Permalänk
Hedersmedlem

KT600-klockning?

Någon som sitter med ett KT600-kort och klockar en smula? Själv stoppade jag i mitt Abit KV7 igår och vet inte om jag är riktigt nöjd

Har kört 220 FSB (syncat såklart) en stund, men det är inte stabilt. 215 var dock.. men kom igen, kortet kan ju inte cappa här?

Prestanda osv kan jag tyvärr inte mäta än.. för lat för att installera om OS än så länge, väntar på min SATA-disk

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

har du, volt moddad Vdd och vmem nåt ?? kyler du ner mosfet och nordbryggan nått med.. det brukar hjälpa

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

hörni, på tal om klockning, har skickat efter ett kv7 ( mitt msi gick....sönder ) kan man klocka cpun utan att behöva pilla på minnet också? sen warlock, är det grymt kortet? följer det med sata till ide konverter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbolax
hörni, på tal om klockning, har skickat efter ett kv7 ( mitt msi gick....sönder ) kan man klocka cpun utan att behöva pilla på minnet också? sen warlock, är det grymt kortet? följer det med sata till ide konverter?

jag skulle sattsat på ett sånt kort som jag å många andra har ist dvs ett abit nf7-s rev 2.0

Visa signatur

[Abit an7][xp-m 2500+@2646mhz][2x256mb OCZ bh 6 minnen][440gb hdd][ HIS 9500Pro@378/325(Vgpu moddat)][Tagan 380W] superpi 37sec (240x11)

Permalänk
Testpilot

Jag klockade min processsor och jag har kv7. från 2500+ till 3000+ med samma fsb och det funkar stabilt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Kortet är fint (billigt, snabbt) nej det följer inte med någon IDE till Sata-konverter, det är en Abit/Silicom Image-pryl. Det är VIA Sata på KV7.

NF7 är en smula snabbare dock, köpte ett sådant för en-två veckor sedan nu.. och kan inte klocka högre för det. Det är något annat i min setup som sätter stopp.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

men , måste man pressa minnet om man pressar cpun?

Permalänk
Medlem

vart hittar jag SATA - ide konverters ?

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kanske jag är dum, men hur låser KT600 AGP/PCI-bussar? Kanske du glömt att ställa in det.

Annars får du väl kolla med oliak multiplar/FSB om det är minne eller CPU som verkar stoppa, men det vet du väl redan.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

jonasy

Det gör dom inte, klockgeneratorn och chipset stödjer bara gammal hederliga dividers. I detta fall upp till 1/6. Vilket bör räcka en bra bit.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
jonasy

Det gör dom inte, klockgeneratorn och chipset stödjer bara gammal hederliga dividers. I detta fall upp till 1/6. Vilket bör räcka en bra bit.

Är dividers samma som nått om pci-ratio som fins i bios? hur funkar det? det står några siffror med : emellan, vad betyder det? förstår att man ska räkna på nått sätt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbolax
men , måste man pressa minnet om man pressar cpun?

Nej, du kan köra minnet på separat hastighet, som på Nforce, det ger såklart sämre prestanda än om du kör syncat.

sök på google efter konverters, minns inte var man hittar sådana..

Som sagt; 1/6-dividern är tillgänglig med KT600-chippet, det räcker mkt bra. jag körde 193/5 med mitt KX7

Hunden: under soft-menu III hittar du 1/6-dividern. Ska du köra 200fsb+ så "måste" du ha den aktiverad.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya