Permalänk
Medlem

Hur mycket kyla tål burken?

Precis som topic säger så undrar jag hur mycket kyla en burk tål.
Om man t.ex ställer ut den på balkongen i -10 grader.
Är det något som tar skada?

//turez

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Risken för fukt kommer du inte undan!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk

Prova ta en rumstempererad cola burk och sätt ut den på balkongen i -10 eller nå och låt den stå ett tag så tar du in den så kollar du på det blanka som bildas på den. Balkong + dator + minusgrader = farligt =0)

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Är det inte så att om man tar in något kallt i värmen så blir det kondens? Jag ställer ofta ut drickan en stund på balkongen så den ska bli kall. Men jag har aldrig sett att den blivit fuktig.

Det borde ju i alla fall alla glasögonbärare veta. När man kommer in i värmen får man imma på brillorna - aldrig när man går ut i kylan. Men kondens kanske det blir ändå....

Kom igen och läxa upp mig, jag vill veta det här nu

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Är det inte så att om man tar in något kallt i värmen så blir det kondens? Jag ställer ofta ut drickan en stund på balkongen så den ska bli kall. Men jag har aldrig sett att den blivit fuktig.

Det borde ju i alla fall alla glasögonbärare veta. När man kommer in i värmen får man imma på brillorna - aldrig när man går ut i kylan. Men kondens kanske det blir ändå....

Kom igen och läxa upp mig, jag vill veta det här nu

Kondens kan uppstå i båda fallen det är mest beroende på dom olika temperaturerna bland annat, kondensen är inte alltid SYNLIG så att säga men finns där ändå

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

I detta fall skulle kondens kunna bildas på väggarna inuti chassit. Lösning? Ta av locket! :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Men kondens bildas vell bara om man övergår från varmt till kallt lr tvärtom ganska fort?
Får vell stänga av datorn ett tag innan man ställer ut den och sätta på den
ett tag efter man har tagit in den igen.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk

Hmm ja jag kanske är ute å cyklar nu men jag har för mig at om/hur/när kondens bildas så beror det väl på luftfuktighet och temperaturskillnad, tror att du kommer få frost på datorn om det är minusgrader ute, metal har ju en tendens till att bli "frostat" väldigt lätt, men som sagt min teori kan vara helt fel =0)

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Det hinner nog inte bli nån frost om man har burken ute i ca en timma.
Det tar nog längre tid än så för att frost ska bildas. På bilen brukar det
ju bildas över en natt

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk

Se till att inte hårddiskarna blir för kalla... En hårddisk for åt skogen för mig då jag hade datorn vid öppet fönster plus bordsfläkt vid ett antal minus :-/

Permalänk

bara å stoppa hårddisken i en yllesocka, så ska du se att det fungarar prima. Tror knappast det kommer bli så mkt kondens att det skadar något. Men som någon sa, så ta av plåtarna för säkerhets skull. Lycka till!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

det där med kondens är bara om du tar nått kallt och sätter den i en varmo miljö, så det kommer inte bildas nån kondens på lådan eftersom lådan kommer att vara varmare än omgivningen....
sen har du det där med hårddiskarna dom kommer att ta skada av kylan men det kan du lösa genom att ta och bygga in dom i ljudisolering och frigolit så dom håller värmen "inne" men fläktarna kommer nog kanske kunna ta struk också men det kan man lösa med bara en stor och dyr fläkt som snurrar på maxfart så den får värme vid motorn... några åsikter??!!

Permalänk
Medlem

)ExecutoR(: Hehe Jag får ta å göra det Men min hårddisk blir redan mycket varm. Hoppas den inte pajjar av värmeslag ist

lutte: Jag tror att det du säger stämmer mycket bra. Ett exempel är ju när man öppnar frysen och om mamma är i köket så säger hon "stäng frysen!" för hon vill inte frosta ur den hela tiden

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Ställ den på balkongen under en plastback eller en kartong eller nåt. Då borde den hålla sej själv vid några plusgrader även om det är kallt ute. Kanske..