Permalänk
Medlem

BBB vs Bostream (VDSL)

Ni som har sett parlamentet någon gång eller tre vet hur det ser ut
när blått respektive rött lag skall försöka snacka över en person i publiken till "sin sida".
Nu önskar jag att ni skulle vilja bemöta mig på detta sett.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- Har försökt att insupa så mycket information som möjligt, både från swec och diverse andra sidor..
.. men just nu ligger BBB's hemsida nere (?).

- Jag har möjlighet att få VDSL men bor dock ca 2500m från min telestation, så jag antar att det inte blir några jättehöga hastigheter.

- Har inga större krav på kostnad. Hastighet före ekonomi (, det skall dock vara VDSL,
så kom inte med några idiotlösningar som att gräva egen fiber osv )

- Röstade rött i förra valet

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Så now, give it to mig!

Visa signatur
Permalänk

ok jag ska ge det till dig du kan inte få VDSL av någon alls om du har 2500 meter till stationen, du kommer att få ostryp ADSL som ger dig 8 mbit ner och 0.8 mbit upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-draken-H
ok jag ska ge det till dig du kan inte få VDSL av någon alls om du har 2500 meter till stationen, du kommer att få ostryp ADSL som ger dig 8 mbit ner och 0.8 mbit upp

Är det så illa?

Avstånd:
2694 m från telestation G/HN
Källa: http://www.uvtc.com/timepiece/sweden/

Källa: http://www.bostream.se <-- Har dock bara kunnat söka på postnummer.

// allt verkade för bra för att vara sant

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men Scream betyder ju inte VDSL... dom har både ADSL och VDSL i den tjänsten beroende på avstång från telestationen...

Permalänk

tyvärr så är det så
bostreams scream tjänst är både ADSL/VDSL och bor man över ett visst avstånd från telestationen så är det ADSL som gäller, jag kommer inte ihåg vart gränsen ligger exakt men det är runt 1000 meter.

men med 2500 meter så lär du nog få bra fart på adsl iallafall, jag sitter stjälv med adsl 8 mbit och det är inte fy skam det heller kan jag säga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Men Scream betyder ju inte VDSL... dom har både ADSL och VDSL i den tjänsten beroende på avstång från telestationen...

.. åh ta mig i dalen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-draken-H
tyvärr så är det så
bostreams scream tjänst är både ADSL/VDSL och bor man över ett visst avstånd från telestationen så är det ADSL som gäller, jag kommer inte ihåg vart gränsen ligger exakt men det är runt 1000 meter.

men med 2500 meter så lär du nog få bra fart på adsl iallafall, jag sitter stjälv med adsl 8 mbit och det är inte fy skam det heller kan jag säga

Jeje, jag får väl allt nöja mig med 8/1 då.. Det blir dock allt en väldig skillnad
från det 0,5 jag har just nu

Men eftersom tråden ändrat riktning här lite nu då:
- Vilken ADSL-Leverantör skulle ni vilja rekomendera? Är det någon skillnad utöver priser?

- Vet inte anslutningsavgiften på BBB då jag inte kommer åt deras hemsida för tillfället..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag söker på postnumret till mina föräldrar får jag upp detta:

Vi kan leverera följande tjänster till dig:
scream
scream lite
xstream
istream

Men om man ringer Bostream och frågar så kan man endast få istream (dom sitter på en understation), och inte ens det då det är fullt i alla portar i telestationen.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
När jag söker på postnumret till mina föräldrar får jag upp detta:

Vi kan leverera följande tjänster till dig:
scream
scream lite
xstream
istream

Men om man ringer Bostream och frågar så kan man endast få istream (dom sitter på en understation), och inte ens det då det är fullt i alla portar i telestationen.....

Men va i s-tan då.. Hoppas inte jag har det problemet.. skall skriva på kontraktet för lägenheten på tisdag.
Får ta och ringa respektive leverantörer då kanske och få reda på lite mer specifik information.
Är det inte dock så att varje leverantör får ett antal platser tilldelat per telestation? Så om man tex
ringer bostream så har dom alla upptagna medans BBB eller Telia kanske har platser kvar?

Hur som helst så får ni gärna rekomendera mig vilken leverantör ni skulle anse vara bäst.
Med ADSL 8/1 som förutsättning då.

Tack.
/ Peter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Är det inte dock så att varje leverantör får ett antal platser tilldelat per telestation? Så om man tex ringer bostream så har dom alla upptagna medans BBB eller Telia kanske har platser kvar?

Tja.. nästan så är det, men platserna är inte "tilldelade". Varje operatör som vill erbjuda ADSL/VDSL måste sätta in egen utrustning (DSLAM:s) i telestationen om dom inte köper den tjänsten från Skanova, Telias nätbolag, (som t.ex. Spray m.fl gör), alltså beror det på om respektive operatör har utrustning i aktuell telestation, och om de i sådana fall har plats.

Citat:

- Vilken ADSL-Leverantör skulle ni vilja rekomendera? Är det någon skillnad utöver priser?

Jag skulle tro att BBB är säkraste valet om du kan få deras tjänst. Det enda negativa jag känner till om dem är att dom har lite sämre transit till utlandet, dvs. om man laddar upp/ner saker utanför norden så kan det gå långsamt ibland, speciellt om det är andra saker än WWW (dom kör med trafic shaping/QoS på övrig trafik).

Permalänk

om det inte hade varit för att jag hade suttit på en understation så hade jag nog valt Bredbandsbolaget faktiskt, om jag inte mins fel så tar BBB 399kr och bostream 398 kr får sina 8/1 adsl .
men som sagt jag har inte någon erfarenhet av dom så jag kan inte utala mig om någon är bättre än den andra.

Eftersom jag sitter på en understation här så kan jag bara välja på telia så det har jag gort och jag måste säga att jag tycker det funkar mycket bra! nackdelen är väl att dom är 50 spänn dyrare än dom andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Tja.. nästan så är det, men platserna är inte "tilldelade". Varje operatör som vill erbjuda ADSL/VDSL måste sätta in egen utrustning (DSLAM:s) i telestationen om dom inte köper den tjänsten från Skanova, Telias nätbolag, (som t.ex. Spray m.fl gör), alltså beror det på om respektive operatör har utrustning i aktuell telestation, och om de i sådana fall har plats.

Jag skulle tro att BBB är säkraste valet om du kan få deras tjänst. Det enda negativa jag känner till om dem är att dom har lite sämre transit till utlandet, dvs. om man laddar upp/ner saker utanför norden så kan det gå långsamt ibland, speciellt om det är andra saker än WWW (dom kör med trafic shaping/QoS på övrig trafik).

Bostream har inte detta problemet med utlandstrafiik då alltså? Kanske inte spelar någon större roll iaf.
Tjejen har dock BBB 10 Mbit och jag funderar på att ställa en server där, och iom det så blir nog BBB det naturliga valet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-draken-H
om det inte hade varit för att jag hade suttit på en understation så hade jag nog valt Bredbandsbolaget faktiskt, om jag inte mins fel så tar BBB 399kr och bostream 398 kr får sina 8/1 adsl .
men som sagt jag har inte någon erfarenhet av dom så jag kan inte utala mig om någon är bättre än den andra.

Eftersom jag sitter på en understation här så kan jag bara välja på telia så det har jag gort och jag måste säga att jag tycker det funkar mycket bra! nackdelen är väl att dom är 50 spänn dyrare än dom andra.

.. får se när jag kommer åt BBB's hemsida.. men det lutar nog åt det hållet då kanske..
Anslutningsavgiften på 2500:- från Bostream's sida verkar inte heller så lockande när man väl tänker efter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Bostream har inte detta problemet med utlandstrafiik då alltså?

Nej inte på samma sätt. Bostream köper nättrafik från Telia/Skanova, och eftersom Telia har ett stort eget fibernät med mycket kapacitet ut i världen så är detta inte samma begränsning som för Bredbandsbolaget som måste betala för all trafik som går utanför deras eget nordiska nät, som inte ska till någon av de Svenska ISP:erna som de har direktpeers med (som man har en "sladd" direkt mellan sina nät, som t.ex. med Sunet). Därför begränsar BBB viss trafik, eller kanske rättare sagt prioriterar trafik på port 80 etc. för att det iaf. ska kunna gå att surfa normalt trots att folk tankar shareware som galningar.

Citat:

Anslutningsavgiften på 2500:- från Bostream's sida verkar inte heller så lockande när man väl tänker efter

Nej, verkligen inte med tanke på att man inte ens äger ändutrustningen (ADSL-modemet) som kund utan måste lämna tillbaks det efter det att avtalet löper ut. Vafan lixom... det är ju det man betalar för med startavgiften! Snålt!

Permalänk
Medlem

Jag sitter 2735 meter ifrån, gjorde precis tptest visade på 6 Mbit ner 0.7 upp, ja hade 0.5 innan o det är en väldig skillnad.

Visa signatur

AMD - Probably the greatest Cpu in the world

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkgöra mesta dels med linan? Ska du ha server eller liknande kan det va skönt att få ett fast ip (som du får av bostream)

Visa signatur

amd tvåtusenetthundra || femhundratolv mb RAM ||Gf fyra Ti fyratusenfyrahundra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartiNx8
Vad hade du tänkgöra mesta dels med linan? Ska du ha server eller liknande kan det va skönt att få ett fast ip (som du får av bostream)

Servern ställer jag nog (som jag skrev tidigare ) hemma hos tjejen då hon har fiber (BBB).
Och iom det så är det nog mer naturligt att jag också väljer BBB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

BBB = 5ipn
det var därför jag valde BBB.. iofs är det inte fasta ipn men det jämnar ut sig.
5 dynamiska ip vs 1 fast ip

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"