Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk

Snart dags för mig att snickra ihop en kabel.

Köpte ett ati 9200 till mitt barbone.

Den blir komplett nästa vecka då mitt TV-kort baserat
på ATIs theater chip 550 pro.

Så.. alltså dags att ta tag i kabeln.

Visa signatur

:)----<

Permalänk

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med upplösning, timings och sync till en Philips 32" 100hz (32pw8505).

Har Asus 9200 se-grafikkort samt Powerstrip och Rage 3D Tweak.

Dessa inställningar är de enda som jag fått att fungera:
PowerStrip timing parameters:
720x576=720,32,72,88,576,1,3,17,13612,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=32 HSW=72 HBP=88 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=17 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 13,612 720 752 824 912 576 577 580 597 interlace +hsync +vsync

Har problem med horisontella "streck" som vibrerar samt overscan och att bilden inte precis blir knivskarp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sticken
På datorns bildskärm funkar filmen men när jag drar över den till TV:n så blir det en svart ruta! Bakgrunden i TV:n är OK det är bara film fönstret som är svart. Vad är det för inställning som jag har missat?

Tror att det blir bättre om du ställer om så att TV:n blir primär bildskärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sticken
Jag har tillverkat en kabel och gjort alla inställningar utan problem. Skrivbordets bakgrundsbild är fantastigt bra! Bilder (Ulead Photo Explorer) blir också bra, dvs fönstret med bilden kan jag dra över till TV-n utan problem. Text och vita ytor flimrar något (100 Hz TV), kanter försvinner men det går väl att justera tror jag. Har endast Zoom Player Standard som inte klarar DVD, måste tydligen vara Professional-versionen! Allt verkar frid och fröjd, men inte! Att se en DVD-film på TV:n funkar inte. Använder PowerDVD. På datorns bildskärm funkar filmen men när jag drar över den till TV:n så blir det en svart ruta! Bakgrunden i TV:n är OK det är bara film fönstret som är svart. Vad är det för inställning som jag har missat?

Jag har exakt samma problem med PowerDVD. Dock så fungerar det med VLC och ibland med WMP. Men jag skulle gärna vilja få det att fungera med PowerDVD.. Någon som vet varför det inte fungerar ?

Permalänk
Medlem

Nån som kör X64 och fått det att funka?
Jag provade idag men får inte Powerstrip att funka......där man ställer in timingsena är "stängd"

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Kan inte lägga till 1024*576

Efter ny installation av HTPC'n så går det inte att lägga till
1024*576 i powerstrip!!!

körde den upplösningen innan men nu går det inte!
någon som har en aning om vad göra?

720*576 fungerar bra

OS: WinXP SP2
Grafikkort: ATI Radeon 9100 IGP
Drivisar: wxp-w2k-catalyst-igp-8-121-050322a-022141c.exe
Powerstrip 3.59 build 505, Registrerad och allt

Felmeddelande:

Citat:

The custom timing you have pasted from clipboard is not
suitable for the current resolution.

och så hamnar den bara under "Custom resolutions"

Permalänk
Medlem

Min kompis lödde ihop tv-out sladd enligt MrJonas guide åt mig.
Vi har kopplat in sladden och gjort som det står i guiden.
Men bilden är nästan helt svart, man ser bara konturerna på skrivbordsbakgrunden.
Det är en Nokia 100hz tv.
Någon som vet vad som är fel ?

Permalänk
Medlem

Jag har en 50hz tv, är det verkligen värt att göra modden ändå? Hade väl hoppats på att kanske surfa, men om det flimmrar så är det ju ingen ide. =/

Men blir kvalitén när man ser på film mkt bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Men blir kvalitén när man ser på film mkt bättre?

Varför tror du vi engagerar oss och tillverkar och använder kabeln för annars? Det framgår ju förövrigt i först ainlägget att bildkvaliteten på film blir bättre oavsett 50 eller 100Hz tv..

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

en snabb fråga. Vet att det står endast radeon kort osv men hörde nån pratade om att det fungerade bara man hadde dx9 ? jag har ett geforce 420mx övers. Skulle det gå att sätta det med en sån kabel? ett nej räcker som svar

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Kan inte lägga till 1024*576

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anxious
Efter ny installation av HTPC'n så går det inte att lägga till
1024*576 i powerstrip!!!

körde den upplösningen innan men nu går det inte!
någon som har en aning om vad göra?

720*576 fungerar bra

OS: WinXP SP2
Grafikkort: ATI Radeon 9100 IGP
Drivisar: wxp-w2k-catalyst-igp-8-121-050322a-022141c.exe
Powerstrip 3.59 build 505, Registrerad och allt

Felmeddelande:
och så hamnar den bara under "Custom resolutions"

har precis samma problem jag. Jag kör på 720*576 tills vidare.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
en snabb fråga. Vet att det står endast radeon kort osv men hörde nån pratade om att det fungerade bara man hadde dx9 ? jag har ett geforce 420mx övers. Skulle det gå att sätta det med en sån kabel? ett nej räcker som svar

Den funkar inte med det kortet som det påtalats tidigare endast Radeon. Vem har påstått att det räcker med ett DX9 kort?

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

Förresten så är ju GeForce 4MX ett DirectX 7 kort. MRJonas: Skulle du möjligtvis kunna göra en kabel på beställning? Har chippat runt 15 xboxar, allt från 1.1 till 1.6, men jag undrar om det här kanske är lite svårt.

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

Det är ju betydligt enklare att att löda i en scartkontakt jämfört med de nya Xboxarna.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har problem med att filmerna "hackar" lite. Syns framförallt vid panoreringar och dylikt. Väldigt irriterande. Någon som har en lösning?

Sedan en teori på varför jag och anxious inte kan lägga till 1024x576-uplösningen? *LÖST*
Testade att installera Catalyst 4.12 och då fungerade det. För er som inte får det att fungera, tänk på att upplösningen måste läggas till i på båda skärmarna för att drivrutinerna ska acceptera den.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Den funkar inte med det kortet som det påtalats tidigare endast Radeon. Vem har påstått att det räcker med ett DX9 kort?

Jag läste det nånstans. Fråga mig inte vart Ska nog köpa ettradeon kort ändå till min htpc.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Jag har problem med att filmerna "hackar" lite. Syns framförallt vid panoreringar och dylikt. Väldigt irriterande. Någon som har en lösning?

Sedan en teori på varför jag och anxious inte kan lägga till 1024x576-uplösningen? *LÖST*
Testade att installera Catalyst 4.12 och då fungerade det. För er som inte får det att fungera, tänk på att upplösningen måste läggas till i på båda skärmarna för att drivrutinerna ska acceptera den.

Jag hade samma problem med att filmen "hackar" det visade sig att jag hade avaktiverat DirectDraw. Man aktiverar det genom att köra dxdiag -> Bildskärm/Display -> klicka på Aktivera/Activate.

Sen slutade det hacka för mig..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlis
Jag hade samma problem med att filmen "hackar" det visade sig att jag hade avaktiverat DirectDraw. Man aktiverar det genom att köra dxdiag -> Bildskärm/Display -> klicka på Aktivera/Activate.

Sen slutade det hacka för mig..

Tack för tipset. Var inne där och kollade men det var redan aktiverat.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Jag har problem med att filmerna "hackar" lite. Syns framförallt vid panoreringar och dylikt. Väldigt irriterande. Någon som har en lösning?

Hackar det även på PAL-filmer eller bara på typ utlänska tv-rippar & NTSC-filmer? Reclock fixar iaf om det hackar för dig på tvn:
http://reclock.free.fr/

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Hackar det även på PAL-filmer eller bara på typ utlänska tv-rippar & NTSC-filmer? Reclock fixar iaf om det hackar för dig på tvn:
http://reclock.free.fr/

Reclock fixade mina problem. Tackar!
Synd bara att det inte går att ställa in så att det bara går igång när man kör filmer på just den skärmen. Det tar nån extra sekund att starta filmer nu med Reclock.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

min kabel är rätt skum (kör den som ej behöver extern matarström), den skumma är att om jag kör sladden i en vad jag tror det är rgb-scart (enligt specs hos sony har jag 2 st med rgb och en med s-video) så hittas kabeln och allt är frid och fröjd förutom att AV bilden är totalt svart. Om jag då flyttar över scarten till den scart som inte har rgb så får jag en 4:3 ruta som är helt vit och flimrar lite.

alltså kabeln hittas när den sitter i en scart med rgb men då är det svart bild, har kollat upp att kabel när rättlödd samt att det inte är någon kallödning osv.

har en sony KV-32CS70 och använder en dvi-agp konverter (den har samtliga pinnar)

kan nämna att de flesta powerstrip synknigar gör att det blir out of rage på min primära monitor av nån anledning...

Skall kollamed den äldre versionen av koplingschema som innefattar 12v och 5v på fredag men skulle va kul om nån ser vad fasigen som är fel...

P.S. jag har kört med catalyst 5.4 icke ccc och testar nu 5.5 ccc med dåligt resultat. En uppdatering av din guide med catalyst control center skulle vara mycket uppskattat

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Golliwog: Jag ska göra en ordentlig uppdatering av min guide när jag har tid, vilket blir först om ett par veckor efter alla tentor.

Jag misstänker att det inte är fel på din sladd, utan på dina timings. När tv:n får en signal den inte gillar visar den en svart bild för att inte slita på bildröret. Du måste börja pilla manuellt i Advanced Timing Options för att få bild, de timings som finns i guiden är endast avsedda som en "startpunkt". Precis hur du ska göra detta går inte att säga, du måste få en känsla för hur just din tv reagerar när du ändrar på de olika värdena. Det första du kan göra är att flytta runt (och/eller ändra storlek) på bilden genom att dra runt med musen mitt emellan de blå pilarna i övre vänstra hörnet.

Att du får "out of range" på din primära monitor beror på att Powerstrip inte förstått att du valt den sekundära. Se till att det verkligen står 720x576 eller 1024x576 i Advanced Timings-fönstret innan du börjar ändra!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

har ingen aning om hur jag skall ställa om värdena då de är grekiska för mig skall testa det där med de blå pilarna.

Har inte alla förutsättnigar med mig heller:
På grafikortet är dvi samt s-video trasig eller helt enklet vägrar ge bild (använder tjejens kort vid test)
TV:n står inte så att jag ser vad jag gör förens jag ändrar och går runt en vägg, vilket minimerar före/efter felsökning.
Har 3 scart vilket 2 är med rgb eller enligt en annan recension av tv:n bara 1 RGB (fick med en manual på tyska och där stod det inte mycket)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

hade tänkt börja bygga ihop en sånhär sladd snart. har fixat kontackterna och har tillgång till S-FTP kabel cat 5. (flätskärmad nätverkssladd).

Bara för att vara på den säkra sidan så tänkte jag bara kolla några grejer innan jag började löda.

är detta de senaste lödschemat?

räcker de att ha 50hz inställt på "tvn"? för tror inte mitt 9700pro klarar mer när man kör dubbla skärmar.

återkommer med fler frågor om jag inte lyckas...

MVH. tofen

Permalänk
Medlem

Golliwog: Jag rekommenderar starkt att du flyttar tv:n så att du kan se vad som händer när du justerar. Själv har jag tv:n i ett annat rum och måste alltid släpa på 50 kg tv när jag ska finjustera något i Powerstrip. Eller så använder du tjejen som dina ögon (vilket jag gjort ibland).

tofen: Det där är senaste lödschemat.
Du kommer alltid behöva låta ditt grafikkort skicka ut 50Hz (eg 25 Hz = PAL standard) till tv:n, något annat vill den inte ta emot. Förutom då 60Hz (30Hz) som är NTSC och ger dåligt upplösning...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

nää jag ger fasiken upp

har dubbelkollat lödnigarna (testat båda lödscheman) bägge hittas av grafikortet men det totalvägras ge bild testade alla synk som fanns i guiden och lekte runt med de blå pilarna men inte ett skit + ändrat pal hz neråt och uppåt och lite mer men ingeting... får väll bli s-video i fortsättnigen också.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lite problem med NTSC dvd-filmer.
Jag kör 1024x576 i 50Hz, men det blir ryckigt och Reclock klarar tydligen inte av att fixa det. Får bara en röd klocka.
Jag har försökt pilla med inställningar manuellt, men det blir bara flimmer. Går det att få fram 1024x576 i 60Hz?

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

MrJonas:
du gjorde kablar å sålde va?
isf:
är det bra grejor med krympslang å ordentligt skärmade kablar?
va tar du för en 10m med ljud?

Permalänk
Medlem

Golliwog: Har du testat utan 470-ohmsmotståndet?
Någon här i tråden lyckades få det att funka genom att koppla ihop pinne 18 och pinne 16, så att Function Select också fick spänning. Detta har jag dock inte fått bekräftat...

PsychoSaurus: Vad använder du för video-decoder? Jag har inte behövt använda Reclock sedan jag gick över till FFDshow.
Du kan annars fixa till upplösningen 1024x480 (60 Hz) i Powerstrip, alltså widescreen NTSC.

adzer: Du har PM.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Hej, jag orkade bara läsa igenom ca 4 av de 51 sidorna i detta inlägget. Det är så att jag håller på att bygga om min gamla dator till en mutlimedia spelare och då vill jag ju koppla den till tvn och eftersom jag har ett ATI kort så tänkte jag det kanske fungerar att göra en sådan här kabel till det. Problemet är att det är ett ganska gammalt kort nämligen ett ATI 3D rage pro då undrar jag ifall det är någon direkt som vet ifall detta fungerar eller hur man tar reda på ifall det fungerar.

Vilket är det senaste kopplingshemat? Man behöver inte ta ström ifrån 12V ur datorn va?

Visa signatur

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//