings prylar just nu i marknaden. Ta en titt! Vi måste hålla ihop lite när det gäller billiga saker, så tänkte bara tipsa er om det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det någon här som brukar beställa från Aquatuning.co.uk? De fraktar ju med UPS, och vad jag vet måste man ta emot paketet hemma om det sänds via dem. Det är nästintill omöjligt för mig som jobbar, men det är det enda sättet om man beställer därifrån, eller? Vill ha tag på lite monsoon-adapters och vad jag kan se är Aquatuning de enda som säljer dem nu när coolingstuff är nere på obestämd tid. Det råkar inte vara några som sitter på lite sådana som de vill bli av med ? Tänker på dessa Monsoon

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Den där känslan när du får hem "allt du behöver för att vattenkyla din dator!"... förutom vatten. Är det batterivatten jag ska använda och var finns det att köpa?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Den där känslan när du får hem "allt du behöver för att vattenkyla din dator!"... förutom vatten. Är det batterivatten jag ska använda och var finns det att köpa?

Jag fick tipset om batterivatten från biltema. Men kom på att jag borde lika gärna kunna använda vattnet från torktumlaren.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Syntheslizer:

Den där känslan när du får hem "allt du behöver för att vattenkyla din dator!"... förutom vatten. Är det batterivatten jag ska använda och var finns det att köpa?

Batterivatten finns på varenda mack. Glykol (finns också på bensinmackar) fungerar även som en utmärkt tillsatts.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Halloj! Ska bygga min första custom loop tänkte jag frågar lite grejer här, det som ska kylas är 2 st r9 290 och en 3570k, det jag har kommit framtill är väl att en 360 och en 240 radiator är rätt lagom för att få ner temperaturen samt fläkthastigheten. Sedan vad har ni för tips på pump och reservoar? funderar även på rör men det kanske är mycket svårare än slang ?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Batterivatten finns på varenda mack. Glykol (finns också på bensinmackar) fungerar även som en utmärkt tillsatts.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara värt att kolla på Biltema, Mekonomen, AD Bildelar, Jula etc då det brukar kosta ganska mycket mer på mackarna.

Skrivet av NatureBoyyy:

Halloj! Ska bygga min första custom loop tänkte jag frågar lite grejer här, det som ska kylas är 2 st r9 290 och en 3570k, det jag har kommit framtill är väl att en 360 och en 240 radiator är rätt lagom för att få ner temperaturen samt fläkthastigheten. Sedan vad har ni för tips på pump och reservoar? funderar även på rör men det kanske är mycket svårare än slang ?

Jag kommer inte gå in exakt på vad du behöver, det beror ju på hur tyst du vill ha systemet och även om du ska överklocka, men minst en 360 för 2 grafikkort & en 240 för processorn brukar vara lagom.

Bra pump är Laing D5 som finns i flera varianter:
Vario där du ställer in hastigheten med ett vrede på undersidan av pumpen.
PWM har en 4-pin kontakt som du sätter på moderkortet/fläktstyrning och styrs via programvara.
Aquabus/USB, special variant från Aquacomputer, lite overkill men väldigt bra om du gillar att ha koll på allt via programvara med hastighet, larm om den stannar etc.

De kan du sedan montera tillsammans med en reservoar kombo eller vara fristående med en top och ha reservoaren separat, beroende på plats i chassit & personligt tycke.
Lycka till!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Halloj! Ska bygga min första custom loop tänkte jag frågar lite grejer här, det som ska kylas är 2 st r9 290 och en 3570k, det jag har kommit framtill är väl att en 360 och en 240 radiator är rätt lagom för att få ner temperaturen samt fläkthastigheten. Sedan vad har ni för tips på pump och reservoar? funderar även på rör men det kanske är mycket svårare än slang ?

Vilket chassi hade du tänkt bygga den i? 540mm radiatoryta är lite på gränsen om du vill överklocka. 290 skapar rätt mycket värme. Beror ju på hur tyst du vill hålla det förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Kan vara värt att kolla på Biltema, Mekonomen, AD Bildelar, Jula etc då det brukar kosta ganska mycket mer på mackarna.

Jag kommer inte gå in exakt på vad du behöver, det beror ju på hur tyst du vill ha systemet och även om du ska överklocka, men minst en 360 för 2 grafikkort & en 240 för processorn brukar vara lagom.

Bra pump är Laing D5 som finns i flera varianter:
Vario där du ställer in hastigheten med ett vrede på undersidan av pumpen.
PWM har en 4-pin kontakt som du sätter på moderkortet/fläktstyrning och styrs via programvara.
Aquabus/USB, special variant från Aquacomputer, lite overkill men väldigt bra om du gillar att ha koll på allt via programvara med hastighet, larm om den stannar etc.

De kan du sedan montera tillsammans med en reservoar kombo eller vara fristående med en top och ha reservoaren separat, beroende på plats i chassit & personligt tycke.
Lycka till!

Tusen tack för tippsen ska kika in dessa grejer du länkade!

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Vilket chassi hade du tänkt bygga den i? 540mm radiatoryta är lite på gränsen om du vill överklocka. 290 skapar rätt mycket värme. Beror ju på hur tyst du vill hålla det förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassit är egentligen det stora frågetecknet, funderar på phantek enthoo evolv atx (tror jag det heter) men har du förslag på prisvärda chassin för vattenkylning så vore det jätte tacksamt! Jag har inte tänkt att byta custom bios etc faktiskt inte lite mer av en "standardklock" ^^

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Tusen tack för tippsen ska kika in dessa grejer du länkade!

Chassit är egentligen det stora frågetecknet, funderar på phantek enthoo evolv atx (tror jag det heter) men har du förslag på prisvärda chassin för vattenkylning så vore det jätte tacksamt! Jag har inte tänkt att byta custom bios etc faktiskt inte lite mer av en "standardklock" ^^

Mvh

Enthoo evolv är nog inte att rekommendera för vattenkylning imo. Varenda ventilationsöppning är extremt restriktiv. Jag skulle vara förvånad om du får ut ens halva kylprestandan (mot en fristående radiator) i det chassit. Gjorde själv misstaget att köpa ett H630 (relativt restriktivt chassi) vilket jag inte kommer göra om.

Chassit kan ha en enorm påverkan på kylningen så se till att välja den med omsorg. Det är viktigt att det är bra ventilation kring radiatorerna.

600Q/C, 400Q/C, Enthoo pro m och Define S är chassin jag skulle kollat på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter och installerar allt nu. Har en fråga. Var bör jag koppla in pumpen och fläktarna till radiatorn? Tänkte om moderkort reagerar på pumpen om den är kopplad till CPU_Fan eller nåt sånt. Samt att fläktarna på rad kan styras med CPU_OPT(ional) för att gå i sync med pumpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Sitter och installerar allt nu. Har en fråga. Var bör jag koppla in pumpen och fläktarna till radiatorn? Tänkte om moderkort reagerar på pumpen om den är kopplad till CPU_Fan eller nåt sånt. Samt att fläktarna på rad kan styras med CPU_OPT(ional) för att gå i sync med pumpen.

Skickades från m.sweclockers.com

jag kör mina radiatorfläktar på CPU_FAN, pumpen är ej PWM och körs direkt på nätagget.

Permalänk
Entusiast

http://www.overclock.net/t/1283457/cooling-with-glycol/0_30 <--- diskussion gällande glykol
http://www.overclock.net/t/1147228/why-not-propylene-glycol-c...

Jag kör vanligt batterivatten och har tillsatt anti corrosive och biocide, ingen glykol

@Simonnice Jag tar gärna med UPS då det funkar klockrent i Gävle. Ringer in när jag vet att paketet kommer dit och säger åt de att inte göra nåt med det utan att jag hämtar det där. De slipper köra ut det och jag får det en dag tidigare

Det är så pass bra att hon där ringer mig när de fått in paketet Dock ska det vara sagt att det inte är UPS utan en inhyrd firma för deras räkning...

Gällande pumpen så har jag för mig att den går på cpu_opt

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag kör mina radiatorfläktar på CPU_FAN, pumpen är ej PWM och körs direkt på nätagget.

Pumpen heter EK-XRES 100 DDC MX 3.1 PWM så jag hoppas att den är pwm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Pumpen heter EK-XRES 100 DDC MX 3.1 PWM så jag hoppas att den är pwm.

Skickades från m.sweclockers.com

din är det ja, min är inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

din är det ja, min är inte det.

Då är jag med. Jag testar som jag skrev från början så ser vi om det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Är det någon här som brukar beställa från Aquatuning.co.uk? De fraktar ju med UPS, och vad jag vet måste man ta emot paketet hemma om det sänds via dem. Det är nästintill omöjligt för mig som jobbar, men det är det enda sättet om man beställer därifrån, eller? Vill ha tag på lite monsoon-adapters och vad jag kan se är Aquatuning de enda som säljer dem nu när coolingstuff är nere på obestämd tid. Det råkar inte vara några som sitter på lite sådana som de vill bli av med ? Tänker på dessa Monsoon

Jag har beställt lite grejor från http://www.aquatuning.se/ och det har fungerat bra.
Kan du ta emot saker på jobbet så kan du bara byta leverans adress.
Eller så kan du välja att hämta på en utlämningsplats.

https://www.ups.com/content/se/sv/resources/sri/tracking/chan...

Permalänk
Entusiast

Ja kör på .se istället, det kommer skeppas från tyskland då...

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Blir att beställa lite snart :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Åh, vad jag inte har saknat det där underbart tjutande och tickande pump-ljudet... </3

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Åh, vad jag inte har saknat det där underbart tjutande och tickande pump-ljudet... </3

jaså är det så farligt? har själv en d5 och har aldrig haft något annat just därför att folk säger att de andra pumparna är högljudda.

Permalänk
Medlem

Hallå igen, har börjat komma fram till radiatorer, en xspc 360 mm radiator och en 240. Angående pump och reservoar då istället vad ska man ha? Kommer troligtvis inte ha 5.25 platser så inga sådana tack! CPU blocket blir ek-sipremacy nickel och gpu blocken EK-FC R9-290X - Acetal+Nickel. Några åsikter och tankar kring detta?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Har lite följdfrågor om någon har tid och ork att lära upp en nyfrälst vattenkylare.

Pumpen sitter på CPU_FAN och styrs ju via BIOS, har ställt in den på Normal just nu, men hur tolkar pumpen moderkortets fläktsignaler? RPM kan väl knappast vara 1:1 mellan pump och fläkt? Så vad bör jag sätta den på för att inte få för mycket eller för lite drag i pumpen?

Blanda radiatorer ska väl inte vara några problem så länge det är samma material? EK har ingen 420-rad som är smal nog att passa i toppen på chassit (max tjocklek 55mm MED fläkt) men Alphacool har en ST30 som passar. Det är lite meck att ha 420 i toppen och 360 i fronten men det bör gå.

Fick ut en herrans massa bubblor ur radiatorn när jag testkörde pumpen (vände och vred runt chassit för att helt fylla raden) men det låter som att det är kvar lite minibubblor i CPU-blocket. Det tickar lite lätt som att bubblorna puttas runt när vattnet åker igenom blocket men jag får inte loss dem. Tips?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

bubblorna i blocket kommer att försvinna av sig själv mer eller mindre. Jag brukar bara låta det gå sen toppar jag upp i tanken efter en stund så är det bra sen.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

@Syntheslizer: Vad som sitter i CPU_FAN, spelar ingen roll, Så länge du inte överskrider max strömutag för kontakten givetvis. Det är vad du ställer in den på som avgör hur den snurrar. Min D5a ger ut en RPM signal som ligger på ca 4800rpm. Det finns fläktar (80mm) som snurrar med samma fart, så det är inga konstigheter där.
Jag har iofs ingen PWM styrd, min har en gammal hederlig molex, plus en tre polig fläkt kontakt med bara rpm signalen. (den har jag på CPU_FAN)

Vad gäller luft bubblorna, så försvinner de som du säkert märkt, på några timmar och med dem även akvarie-ljudet.
Jag brukar inte vänta, utan jag laddar fullt efter en halvtimmas läcktest. När datorn börjar alstra värme, så försvinner bubblorna ännu snabbare.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Pumpen verkar bara gå mellan 1300 RPM i idle och 1600 RPM under load. Åtminstone om vi ska tro CPUID HWMonitor. På tal om det har jag märkt att det skiftar väldigt mycket i temperatur mellan syntetiska tester och vanligt användande. Trots 100% load blir processorn sällan över 55-60C vid vanligt användande, men när jag kör igång Intel Burn Test drar temperaturerna iväg rejält. 74-77C vid 4.3GHz (1.224V) och 81-83C vid 4.5GHz (1.272V). Pumpen och fläktarna bör ju reagera på ökningen och spinna igång men pumpen verkar ta det lugnt på 1600 RPM. En googling visade att liknande DDC-pumpar har en max på 4800 RPM.

Edit;
Satte en fast volt på 1.2V (ger 1.199V) och 4.4GHz ger nu 74,5C vid ett Maximum-test i Intel Burn Test.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

@Turbonisse: Pumpen verkar bara gå mellan 1300 RPM i idle och 1600 RPM under load. Åtminstone om vi ska tro CPUID HWMonitor. På tal om det har jag märkt att det skiftar väldigt mycket i temperatur mellan syntetiska tester och vanligt användande. Trots 100% load blir processorn sällan över 55-60C vid vanligt användande, men när jag kör igång Intel Burn Test drar temperaturerna iväg rejält. 74-77C vid 4.3GHz (1.224V) och 81-83C vid 4.5GHz (1.272V). Pumpen och fläktarna bör ju reagera på ökningen och spinna igång men pumpen verkar ta det lugnt på 1600 RPM. En googling visade att liknande DDC-pumpar har en max på 4800 RPM.

Edit;
Satte en fast volt på 1.2V (ger 1.199V) och 4.4GHz ger nu 74,5C vid ett Maximum-test i Intel Burn Test.

det är ju sjukt höga temperaturer för en vattenkyld processor med så låg spänning. delidda den tycker jag, lär gå ner 10-20c.

Permalänk
Medlem

@Syntheslizer: Tester är designade att köra CPU på 100% hela tiden, medans program som använder CPU hårt, ändå kanske ger den en andnings paus eller två. Det kan ju förklara temp skilnaden.
Har du satt någon begränsning för "fläkten" som kan hindra den at gå fullt? Första stället at kolla är givetvis i BIOS/UEFI, men även om du har något program i windows som reglerar alla fläktarna som är kopplade till mammabrädan?
Jag ser ingen anledning till varför den inte skulle kunna gå i full fart under belastningar som test program.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

det är ju sjukt höga temperaturer för en vattenkyld processor med så låg spänning. delidda den tycker jag, lär gå ner 10-20c.

Du tror inte att det har att göra med lågt flöde i systemet, med tanke på att hans D5a bara går i 1/3 dels fart?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!