Bytte mobo och CPU. Behöll RAM. Problem med att komma upp i specad hastighet.

Permalänk
Medlem

Bytte mobo och CPU. Behöll RAM. Problem med att komma upp i specad hastighet.

Jag hade en 7700K med ett Asus ROG STRIX Z270-F Gaming

Minnet är:

Nu stoppat med en 8700 på ett Asus ROG STRIX B360-F Gaming.

När jag ställer in XPD kommer jag inte över 2400MHz. I mitt förra system kunde jag bara välja 3200MHz i XPD-listan och köra på.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag hade en 7700K med ett Asus ROG STRIX Z270-F Gaming

Minnet är:

<Uppladdad bildlänk>

Nu stoppat med en 8700 på ett Asus ROG STRIX B360-F Gaming.

När jag ställer in XPD kommer jag inte över 2400MHz. I mitt förra system kunde jag bara välja 3200MHz i XPD-listan och köra på.

*XMP heter det 🙂

Har du uppdaterat BIOS på det nya moderkortet? Vilken version kör du?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jo jag uppgraderade BIOS det första jag gjorde. Skrev fel på XMP av bara farten.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jo jag uppgraderade BIOS det första jag gjorde. Skrev fel på XMP av bara farten.

Förmodar att det är ett begagnat moderkort. Testa clr cmos så att BIOS nollställs och testa sen att aktivera XMP på nytt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem

Edit: Enligt Asus hemsida så stödjer ditt nya moderkort bara minnen upp till 2666MHz. Att du inte kommer högre än 2400MHz skulle kunna bero på att minnet inte har en XMP-profil för 2666MHz. XMP är färdiga specar inprogrammerade i minnet som du kan välja. Det är inte så att precis exakt alla hastigheter finns.

Möjligtvis kan du komma högre genom att konfigurera alla minnets parametrar manuellt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Edit: Enligt Asus hemsida så stödjer ditt nya moderkort bara minnen upp till 2666MHz. Att du inte kommer högre än 2400MHz skulle kunna bero på att minnet inte har en XMP-profil för 2666MHz. XMP är färdiga specar inprogrammerade i minnet som du kan välja. Det är inte så att precis exakt alla hastigheter finns.

Möjligtvis kan du komma högre genom att konfigurera alla minnets parametrar manuellt.

Jag ställde in frekensen för "Auto" till 2666MHz. Förmodar att B360 inte låter mig höja volten till minnet och att jag gör bäst i att nöja mig med 2666MHz.

Skrivet av shugge:

Förmodar att det är ett begagnat moderkort. Testa clr cmos så att BIOS nollställs och testa sen att aktivera XMP på nytt.

Jag har återställt Optimized Defaults i BIOS och som sagt uppdaterat till senaste BIOS-versionen. Allt kort från att fysiskt återställa CMOS.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Edit: Enligt Asus hemsida så stödjer ditt nya moderkort bara minnen upp till 2666MHz. Att du inte kommer högre än 2400MHz skulle kunna bero på att minnet inte har en XMP-profil för 2666MHz. XMP är färdiga specar inprogrammerade i minnet som du kan välja. Det är inte så att precis exakt alla hastigheter finns.

Möjligtvis kan du komma högre genom att konfigurera alla minnets parametrar manuellt.

QVL för DRAM till moderkortet listar upptill 3000MHz minnen, så det tror jag inte är problemet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

QVL för DRAM till moderkortet listar upptill 3000MHz minnen, så det tror jag inte är problemet.

3000 och högre finns i listan men postar inte.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

3000 och högre finns i listan men postar inte.

3000 borde du kunna välja om det visas i SPD tabellen och i BIOS. Enligt din bild från BIOS ser det ut som att du kör i 1,3.. nånting Volt.

Testa clr cmos som sagt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag ställde in frekensen för "Auto" till 2666MHz. Förmodar att B360 inte låter mig höja volten till minnet och att jag gör bäst i att nöja mig med 2666MHz.

B360 har inte stöd för överklockning av varken CPU eller minne, så DDR4-2666 borde vara max du kan köra eftersom det är vad 8700 är specad för.

Vad som händer om du väljer en profil för högre frekvens borde rimligtvis vara att frekvensen ändå begränsas till DDR4-2666, men jag antar att det är något som går snett i det här fallet när profilen inte kan användas som den är av moderkortet. Så att bara köra på auto är nog som du säger det bästa ändå.

Permalänk
Medlem

Jag verkar slå i något slags 'tak' över 2666mhz så jag gissar på att det är moderkortet som begränsar sin överklockning. Jag ska testa att göra en riktig clearing av CMOS men jag kommer inte åt jumpern just i detta nu.

Jag trodde inte att B360 skulle vara så restriktivt med en 8700.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Resettade CMOS - samma problem. När jag väljer XMP så står den på 'Auto' där den går till 2166MHz. Om jag ställer in 'Auto'-delen över 2666MHz så vägrar den posta. Det finns som bekant en SPD-profil för PC3000.

Minnena har jag lyckats uppa till 1.394v.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Resettade CMOS - samma problem. När jag väljer XMP så står den på 'Auto' där den går till 2166MHz. Om jag ställer in 'Auto'-delen över 2666MHz så vägrar den posta. Det finns som bekant en SPD-profil för PC3000.

<Uppladdad bildlänk>

Minnena har jag lyckats uppa till 1.394v.

B360 har som sagt inte stöd för minnesöverklockning, så över 2666 kommer aldrig fungera med det moderkortet oavsett vilka profiler som finns utan du måste ha ett Z370/Z390 för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

B360 har som sagt inte stöd för minnesöverklockning, så över 2666 kommer aldrig fungera med det moderkortet oavsett vilka profiler som finns utan du måste ha ett Z370/Z390 för det.

Okej, det var inte klart för mig att minnesfrekvensen skulle låsas även under XMP. Man hade kunnat önska en varning i BIOS när man ställer in det men det går inte att få allt här i världen. Tack!

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!