Välj rätt TV för ljusa rummet

Permalänk
Melding Plague

Välj rätt TV för ljusa rummet

Det blir allt ljusare utomhus och det kan påverka TV-upplevelsen rejält. Thomas Ytterberg hjälper dig hitta rätt TV för ljusare miljöer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kan verkligen rekommendera att titta på mörkläggningsgardiner. De dämpar även ljudet.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Kan verkligen rekommendera att titta på mörkläggningsgardiner. De dämpar även ljudet.

Köpte några tjocka från Ikea, jäkligt skönt att inte behöva se ett vitt staket i skärmen när man tittar och det är ljust.

Permalänk
Medlem

Ja har man ett ljust rum har man väl gjort fel från början? Finns det sweclockers medlemmar som inte lever i det underbara mörkret?

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fin artikel! Tack!

Permalänk
Medlem

Samsungs nya QD-OLED (Samsung S95D) med matt reflexfilter skall vara anpassat för ljusa rum. De flesta som testat TV:n verkar tycka att det fungerar överraskande bra (typ black magic) men jag har också sett de som är negativa. Ljusstyrkan skall ju vara högre med nu på årets modeller med.

Permalänk
Medlem

Lite fundersam på varför inte S95C eller S9xC är med alls, borde inte de ligga på liknande nivå som LG G3 både i pris och övriga egenskaper?

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att sätta upp dubbla gardiner där ena är mörkläggningsgardiner än att köpa en TV som ska ha sinnessjuk ljusstyrka som bara resulterar i hög elförbrukning?
En skena till i taket är såklart inte gratis men den kommer sitta kvar där över flera apparaters livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det inte bättre att sätta upp dubbla gardiner där ena är mörkläggningsgardiner än att köpa en TV som ska ha sinnessjuk ljusstyrka som bara resulterar i hög elförbrukning?
En skena till i taket är såklart inte gratis men den kommer sitta kvar där över flera apparaters livslängd.

Det beror ju helt på personlighet och användningsmönster.
Om man använder sin TV för kvällstittande på film med popcorn, visst.
Men om ungarna spelar spel när andan faller på, och man ser en del live-sport när den händer, eller kanske kikar på någon nyhetssändning när något intressant har hänt, eller….

Väldigt mycket forumprat om TV sker uteslutande från perspektivet av en (ensamstående) hemmabio-entusiast, som är villig att utforma sin hemmiljö och anpassa sin användning efter TV-teknologins behov. Men andra människor ser hellre TV-teknologi som är anpassad efter dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det beror ju helt på personlighet och användningsmönster.
Om man använder sin TV för kvällstittande på film med popcorn, visst.
Men om ungarna spelar spel när andan faller på, och man ser en del live-sport när den händer, eller kanske kikar på någon nyhetssändning när något intressant har hänt, eller….

Väldigt mycket forumprat om TV sker uteslutande från perspektivet av en (ensamstående) hemmabio-entusiast, som är villig att utforma sin hemmiljö och anpassa sin användning efter TV-teknologins behov. Men andra människor ser hellre TV-teknologi som är anpassad efter dem.

Ja alla väljer ju såklart vart de vill lägga sina pengar.
Men vill man inte köpa de dyraste apparaterna varje gång så är gardiner mycket billigare.
Det har inget med hembio att göra om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Men om ungarna spelar spel när andan faller på, och man ser en del live-sport när den händer, eller kanske kikar på någon nyhetssändning när något intressant har hänt, eller….

Som tur är så är det oftast just då som bildkvalitén inte spelar så stor roll heller.

Permalänk
Medlem

Som sen på HDR-bollen lärde jag mig förra året att trots mycket hög peak brightness på min TV (QN85B) så spelar det ingen roll när 95% av alla filmskapare dyrkar mörkret. Så nu undviker jag HDR så mycket det bara går. T o m en färgstark film som Barbie är avsevärt mörkare i HDR.
Den enda filmen jag upplevt som fantastisk i HDR var Into the Spider-Verse. Allt annat är bara 50 nyanser av svart.
Mörkläggningsgardiner = projektor 2005.

Permalänk
Geeks
Grundare

Mycket läsvärd artikel om du inte som jag vill stirra på persiennerna dagligen! Tack Ytterberg.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Som sen på HDR-bollen lärde jag mig förra året att trots mycket hög peak brightness på min TV (QN85B)

Kan delvis ha att göra med att det heter High Dynamic Range och inte High Brightness; QN85B med dess IPS-panel är rätt dålig på det förstnämnda.

Citat:

så spelar det ingen roll när 95% av alla filmskapare dyrkar mörkret.

Ja alltså, de sitter inte i ett ljust rum då de graderar sina filmer. HDR är för mörka rum, i än högre grad än vad SDR är. Och som sagt, för displayer med god dynamik.

Citat:

Så nu undviker jag HDR så mycket det bara går.

Det är nog rätt strategi i ditt fall ja.

Men vill du minska dynamiken men öka den generella ljusstyrkan på HDR-material så är tydligen, enl rtings, Contrast Enhancer to 'High' and ST.2084 to 'Max'.ett tips.

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vilja uppgradera min Samsung the Frame (2019), som funkar väldigt bra i mitt ljusa vardagsrum. Men det är nästan ingen skillnad ens på kommande generation. OLED kommer aldrig fungera på en TV som har statisk bild många timmar om dygnet, men hoppas på något med god local dimming iaf…

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av superapan:

Skulle verkligen vilja uppgradera min Samsung the Frame (2019), som funkar väldigt bra i mitt ljusa vardagsrum. Men det är nästan ingen skillnad ens på kommande generation. OLED kommer aldrig fungera på en TV som har statisk bild många timmar om dygnet, men hoppas på något med god local dimming iaf…

Jämfört med The Frame 2019 har The Frame 2023:
• Högre ljusstyrka. Inte drastiskt men fortfarande betydande om man kämpar med rummet.
• Ett matt filter som dämpar betydligt bättre än det blanka och rätt medelmåttiga filtret på 2019-modellerna.

Japp, man tappar en del kontrast med ett matt filter som är i ett ljust rum. Fast man slipper speglingar. Samtidigt är ett allt ljusare rum en allt sämre förutsättning för att tillgodogöra sig kontrast till att börja med. Verkligen rätt filter för den typ av miljö där The Frame är tänkt att verka. Skulle förstås inte skada om Samsung gjorde en The Frame som nådde 1000+ nits.

65-tums The Frame 2023 som jag testade nådde över 600 nits i både SDR och HDR. Vad jag kan ana från exempelvis rtings tester av 2019-modellen är det runt 450 nits, dock testat med 55-tummaren. Tendensen är något mer ljusstyrka i större paneler.