grafikkort vs processor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaspars_B
ok men en fråga : Om jag skaffar en 2.6 ghz p4 (400mhz fsb, 512kb) får jag bättre prestanda? eller ligger det i hur många FSB? mitt moderkort stödjer inte mer än 400..

Tror du får svårt att uppgradera är la socket 423 va och don nya är la 478 så du behöver ny planka. Visst FSB ger boost men 400Mhz fsb med 2.5Ghz eller snabbare proller duger ändå och drar mycket mer nytta av ett sånt graffe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Vet var et exempel. Hade dom burkarna i några år och har benchat mer än Q3.
Vill bara framhäva en princip som gäller.

Anubis:

harm an köpt så har man men jag vill bara frammhäva att om han/ni inte köpt ett kort än så släg inte 3.5K på ett värstig kort när du kan lägga 1.5K å få samma FPS och bildkvalite.
Har man inte planerat bytta CPU mm inom kort är det bara slöseri på massa pegar. Trådan hanndlar ju ändå om hur bra grafet matchar CPU:n och graffet är onödigt snabbt. Får inte mö mer fps ändå. Rör sig om tiodelar.
Skaffa då hellre ett 9600 tror inte nån burk med willy cpu drar nytta av mer. Eller tom nåt GeForce 4 typ ti4200 till 4800.

Spara pegarna som blir över å skaffa 2st 160Gb diskar kostar under 1100Kr/st eller mer ram.

Jag skulle vilja se bevis eller något konkret som stödjer det du säger. Jag vet att du har en poäng, men du överdriver.
Men tänk om han planerar att köpa en ny processor då? Han gör då helt rätt i att köpa ett grafikkort först.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaspars_B
ok men en fråga : Om jag skaffar en 2.6 ghz p4 (400mhz fsb, 512kb) får jag bättre prestanda? eller ligger det i hur många FSB? mitt moderkort stödjer inte mer än 400..

Med ditt 9800, ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Jag skulle vilja se bevis eller något konkret som stödjer det du säger. Jag vet att du har en poäng, men du överdriver.
Men tänk om han planerar att köpa en ny processor då? Han gör då helt rätt i att köpa ett grafikkort först.

Med ditt 9800, ja.

Lite svårt när varken Morsans P3 800 har det graffet lägre eller min K6-2 system som är delvis på tippen eller utspritt över hela landet sålt till olika personer.
Har benchat mycket då inte bara ett test. Klockade mycket. Tex köra 400Mhz istället för 333Mhz på minnet på graffet gav inte ens 0.1 fps mer. Inte heller att köra det i 100Mhz på gpu istället för 200 och 180Mhz på minnet gav inte ens 0.1 fps minndre. Som sag vissar ju hur ett allt för snabbt graffe inte arbetar nära max.

men det är ett känt facktum att det blir så med för snabbt graffe. Sa dom när jag köpte Geforce 2 GTS kortet med och det stämmde mycket bra.

I 3D mark 2003 kanske det ser bra ut men det är syntetiskt. IRL så är det skillnad. Kör alltid tester i ricktiga apps.

hade du läst mina inlägg har jag facktiskt sagt att om man ska ha ett sådan graffe så bör man bara köpa det om man planerar ny cpu mm inom närmsta månaderna.

Permalänk
Avstängd

Som sagt jag ska se hur det går med mitt radeon och kanske "uppgraderar" till en 2.6 vid maj eller nåt.

Tack för svaren allihopa och ditt stöd Anubis;)

Visa signatur

AMD 64 3500+ @ 3900+ | Asus A8V Deluxe WiFi Socket 939 | 1024 MB Kingston PC3200 CL2.5 @ 450DDR | Radeon 9800 Pro w/ Ice-Q | Tagan 480w >20dBa | BBB VDSL 12/9 mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaspars_B
Som sagt jag ska se hur det går med mitt radeon och kanske "uppgraderar" till en 2.6 vid maj eller nåt.

Tack för svaren allihopa och ditt stöd Anubis;)

Det va så lite så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaspars_B
så en ~2ghz p4 räcker inte längre?

Räcker och räcker..
Men det är som pa1983 säger, highend-korten vill ha ordentligt med ös för att trivas.
P4C 2.4 GHz/Barton 2500+, där går ungefär gränsen. Allt över det och då vaknar 9800-korten till liv.

Det du kommer att uppleva med din 1.9 GHz är FPS-drops och allmänt seg prestanda. Varför? Jo, 9800:an kommer att vara så uttråkad att vänta på att din stackars 1.9 GHz:are ska bli färdig med sitt så han kommer att smita iväg på kafferast eller halvsova mest hela tiden..

Permalänk
Medlem

Tycker bara det är dumt att slänga 3K i onödan. Kan ju tänka dig hur mö jag sparat på att Köpa ett GeForce 2 MX istället för ett GeForce 2 GTS för 3.4K eller nåt sånt.
hade vart lika snabb i 3D för detc på gammle K6-2:an.

Ska du vänta soppas länge tycker jag du ska vänta med graffet om du nu kan. Kommer vara billigare då när du har råd till cpu å så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Tycker bara det är dumt att slänga 3K i onödan. Kan ju tänka dig hur mö jag sparat på att Köpa ett GeForce 2 MX istället för ett GeForce 2 GTS för 3.4K eller nåt sånt.
hade vart lika snabb i 3D för detc på gammle K6-2:an.

Ska du vänta soppas länge tycker jag du ska vänta med graffet om du nu kan. Kommer vara billigare då när du har råd till cpu å så.

Och varför ska han inte köpa ett 9800? Låt honom köpa kortet för fasiken. Så har han ett bra och ordentligt kort tills han köper ny processor, han nog inte är gjord av pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Canuti
Dell Dimension 8100 P4 1.4 Ghz, 256 Mb SDRAM, GeForce 2 GTS/Pro, Turtle Beach Santa Cruz, Nätverkskort 3Com och Acer ALN... 60 Gb HD, Samsung DVD, LG CD-RW, 21 tums Trinitron bildskärm.. Win XP Pro,

Vet inte om det räcker med denna information??

Tack så mycket!

Är det en Dimension 8100 du har så är det inte SDR sdram minnen du har utan RDRam minnen samt att du har garanterat ett socket 423 moderkort. Är du verkligen säker på minnena?

Ett Radeon 9500/9600np eller Ti4200 blir bra till en sådan burk.

Tänk på att socket 423 bara fanns upptill 2,0Ghz alla P4:or över 2,0Ghz är socket 478.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Och varför ska han inte köpa ett 9800? Låt honom köpa kortet för fasiken. Så har han ett bra och ordentligt kort tills han köper ny processor, han nog inte är gjord av pengar.

Så vad känar tråden för syffte då da?
Visst han får la slösa pegarna om han vill inte mina i alla fall.
Men som sagt både moderkort å minne måste bytas det har nog dom flästa fattat om han vill ha ny cpu senare.
GeForce 2 GTS duger nog gott tills han har råd med det så kan man ta cpu, moderkort, minne och graffe på samma gång å få mäst för stålarna.
Reckomendation iget han behöver göra.
Men ser igen vitts med en tråd om han/dom redan bestämt sig.
graffet är många gånger för snabbt för cpu:n sedan får han la göra som han vill skiter i det nu men menigslös tråd.
F1 motor i en 740 alltid lika kul

Permalänk
Medlem

kolla på ditt moderkort hur många x den klarar av.
jag sitter på en data med en ati 9600 xt, en 1500+ och ett 2x moderkort (bry er inte om taggen. jag har beställt prosessorn och moderkortet men dom har inte kommit änn)
och det funkar ganska dåligt, fult, laggit, instabilt & sämst.
men det går konstant 100 fps på cs och 60 fps stillasrående och typ 20-30 i rörelse på HL2 betan.
det blir nog mycket bättre med dom nya grejjerna.

Visa signatur

heh..

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan iaf fläska på upplösning, FSAA och AF med nytt grafikkort. Sånt belastar inte processorn mer.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

pa1983 jag har inte "redan bestämt" mig utan jag har redan beställt men jag räknar inte med några superscores har jag heller aldrig gjort, ska bara bli kul o se hur det funkar

Visa signatur

AMD 64 3500+ @ 3900+ | Asus A8V Deluxe WiFi Socket 939 | 1024 MB Kingston PC3200 CL2.5 @ 450DDR | Radeon 9800 Pro w/ Ice-Q | Tagan 480w >20dBa | BBB VDSL 12/9 mbit

Permalänk
Antielefant

Kan ge er ett trevligt litet exempel på hur allt utom grafikkortet påverkar.

Fick problem med mitt RAM-minne en sväng när jag precis hade bytt till mitt nuvarande FX59. Eftersom jag då satt utan tillgång till min huvuddator satte jag in grafikkortet i min morsas Duron 1200 (Morgan, ni vet...) som tidigare suttit med ett GF3 Ti200.

Allting funkade finfint, moderkortet (A7V333) stödde grafikkortet utan problem. Körde 3DMark en gång bara för att testa. Pang - ~7500 3DMarks. Uselt alltså. Kan tillägga att detta var efter en helt ny installation av Windows, med de bästa drivrutinerna som fanns vid det tillfället.

När jag fick igång min huvuddator igen satte jag förstås tillbaka kortet dit och oklockat fick jag utan problem 16000+. Ingen skillnad i drivrutin (vid det tillfället 44.03) men väl i resten. Grafikkortet klockat men inte resten.

Skillnaderna var alltså följande:
2500+ / Duron 1200
FSB166 / FSB100
1024 DualDDR333 / 1024 DDR200
nForce2 Ultra400 / Via KT333
~7500 / ~16000 3DMarks (3DMark2001se)

Kort sagt. Kortet fungerade alltså utan problem i båda datorerna, men med långt ifrån sin maximala kapacitet i Duron-datorn. Eftersom en Duron 1200 är ungefär lika snabb som motsvarande Willamette, så kan jag mycket väl tänka mig att samma sak händer där.

Nu kanske detta 'test' tycks extremt, men skillnaden är 3 generationer mellan Morgan och Barton, samma som mellan P4 Willamette - P4C.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

ok

Visa signatur

AMD 64 3500+ @ 3900+ | Asus A8V Deluxe WiFi Socket 939 | 1024 MB Kingston PC3200 CL2.5 @ 450DDR | Radeon 9800 Pro w/ Ice-Q | Tagan 480w >20dBa | BBB VDSL 12/9 mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Kan ge er ett trevligt litet exempel på hur allt utom grafikkortet påverkar.

Fick problem med mitt RAM-minne en sväng när jag precis hade bytt till mitt nuvarande FX59. Eftersom jag då satt utan tillgång till min huvuddator satte jag in grafikkortet i min morsas Duron 1200 (Morgan, ni vet...) som tidigare suttit med ett GF3 Ti200.

Allting funkade finfint, moderkortet (A7V333) stödde grafikkortet utan problem. Körde 3DMark en gång bara för att testa. Pang - ~7500 3DMarks. Uselt alltså. Kan tillägga att detta var efter en helt ny installation av Windows, med de bästa drivrutinerna som fanns vid det tillfället.

När jag fick igång min huvuddator igen satte jag förstås tillbaka kortet dit och oklockat fick jag utan problem 16000+. Ingen skillnad i drivrutin (vid det tillfället 44.03) men väl i resten. Grafikkortet klockat men inte resten.

Skillnaderna var alltså följande:
2500+ / Duron 1200
FSB166 / FSB100
1024 DualDDR333 / 1024 DDR200
nForce2 Ultra400 / Via KT333
~7500 / ~16000 3DMarks (3DMark2001se)

Kort sagt. Kortet fungerade alltså utan problem i båda datorerna, men med långt ifrån sin maximala kapacitet i Duron-datorn. Eftersom en Duron 1200 är ungefär lika snabb som motsvarande Willamette, så kan jag mycket väl tänka mig att samma sak händer där.

Nu kanske detta 'test' tycks extremt, men skillnaden är 3 generationer mellan Morgan och Barton, samma som mellan P4 Willamette - P4C.

Duron är skit, det där en som att jämföra en sköldpadda och en gazell. Det bevisar inget eftersom skillnaden på en Barton 2500+ och en Duron 1200 är så enorm.

Permalänk
Avstängd

Beviset kommer nu under veckan (hoppas jag) Anubis

Visa signatur

AMD 64 3500+ @ 3900+ | Asus A8V Deluxe WiFi Socket 939 | 1024 MB Kingston PC3200 CL2.5 @ 450DDR | Radeon 9800 Pro w/ Ice-Q | Tagan 480w >20dBa | BBB VDSL 12/9 mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Är det en Dimension 8100 du har så är det inte SDR sdram minnen du har utan RDRam minnen samt att du har garanterat ett socket 423 moderkort. Är du verkligen säker på minnena?

Ett Radeon 9500/9600np eller Ti4200 blir bra till en sådan burk.

Tänk på att socket 423 bara fanns upptill 2,0Ghz alla P4:or över 2,0Ghz är socket 478.

Nää du har helt rätt.. Det är RDRam minnen jag har.. Kollade upp det i Sisoft Sandra..

Men ett Ti4200 är väl billigare än ett 9600 och lite sämre???

Visa signatur

P4 1.4Ghz 400|768 Mb RIMM Minne |Radeon 9600 XT 128 MB|Creative Audigy 2 ZS

Permalänk
Avstängd

svar JA

Visa signatur

AMD 64 3500+ @ 3900+ | Asus A8V Deluxe WiFi Socket 939 | 1024 MB Kingston PC3200 CL2.5 @ 450DDR | Radeon 9800 Pro w/ Ice-Q | Tagan 480w >20dBa | BBB VDSL 12/9 mbit

Permalänk
Medlem

okej...

Är Sapphires Atlantis modell ngn budgetmodell???
Och om inte är Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128 Mb ett bra köp för 1088 kr?

Visa signatur

P4 1.4Ghz 400|768 Mb RIMM Minne |Radeon 9600 XT 128 MB|Creative Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Canuti
okej...

Är Sapphires Atlantis modell ngn budgetmodell???
Och om inte är Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128 Mb ett bra köp för 1088 kr?

igen aning men ett 9600 borde bli ett helt ok kort för 1.4-2Ghz willy P4:a för rutn 1100 pix.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, sitter i ungefär samma sits själv inför köp av grafikkort, men med följande, lite sunkigare, system:

PIII 866, 256 MB PC133, 40 GB HD.

Så... Vad ska man välja?

Efter funderande och lite tjåt med folk här, är slutsatsen att mycket mer än ett 9200pro/ti4200 egentligen är onödigt i min burk. Men, eftersom det bara skiljer några hundralappar från dessa kort upp till 9600NP / PRO, lär jag nog hamna på något åt det hållet till slut i alla fall.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Avstängd

Mm Wowtip.

Tycker bara det är lite intressant att jag inte hittar NÅT om detta problem på någon hemsida. Inga reviews osv. Ska få mitt radeon snart o ska bli intressant o se hur det funkar.

Här ser vi nåt kul:

http://service.futuremark.com/compare?2k3=1750393

5315 i 3dmark03...med 100 mhz mer än mig

Visa signatur

AMD 64 3500+ @ 3900+ | Asus A8V Deluxe WiFi Socket 939 | 1024 MB Kingston PC3200 CL2.5 @ 450DDR | Radeon 9800 Pro w/ Ice-Q | Tagan 480w >20dBa | BBB VDSL 12/9 mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wowtip
Intressant tråd, sitter i ungefär samma sits själv inför köp av grafikkort, men med följande, lite sunkigare, system:

PIII 866, 256 MB PC133, 40 GB HD.

Så... Vad ska man välja?

Efter funderande och lite tjåt med folk här, är slutsatsen att mycket mer än ett 9200pro/ti4200 egentligen är onödigt i min burk. Men, eftersom det bara skiljer några hundralappar från dessa kort upp till 9600NP / PRO, lär jag nog hamna på något åt det hållet till slut i alla fall.

Satte mitt GeForce 3 i morrsans P3 800. En 4K som bäst tror jag i 3D mark 2001SE. Fick jag 7.5K oklockat med TB 1400. Ett GeForce 2 GTS/Ultra eller likande duger fint eller GeForce 3 ti200 men det drar du inte nytta av ändå.
Får mö bättre FPS med GeFOrce 3 kortet i mina snabbare burkar.

Permalänk
Avstängd

Men det kan väl bero på att BURKEN i sig är snabbare?

Visa signatur

AMD 64 3500+ @ 3900+ | Asus A8V Deluxe WiFi Socket 939 | 1024 MB Kingston PC3200 CL2.5 @ 450DDR | Radeon 9800 Pro w/ Ice-Q | Tagan 480w >20dBa | BBB VDSL 12/9 mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaspars_B
Men det kan väl bero på att BURKEN i sig är snabbare?

Å vad är det alla försöker säga dig da?
Du måste ju ha svårt å förstå eller?

Permalänk
Avstängd

Grejjen är att självklart förstår jag om folk med bättre processor får bättre prestanda, men det du sa till mig (vilket gjorde mig aningen förvånad) var att min 1.9 ghz inte skulle kunna "utnyttja" ett Radeon fullt ut.

Jag trodde att jag skulle kunna använda mitt radeon precis som vem som helst, men skillnaden skulle bli att de andras processorer var bättre vilket gav dem bättre prestanda. Inget om att jag bara skulle kunna använda 40% av kortet, osv. Trodde att kortet skulle arbeta som alla andra.

Visa signatur

AMD 64 3500+ @ 3900+ | Asus A8V Deluxe WiFi Socket 939 | 1024 MB Kingston PC3200 CL2.5 @ 450DDR | Radeon 9800 Pro w/ Ice-Q | Tagan 480w >20dBa | BBB VDSL 12/9 mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaspars_B
Grejjen är att självklart förstår jag om folk med bättre processor får bättre prestanda, men det du sa till mig (vilket gjorde mig aningen förvånad) var att min 1.9 ghz inte skulle kunna "utnyttja" ett Radeon fullt ut.

Jag trodde att jag skulle kunna använda mitt radeon precis som vem som helst, men skillnaden skulle bli att de andras processorer var bättre vilket gav dem bättre prestanda. Inget om att jag bara skulle kunna använda 40% av kortet, osv. Trodde att kortet skulle arbeta som alla andra.

men alltså du kan köra alla futures eller vad du nu hänger upp dig på men du drar inte nytta av all prestanda. Är som att fösöka köra i 320Km/h med en F1 motor i en 240. går inte.
Ditt kort kommer inte arbeta till 100% utan 40% kanske.
När det krävs nåt av CPU:n och den inte hägre med väntar grafikortet helt enkelt på CPU:n och kommer inte utföra nåt arbete under tiden.

Du kommer få samma fps med ett 9600 som ett 9800XT eller som ett GeForce 4 ti4800 eller nåt sånt. Bara det att graffet kommer slippa vänta mer på cpu:n om det är slöare. Det komemr uföra lika mycekt arbeta för det.

Ska du itne ha ny cpu modo och minne inom kort köp ett graffe som passar din cpu och spara flera tusen eller vänta å köp allt på en gång.

Permalänk
Medlem

Pa1983, lägg ner nu. Han har fattat vad du menar men han tänker inte låta det hindra honom.

Kaspar, du kommer klara dig bra. Du kommer bli jättenöjd. Men du får planera en uppgradering av burken inom den närmaste framtiden

Permalänk
Avstängd

Anubis denna DELL är på avbetalning..så fort betalningen utgår så slänger jag burken och köper en amd 64 Men det lär inte bli förräns augusti..

O då kommer nog detta radeon att duga

Visa signatur

AMD 64 3500+ @ 3900+ | Asus A8V Deluxe WiFi Socket 939 | 1024 MB Kingston PC3200 CL2.5 @ 450DDR | Radeon 9800 Pro w/ Ice-Q | Tagan 480w >20dBa | BBB VDSL 12/9 mbit