Permalänk
Medlem

Bäst nätverk för större hus

Hej!

Ledsen om frågan har besvarats redan, men jag är inte så hemma i nätverksvärlden och tänkte rådfråga er som kan i mitt specifika fall.
Vårt hus har 3 våningar, fiberuttaget finns i hallen som är typ i mitten av husen. På andra våningen kommer vi ha mitt kontor/gamingrum. Inga uttag finns på övre våningen.
Sedan har vi ett garage direkt i anslutning till huset och lite källarrum, men det är främst garaget där det behövs täckning.
Vi kommer ansluta en xbox, en ps5, en stationär dator och en laptop ibland och så tv för streaming såklart. Sedan finns det smarta prylar från Deltaco för lampor och kameror.
Vi är två personer, men inga pro-gamers, men ändå bra om man inte behöver tänka på avbrott eller drops vid onlinespel.

Vi har 500/500 i hastighet. Huset är sammanlagt på typ 100 kvm och stommen är träregelverk (ifall det är relevant).

Vi siktar just nu på en Ubiquiti Dream Machine och jag vill bara höra om det är rätt val eller om ni har andra förslag? När man ändå är i den prisklassen tänker jag.
Kommer behöva en accesspunkt på övre våningen vid min stationär dator. Kanske blir aktuellt med att dra upp nätverkskabel till övre våningen, men det kommer vi inte göra direkt.
Så planen är Dream Machine vid uttaget och sedan en Ubiquiti accesspunkt i kontoret där vi ansluter min stationär dator trådat.

Tycker ni som är experter att det är en bra idé?

Tack så mycket i förväg för att ni tar er tiden!

Permalänk
Skrivet av Yersinia:

Hej!

Ledsen om frågan har besvarats redan, men jag är inte så hemma i nätverksvärlden och tänkte rådfråga er som kan i mitt specifika fall.
Vårt hus har 3 våningar, fiberuttaget finns i hallen som är typ i mitten av husen. På andra våningen kommer vi ha mitt kontor/gamingrum. Inga uttag finns på övre våningen.
Sedan har vi ett garage direkt i anslutning till huset och lite källarrum, men det är främst garaget där det behövs täckning.
Vi kommer ansluta en xbox, en ps5, en stationär dator och en laptop ibland och så tv för streaming såklart. Sedan finns det smarta prylar från Deltaco för lampor och kameror.
Vi är två personer, men inga pro-gamers, men ändå bra om man inte behöver tänka på avbrott eller drops vid onlinespel.

Vi har 500/500 i hastighet. Huset är sammanlagt på typ 100 kvm och stommen är träregelverk (ifall det är relevant).

Vi siktar just nu på en Ubiquiti Dream Machine och jag vill bara höra om det är rätt val eller om ni har andra förslag? När man ändå är i den prisklassen tänker jag.
Kommer behöva en accesspunkt på övre våningen vid min stationär dator. Kanske blir aktuellt med att dra upp nätverkskabel till övre våningen, men det kommer vi inte göra direkt.
Så planen är Dream Machine vid uttaget och sedan en Ubiquiti accesspunkt i kontoret där vi ansluter min stationär dator trådat.

Tycker ni som är experter att det är en bra idé?

Tack så mycket i förväg för att ni tar er tiden!

Kabel är självklart det bästa, men i brist på det bör en relä-accesspunkt hänga mellan sin basstation och det som ska använda den - halvvägs, så att säga - om det är möjligt. Om datorn inte får bra signalstyrka utan en extra accesspunkt kommer accesspunkten ha samma problem om du sätter den direkt i närheten av datorn. Då kommer datorn ha bra signalstyrka till en AP som har dålig kontakt mot sin signalkälla; det är minst lika illa.

Permalänk
Medlem

Det finns appar för Android som kan mäta upp signalstyrka i dBm (dvs Watt, men med färre nollor efter kommatecknet eftersom det är en logaritmisk skala). Om du ska sätta upp det som populärt kallas ”mesh med trådlös backhaul” (tekniskt oftast proprietärt WDS) så kan en sådan app vara till hjälp för att hitta det ”mittimellan” som inlägget ovan beskriver.

Om huset är nytt borde nätverkskablar redan funnits draget, så eftersom det inte finns är huset antagligen gammalt och beroende på ålder kanske det finns rör/slang för telefoni/TV att återanvända.

I övrigt får du nog bifoga planlösning och vara tydlig med om det faktiskt finns kabel mellan hall och gamingrum om du vill ha några åsikter.

Permalänk
Medlem

Det finns inget alternativ till kabel. Trådlöst kommer obönhörligen resultera i förlorad kontakt i onlinespel. Om du kör UniFi rekommenderar jag deras InWall-APs så du får både lokala uttag och täckning på en gång.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Det finns inget alternativ till kabel. Trådlöst kommer obönhörligen resultera i förlorad kontakt i onlinespel.

Detta är dock en rejäl överdrift. Nej, du får inte samma hastighet och låga latencies som med en kabel, men en hel del av mitt spelande sker trådlöst (i lämpliga spel), och jag har aldrig varit med om förlorad kontakt under pågående spel de senaste tre generationerna av trådlös utrustning jag haft...

Missat ord fick mig att ljuga. 🙂
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Detta är dock en rejäl överdrift. Nej, du får inte samma hastighet och låga latencies som med en kabel, men en hel del av mitt spelande sker trådlöst (i lämpliga spel), och jag har aldrig varit med om förlorad kontakt under pågående spel de senaste tre generationerna av trådlös utrustning jag haft...

Wow. Jag spelar Halo Infinite online och någon blir utslängd från en match kanske var femte match, enligt 343 pga "out-of-sync" dvs jitter, hög latency eller packets out of order, saker som i betydligt högre utsträckning sker över trådlösa nätverk. Aldrig låter helt otroligt. Du kanske inte spelar FPS med höga krav på "rättvisa" serverbeslut.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Wow. Jag spelar Halo Infinite online och någon blir utslängd från en match kanske var femte match, enligt 343 pga "out-of-sync" dvs jitter, hög latency eller packets out of order, saker som i betydligt högre utsträckning sker över trådlösa nätverk. Aldrig låter helt otroligt. Du kanske inte spelar FPS med höga krav på "rättvisa" serverbeslut.

Du kan naturligtvis ha rätt vad gäller specifikt det spelet, men vet du något om hur nätet ser ut hos personen som blev utkastad annat än att de hade en dålig anslutning?

Jag rekommenderar inte att köra WiFi om nätverkshastighet och latency har hög prioritet för dig - och definitivt inte meshnätverk med trådlös backhaul, men jag såg inget i det ursprungliga inlägget som omedelbart sade mig att detta behöver bli ett problem för TS. Oavsett tror jag inte de förlorar pengar på att testa: (minst) 2 AP behövs troligen ändå för bra täckning, och man kan alltid dra en sladd i efterhand - allra minst som backhaul - om det visar sig vara ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det finns inget alternativ till kabel. Trådlöst kommer obönhörligen resultera i förlorad kontakt i onlinespel. Om du kör UniFi rekommenderar jag deras InWall-APs så du får både lokala uttag och täckning på en gång.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Du kan naturligtvis ha rätt vad gäller specifikt det spelet, men vet du något om hur nätet ser ut hos personen som blev utkastad annat än att de hade en dålig anslutning?

Jag rekommenderar inte att köra WiFi om nätverkshastighet och latency har hög prioritet för dig - och definitivt inte meshnätverk med trådlös backhaul, men jag såg inget i det ursprungliga inlägget som omedelbart sade mig att detta behöver bli ett problem för TS. Oavsett tror jag inte de förlorar pengar på att testa: (minst) 2 AP behövs troligen ändå för bra täckning, och man kan alltid dra en sladd i efterhand - allra minst som backhaul - om det visar sig vara ett krav.

Hej!

Tack för era svar! Där vi bor nu har vi ganska så dålig internetuppkoppling, även om det är Fiber och där kopplade jag min D-link Mesh direkt till min stationära dator och routern är kring 30 meter ifrån D-link, med en mesh i hallen som brygga typ. Och där känner jag inga avbrott med de spelen jag spelar och har inte haft större problem. Routern vi har är typ av modell "vi köper det biligaste som finns".
Så jag tänker att en Dream Machine borde kunna uppfylla behoven jag har, förutsatt att jag kan fixa en eller två accesspunkt på något sätt på övre våningen eller dra en kabel genom väggarna framöver. Kanske en AP direkt vid trappuppgången som brygga och sen en i mitt datorrum. Även om det då direkt blir lite dyrare med Dream Machine och 2 AP

Bra tipps med allt ni skrev, tack! Jag ska läsa på om deras InWall-AP, allt är lite nytt för mig och lite svårt att hänga med i alla detaljer

Men routermässigt är Dream Machine ett bra val tänker ni? Så jag kan satsa på deras helhetssystem med AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yersinia:

Men routermässigt är Dream Machine ett bra val tänker ni? Så jag kan satsa på deras helhetssystem med AP?

Ubiquitis grejer är bra och enkla att jobba med.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vi kör idag UniFi UDM-SE med två U6-Enterprise som täcker hela kåken på 245m2. Kidsen, och jag, spelar trådlöst utan problem. Har planer på att dra kabel men så länge kidsen fortf hävdar att de har lägst ping och snabbast uppkoppling känner jag ingen inre stress.

Baksidan täcks av en U6 Mesh (idiotiskt namn) + lite UniFi-kameror. Rekommenderar UniFi starkt. Kabel till varje plats är inget krav, men klart bäst.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Skrivet av Yersinia:

Hej!

Tack för era svar! Där vi bor nu har vi ganska så dålig internetuppkoppling, även om det är Fiber och där kopplade jag min D-link Mesh direkt till min stationära dator och routern är kring 30 meter ifrån D-link, med en mesh i hallen som brygga typ. Och där känner jag inga avbrott med de spelen jag spelar och har inte haft större problem. Routern vi har är typ av modell "vi köper det biligaste som finns".
Så jag tänker att en Dream Machine borde kunna uppfylla behoven jag har, förutsatt att jag kan fixa en eller två accesspunkt på något sätt på övre våningen eller dra en kabel genom väggarna framöver. Kanske en AP direkt vid trappuppgången som brygga och sen en i mitt datorrum. Även om det då direkt blir lite dyrare med Dream Machine och 2 AP

Bra tipps med allt ni skrev, tack! Jag ska läsa på om deras InWall-AP, allt är lite nytt för mig och lite svårt att hänga med i alla detaljer

Men routermässigt är Dream Machine ett bra val tänker ni? Så jag kan satsa på deras helhetssystem med AP?

Jag använder Unifi 6LR-accesspunkter i mitt hus och är nöjd med dem, men har inte personlig erfarenhet av Dream Machine. Kolla eventuellt Ubiquiti-tråden för mer detaljkunskap.

Permalänk
Medlem

Annars kan du även titta på TP-Link Omada. Liknande utbud och funktion som Ubiquiti men större tillgänglighet och oftast bättre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yersinia:

Hej!

Tack för era svar! Där vi bor nu har vi ganska så dålig internetuppkoppling, även om det är Fiber och där kopplade jag min D-link Mesh direkt till min stationära dator och routern är kring 30 meter ifrån D-link, med en mesh i hallen som brygga typ. Och där känner jag inga avbrott med de spelen jag spelar och har inte haft större problem. Routern vi har är typ av modell "vi köper det biligaste som finns".
Så jag tänker att en Dream Machine borde kunna uppfylla behoven jag har, förutsatt att jag kan fixa en eller två accesspunkt på något sätt på övre våningen eller dra en kabel genom väggarna framöver. Kanske en AP direkt vid trappuppgången som brygga och sen en i mitt datorrum. Även om det då direkt blir lite dyrare med Dream Machine och 2 AP

Bra tipps med allt ni skrev, tack! Jag ska läsa på om deras InWall-AP, allt är lite nytt för mig och lite svårt att hänga med i alla detaljer

Men routermässigt är Dream Machine ett bra val tänker ni? Så jag kan satsa på deras helhetssystem med AP?

Ja, Dream machine SE eller Dream Router har inbyggd PoE vilket är praktiskt för accesspunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns massa bra WiFi-system att kika på nuförtiden. Ubiquiti är det kändaste, men det finns gott om alternativ som i mitt tycker erbjuder smidigare managering och samtidigt en bättre prispunkt.

Zyxel Nebula är t.ex. ett vettigt alternativ, med ett par stycken NWA50-accesspunkter samt en SCR50AXE-router får du både lokal- eller molnmanagering samt en router med WiFi 6E.

TP-Link Omada är ett annat system där du kan köra ett par stycken EAP610-accesspunkter och exempelvis en ER605 alternativt ER7206 router för ett komplett paket. Värt att tänka på där är att du måste ha en OC200 manageringsprodukt.

Jag själv kör Grandstreams ekosystem av produkter. Enkla att managera, stödjer att en AP är kontroller, lokal kontroller på dator/server eller molnmanagering. Exempelvis skulle två stycken GWN7660 lösa biffen där en AP är kontroller och den andra är failsafe-kontroller. Lägg till en router med 2.5 GbE-stöd med GWN7003 så har du en komplett setup till en bråkdel av Ubiquiti.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+