Permalänk
Medlem

Nja, problemet med dem är ju att de kör rätt höga timings så folk avråder ifrån dem. Frågan är dock vad som är bättre om man inte kan få tag på BH-5.

Permalänk
Medlem

Jo precis, det går ju att få tag i minnen som är bra, men då får man ju punga ut med det dubbla nästan, känns inge vidare då jag tänkt köpa till 512 sen. Men jag funderade på att köpa 2*256 istället nu, eftersom DC funkar ändå om man köper ett 512 sen.

Såna här kanske? Twinmos twister

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Jag har haft en hel del problem med höga fsb-frekvenser, men efter att ha orkat byta nb-kylning och även pinmodda min cpu till 166MHz fsb så har jag blivit av med problemet. Innan gick det inte ens att köra i 200MHz fsb stabilt, nu har jag fått den att posta i 246MHz och kör helt stabilt i 220MHz iaf (har inte orkat testa så mycket..).

Jag upptäckte att min nb var konkav(!!), så den hade troligtvis haft väldigt dålig kontakt med kylflänsen, som förövrigt inte var mer än en metallplatta med en liten fläkt..
Mitt moderkort är ett Abit AN7.

Några mindre beskrivande bilder:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ftass
Jag har haft en hel del problem med höga fsb-frekvenser, men efter att ha orkat byta nb-kylning och även pinmodda min cpu till 166MHz fsb så har jag blivit av med problemet. Innan gick det inte ens att köra i 200MHz fsb stabilt, nu har jag fått den att posta i 246MHz och kör helt stabilt i 220MHz iaf (har inte orkat testa så mycket..).

Vad är det för pinmod du kör?
Jag testade att pinmodda min genom att lägga en tunn koppar tråd i sockethålen, jag bryggade då ah30 med ah28, men datorn blev ruskigt ostabil, kunde knappt komma upp i orginal frekvens då. =/ Jag kanske skulle bryggat ah30 med ag31 också, men enligt sidan (http://www.geocities.com/trats102002/nf7sFsbsense.html) så fanns det ingen funktion för denna bryggning så jag struntade i den. Kör utan brygga nu, kommer inte upp i mer än 205 mhz fsb...

Förresten, hur fixade du din nordbrygga? Slipade du den lr?

Permalänk
Medlem

Jag använde mig av http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/workshop/pinmod/amd_pi...

Jag funderade på att slipa ner den, men eftersom det är så lite som behövs så valde jag att lägga på extra kylpasta istället. Är ju inte så dumt att ha kvar garantin på moderkortet om något går sönder.

Permalänk
Medlem

Ftass, tog du bara AMD Barton i den där? Testade du att modda den till 200mhz fsb?

Permalänk
Medlem

FL3JM, jag testade bara 166MHz på en barton. Som jag förstått det så ska samma SIP-table användas vid både 166 och 200MHz på nf7-korten. (Även om jag läst att det inte ska göra någon skillnad med mitt moderkort)

Permalänk
Medlem

hur mkt vcore kan vi egentligen smaska på, på våra mobiles?

Tycker att dem klockar rätt bra överlag, dem flästa ligger ju 2400mhz+

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nudel
hur mkt vcore kan vi egentligen smaska på, på våra mobiles?

Tycker att dem klockar rätt bra överlag, dem flästa ligger ju 2400mhz+

Det beror på hur bra kylning du har Själv har jag kört 2.0v som också är max med mitt Dfikort Självklart skulle jag vilja dra på mera

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilfirin
Jo precis, det går ju att få tag i minnen som är bra, men då får man ju punga ut med det dubbla nästan, känns inge vidare då jag tänkt köpa till 512 sen. Men jag funderade på att köpa 2*256 istället nu, eftersom DC funkar ändå om man köper ett 512 sen.

Såna här kanske? Twinmos twister

Köp minnen baserade på CH-5 chips. Dom är billiga och klarar låga timings och höga frekvenser (2-3-2-6). Här är lite länkar till sådana:

256MB stickor

http://datorfixarna.interact.se/catalog/product_info.php?cPat...
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=115490
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=256DDRT400W

512MB stickor

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=115491
http://datorfixarna.interact.se/catalog/product_info.php?cPat...
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=512DDRT400W

Sen så ser du till att köpa 2 stickor så att du kan köra DC. Köp även Lanparty kortet. Det håller lika hög kvalité som alla andra moderkort. Det har 3DIMMs för minne så köp 2*256MB nu och en 512:a sen. Kör man 3 stickor så fungerar DC också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka

Det beror på hur bra kylning du har Själv har jag kört 2.0v som också är max med mitt Dfikort Självklart skulle jag vilja dra på mera

2.2 till 2.3 vcore och 3Ghz är möjligt för din del tror jag.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Går det att använda passiv kylning till denna? Samt vilken kylning tror ni man måste ha i så fall om det ej finns 4,st hål på moderkortet.?

AMD Athlon XP-M 2400+ (AXMD2400FJQ4C) 1.35V
----------------------------------------

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

angående "pinnmodd" kolla här! http://www.crazypc.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Prod...

Kanske det kan vara ett enkelt alternativ!

Permalänk
Medlem

Fasen....måste hitta någon som vill köpa min 2500+

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Det beror på hur bra kylning du har Själv har jag kört 2.0v som också är max med mitt Dfikort Självklart skulle jag vilja dra på mera

aa jo men jag mena ifall det fanns nått som dem ogilla, jag kan köra upp till 2.1V med acceptabel temp (under 55 i load)

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk

Nu börjar det klia riktigt i fingrarna

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilfirin
Jo precis, det går ju att få tag i minnen som är bra, men då får man ju punga ut med det dubbla nästan, känns inge vidare då jag tänkt köpa till 512 sen. Men jag funderade på att köpa 2*256 istället nu, eftersom DC funkar ändå om man köper ett 512 sen.

Såna här kanske? Twinmos twister

Jag skulle vänta till OCZ PC3200-PC3700 EB kommer ut eftersom de går att köra i 255fsb+ CPC:Enabled på Dfi LanParty Rev B moderkortet. (2x512Mb)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

It is common knowledge that a 2 x 512mb kit will not overclock well in the NF2 boards. Remember we are looking at a 1gb kit, and it's kicking some booty. Speaking of booty, I am about to kick some more.............LOL.............

255fsb at 3.2v, CPC on, 2.5-2-2-2-11, buffered Sandra, PC3200 EB kit pulled from currently shipping stock and shipped to my door and not re-binned or pre tested! The Devil made me do it.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så de stickorna är värkligen något att se fram imot eftersom de flesta dubbelsidinga stickorna ej gillar hög fsb + CPC:Enabled på Dfi LanParty Rev B moderkortet.. Inte någon av mina 512Mb bh5 gillar CPC:Enabled över 230fsb+. Så EB stickorna är värkligen bra stickor för oss med LP moderkort.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Jag skulle vänta till OCZ PC3200-PC3700 EB kommer ut eftersom de går att köra i 255fsb+ CPC:Enabled på Dfi LanParty Rev B moderkortet. (2x512Mb)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

It is common knowledge that a 2 x 512mb kit will not overclock well in the NF2 boards. Remember we are looking at a 1gb kit, and it's kicking some booty. Speaking of booty, I am about to kick some more.............LOL.............

255fsb at 3.2v, CPC on, 2.5-2-2-2-11, buffered Sandra, PC3200 EB kit pulled from currently shipping stock and shipped to my door and not re-binned or pre tested! The Devil made me do it.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så de stickorna är värkligen något att se fram imot eftersom de flesta dubbelsidinga stickorna ej gillar hög fsb + CPC:Enabled på Dfi LanParty Rev B moderkortet.. Inte någon av mina 512Mb bh5 gillar CPC:Enabled över 230fsb+. Så EB stickorna är värkligen bra stickor för oss med LP moderkort.

Vart läste du detta? Hur mycket kan dessa tänkas kosta? OCZ är ju inte kända för att göra billiga minnen direkt.

Beställde iaf ett lanparty nu, får se hur det funkar. Kanske köper winbond 2*256 till en början så får jag se om systemet är värt att lägga mycket mer pengar på. Tack för svaret också.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Va fan då, fick min xp-m idag, till min förskräclelse var det en
IQZFA 0351 TPMW

Har hört mycket skit om den....har inte mobo att testa den med, skall jag skicka tillbaka den till itbutikken och hoppas på att få en ny bättre???

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R

Permalänk
Medlem

Mina första timmar med min nya processor resulterade i den här.

220*11=2425
Vcore-1.575v-default i bios, det visas 1.616v i cpu-z och probe vet ej varför.
Vdd-1.6v
Vmem-2.9v
Temp 38C
Har inte rört inställningarna bara fått upp FSB.

Bilder kan ni se om ni klickar på länken nedan. Bilden e (vet ej hur man gör den mindre tryckte bara pa Print Scree) stor så men blir mindre i explorer pa nåt konsitg sätt. Ni behöver förstora.

http://milan.no-ip.biz/Dator_test/M...02600+%20clock/

Mobile 2600+
Step. IQYHA 0352 RPMW
AXMG 2600 FQQ4C

Är nöjd än så länge. Framförallt att den klockar så bra men så lite Vcore och tempen e låg får man väl lov och säga.

Har på G kommer förmodligen i början av nästa vecka DFI Lanparty mobo. och Antec Trupower 550 w som jag skall hämta i morgon.
Då kan jag försöka att göra nåt. Multipel e max 12.5 på min mobo just nu.

Mike Gbg.