Permalänk
Medlem

Dator för dv-redigering.

Jag ska plocka ihop en ny dator åt grannen som vill ha den till att redigera filmsnuttar från sin dv-kamera. Inget speciellt seriöst antar jag, men jag vill så klart få mest prestanda för pengarna (runt 7000 för burken, skärmen blir nog en Philips 190S5CS, grannen gillade den och den var på 16 ms så den verkar väl ok).

Denna dator ska inte användas till spel, endast till videoredigering, så jag tänkte köra på ett nForce2 med IGP eller liknande.

Jag har dock ingen koll på de videoredigeringskort som finns. Vissa verkar ju inte vara mer än ett firewire-kort med lite mjukvara till, och mjukvara behövs inte. Dessutom hittar jag inget Nforce2-kort med både IGP och firewire... så antingen köpa nåt billigt grafikkort eller ett firewire-kort, det blir ju billigare att köpa till ett firewire-kort.

Denna dator ska bara ha en skärm, flera för redigeringen är lite för seriöst, så flera videoutgångar behövs ej. Tänkte köra på en XP2500 men lägga pengarna på en gig RAM istället, och eventuellt två hårddiskar för läsning/skrivningens skull. Hur stor skillnad gör detta vid redigering (mer specifikt än "stor" eller liknande)?

Finns det "riktiga" videoredigeringskort (med hårdvaruaccelererad editering) för mindre än typ 2000:-? I så fall vilket? Något annat tips till mig?

Tack på förhand!
/Adam

Permalänk
Medlem

Nopes, finns inga sådana acceleratorkort för så lite pengar så skippa den tanken och investera i bättre grundhårdvara istället. Men du, köp inte AMD. För videoredigering tjänar du rejält på att ha en hyperthreadad P4. Jag skulle köpt en P4 med 800MHz-buss och 2*512 PC3200 minne. Ett moderkort baserat på Intel 865-kretsarna innebär bra prestanda, stabilitet och relativt lågt pris. Visserligen är XP2500 snuskigt billig, men P4an kommer orka bra mycket mer i realtid.

Två diskar är klokt, jag brukar rekommendera tre (en boot och två för video/ljud) men det funkar ju bra ändå.

Permalänk

Plongo!

Tack för ditt svar, det hjälper även mig i min jakt på ett bra videoredigeringsssytem. Jag kommer även använda datorn för förströelse, men den måste som sagt duga till semi-pro redigering, vilket komponenterna du nämnt ovan verkar klara bra. Här kommer lite övriga frågor som jag skulle vara tacksam att få svar på:

Val av moderkort. Många hurrar för ASUS. Är det ett trygg och stabilt val?

Få en tyst maskin. Ska man sikta på ett tyst chassi, och vad finns det att välja på där? Hörde att det finns chassin med aggregatet externt. Vilka tillverkar dessa och är de att rekommendera? Andra chassin som är bra och tysta och snygga. Står inte ut med en ful dator nu när jag är på väg att fly macvärlden. Antar att man lätt (??) kan fixa ett vanligt chassi med komponenter att bli tyst, men att i grunden ha ett tyst chassi i sig måste ju vara bra?

Grafikkort: Ska ju både spela OCH redigera på maskinen. Är ett ATI, GeForce eller Matrixkort att rekommendera? Funderade på nåt 9600-kort. Var dock mycket strul med detta nämnde en säljare. Korrekt? Vilket val annars?

Kommer säkert på mer frågor vart det lider...

Tack på förhand,
Fredde

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Har ju själv ett Asus i min redigeringsburk MEN firewire-kretsarna från VIA är felimplementerade av Asus och funkar således inte som de skall. Har ett extra FW-kort i burken (förutom min matrox-hårdvara) och de integrerade är avstängda i BIOS. Jag skulle kolla på MSI eller Epox, men Asus kort BRUKAR ju fungera annars så det var nog bara en miss i designen av just detta kort (eh, ett 875-baserat, minns inte namnet 800 deluxe nånting?).

Det här ska nog vara helt ok för dina behov;
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSI865PENEO2...

Videokort... ska du spela så är inte Matrox-korten att tänka på, och både Ati och nVidia ger ungefär samma features (dvs inga) för videoredigering. Har ett 9600 pro i min hemmaburk och det har funkat perfekt, iallafall med alla program jag kör (After Effects, Premiere Pro, Virtual Dub etc).

Chassin är jag inge vidare på

Permalänk

Hmm. Det var ju inte så kul att höra. För hur länge sedan köpte du ditt moderkort? Jag menar, ASUS, måste ju känna till problemet och fixat dessa i sina nya kort. Känner du igen något av dessa:

ASUS P4C800-E Deluxe i875P 800FSB ATX
ASUS P4P800E Deluxe 865PE 800FSB ATX
ASUS P4P800S-E Deluxe i848P 800FSB ATX

Har annars hört väldigt, och då menar jag VÄLDIGT mycket gott om deras moderkort. Annars, vad är det som diffar mellan olika leverantörers kort? Kortet jag ska använda måste vara stabilt.

Anser du Premiere Pro 6 lättarbetat förresten? Har bara suttit i gamla Discreet Edit. Kan det jämföras med detta eller med t ex Final Cut Pro som jag hört mycket gott om?

Fredrik

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Premiere Pro är ganska lättarbetat. FCP har jag inte testat då det är för mac och min mac är för klen för att köra det.

För mig fungerar Premiere Pro bra.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Det är ett ASUS P4C800-E Deluxe i875P 800FSB ATX jag har. Observera att det är ett odokumenerat problem som dock en hel del personer haft. Möjligt att Asus fixat det nu, men ingenting tyder på att det går att åtgärda på redan felaktiga kort. Man fick tappade frames vid dv-capture och Firewire-diskar fick skrivfel. Skoj skoj. Mina portar förblir avstängda. Vet också många andra som aldrig haft dessa problem, men moderkort från MSI, Abit och Epox är nog minst lika bra.

Ang programvaror så rekommenderar jag antingen Premiere Pro eller Vegas 5 från Sony. Ulead har också bra program för mindre projekt.

Permalänk

Oj!

Det här är ju riktigt allvarligt. Men nog måste tillverkarna ha uppmärksammat problemet och åtgärdat detta. Jag menar, de flesta använder ju firewireportarna på moderkortet trots allt. Funderar just på om 865-serien har detta problem med.

Sen var det detta med grafikkort. Jag skulle vilja veta vad som skiljer korten åt. Låt oss ta ATI-serien 90XX till 98XX exempelvis. Vad skiljer kretsarna åt, hur mycket snabbare är de olika korten och sitter det bara fläkt på vissa? Spelar det sen någon roll vilket märke på kortet det är, eller räcker det med att ha koll på kretstypen? *Dilemma* Jag vill både pilla med redigeringen, men vill även kunna ta an mig ett 3D-spel, HL2 eller så, och förbli nöjd. Behöver inte det värsta, och det får gärna vara ett tyst kort.

/Fredrik

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Hej

Jag har P 4 3Ghz HT processor.
Abit IC7-E moderkort.

2x 512 mb PC3200 CL3 (kvr 400x64c3A/512) ram Kingston

Aopen Aeolus Geforce FX 5200 AGP 128mb grafikkort.
ett Trust firewire video pci kort med tre portar och Maudio ljudkort installerat analog och digitala anslutningar.

Funkar bra att redigera filmer med windows moviemaker ,eller Adobe or whatever mjukvara du använder.

Rekomenderas !