Permalänk
Medlem

Såga i chassi...???

Hej!
Har bara en snabb fråga.
Vilket är det bästa sättet att såga ut någonting i ett chassi (tycker ni)??? Hade bara tänkt såga ut rektanglar ca 12*10 cm eller nåt sånt. Fråga inte varför!
Tänkte såga på ena sidan av chassit alltså.

Den här frågan har säkert ställts förut av andra n00bs, men jag orkade inte leta runt bland miljarder trådar

Förresten, ljuddämpningsmaterial. Vilket e bäst? Typ 500 kronors-sats hos nån butik eller 29:90 hos Biltema?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Sticksåg eller Dremel.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

Köp 20mm på biltema.
10mm dämpar knappt.
Har du råd så kan du ju även köpa 30mm

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk

sticksåg använde jag funkade fint

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk

DREMEL:P

Permalänk

dremel eller dremel kopia funkar bäst

Permalänk
Medlem

borra ett litet hål först sen kör me sticksåg...

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk

Sticksåg! Har alldrig lyckats bra med dremel....

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem

Dremel blir bättre men tar 10 gånger så lång tid. Det är ingen större skillnad mellan sticksåg och dremel så länge man inte ska göra en massa svängar och småhål. Jag hade valt sticksågen. Det går mycket snabbare med metallblad och med 1min sandpappersslipning blir det lika bra som med dremeln.

Permalänk

sticksåg o blitema!

Visa signatur

Abit nf7-s v2.0 | xp 2500@ 11*227| OCZ PC3200 2-2-2-5 | r9800 pro @ 500/400 | 3dmark 6883p | Vatten

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar!!!
Tänkte köra på sticksåg i så fall... Men ska jag köpa en hand-sticksåg eller elektrisk? Och i så fall; handsåg 29kr eller några hundra kronor?, elektrisk: 299kronor eller 800 kronor???

Ska väl försöka på 20 eller 30-millimeter ljuddämpargrejs på Biltema då, för min dator låter nåt för j-vligt

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Hedersmedlem

Elektrisk sticksåg är ett krav. Ska man såga för hand så får man ha gott om tålamod och starka armar.

Sen måste man ha rätt sågblad också, fintandat metallsågblad ska det vara.

Dessutom måste man täcka över området där man ska såga för att slippa repor. Maskeringstejp duger bra till det... men det går åt rätt mycket.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

jag har provat båda och kom fram till att dremel är bäst, tar längst tid men det blir snyggare. sticksåg är för jobbigt.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

på raka grejjer kör jag sticksåg, på stora runda grejjer sticksåg, små mönster o sånt kör jag dremmel på. Går som smort.

Permalänk
Medlem

Ok, tack!
Låter nästan som handsåg e bäst hehe Då får man ju starka armar kanske...
Men det e klart, det går ju mycket snabbare med elektrisk sticksåg, så jag får väl fundera lite, och många verkar ju tycka att dremmel är bra så jag får väl köpa allt då!?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Är det stålchassi skulle jag nog ta sticksåg och därefter finslipa med dremel eller borrmaskin med dremelverktyg.. Är det aluminiumchassi (enklare att såga i och oftast tunnare) så borde det nog duga med enbart dremel. Själv har jag bara använt dremel, men det var lite jobbigt när jag skulle fixa mitt gamla stålchassi.. Då hade det nog passat bättre med sticksåg. Imho är dock dremel ett verktyg som alla datorägare som gillar att modda och pyssla lite borda ha.

Btw, hur brukar ni göra när ni ska mäta up och rita runda hål för fläktar etc?