Permalänk
Medlem

mITX Full Intel build

Det var dags att bygga ny dator. Och som utmaning för både mig och min son att bygga tillsammans var:

1. mITX bygge
2. Full Intel (För att vara en av hjältarna med Intel Arc GPU)

Det blev en blandning av beg & nytt med det som jag fick tag i. Så inget blev 100% anpassat specifikt, och lite kompromisser fick bli.

Då första inhandlingen blev ett Intel Arc A750 så försökte jag lägga nivån på resterande komponenter i balans mot GPU.
Lite val/argument/kompromisser i detalj per komponent:

CPU: Valet föll sig på Intel 12400F då en K variant kändes onödig i förhållande till FPS i balans mot Arc A750. Mycket jämförelser på resultat för spel/3DMark. 13-14gen Intel känns aningen dyrt i förhållande till den balansen. Så 12400f känns som sweet-spot för FPS/krona tillsammans med ett A750.

GPU: Arock Arc A750 challenger. Stod mellan Arc A750 & A770. Men A750 är den som känns mest FPS/krona kontra konkurrenterna.

MODERKORT: Asus Prime H610I-Plus D4. Planen var ett B760. Men det nästan dubbla priset kändes för svårt att räkna hem för totala budgeten och balansen FPS/krona. Kompromissen blev M.2 PCI 3.0 istället för 4.0, DDR4 3200MHz istället för DDR5 samt avsaknad av Wifi. Wifi löses med ett Intel Wifi kort för 170kr (inte installerat än).

RAM: Kingston Fury DDR4 3200MHz 16GB. (Mobo klarar enbart 3200MHz)

PSU: Corsair SF750 750W

HDD: M.2 SSD Samsung 980 PRO 1TB (PCI 4.0 som får köras i PCI 3.0 pga. moderkort).

CHASSI: Lian-Li Q58

CPU Kylare: Arctic Liquid Freezer III 280mm. Valet föll sig i bra kampanj samt 280mm som ska vara absolut max i chassit. Några anpassningar nedan för att lyckas klämma in kylare/radiator.

1. Längden är över Max för orört chassi så SSD plats i fronten måste tas bort.
2. Tjockleken på både radiator & fläktar var över vad som fick plats mot moderkortet. För att få plats med det var överfallet till PCI Riser tvunget att tas bort, samt att böja ner fästzoner till överfallet. Då var det precis så rad/fläktar fick plats.
3. Slangarna från CPU block var för för vinklade "uppåt" från CPU så de tog i sidan på chassi så det inte gick att stänga sidorna korrekt. Behövde då ta bort baksida/omslutande plast runt slang/kopplingar samt slipa med dremel på "stopp" för vridning så mer vinkel tilläts. Efter mellan 1-2mm borttaget blev vinkeln så pass att det gick att stänga sidan.

Besök galleriet här

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Snyggt. Kul chassi och roligt att du byggt datorn tillsammans med grabben. 5/5 av mig.

Men du, nyfiken fråga. Chassit är något större i alla led än mitt A4H20, vad är det som gör att man "bara" får in ett 315 långt grafikkort som mest när det går att klämma in ett 322 långt kort i A4H20, vet du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Snyggt. Kul chassi och roligt att du byggt datorn tillsammans med grabben. 5/5 av mig.

Men du, nyfiken fråga. Chassit är något större i alla led än mitt A4H20, vad är det som gör att man "bara" får in ett 315 långt grafikkort som mest när det går att klämma in ett 322 långt kort i A4H20, vet du?

Tack! Blivit en skitkul gemensam grej nu sedan grabben blev 13-14 och datorintresserad. Han fick göra 70-80% med stöttning och givetvis lite vägran inom de delarna han tyckte jag var dum i huvudet runt.. (kylaren)

Grafikkortet vet jag inte? Men radiatorn är Max 315mm utan att ta bort SSD hotswap och upp till 325 har jag för mig efter att ha tagit bort den. Men GPU ska gå till 320+-3mm enligt Lian-Li.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Tack! Blivit en skitkul gemensam grej nu sedan grabben blev 13-14 och datorintresserad. Han fick göra 70-80% med stöttning och givetvis lite vägran inom de delarna han tyckte jag var dum i huvudet runt.. (kylaren)

Grafikkortet vet jag inte? Men radiatorn är Max 315mm utan att ta bort SSD hotswap och upp till 325 har jag för mig efter att ha tagit bort den. Men GPU ska gå till 320+-3mm enligt Lian-Li.

Ah, ok. Läste 315 hos Inet men alla andra har skrivit 320, ink Lian Li som du skriver själv. Hursomhelst så är det ett coolt chassi tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Ah, ok. Läste 315 hos Inet men alla andra har skrivit 320, ink Lian Li som du skriver själv. Hursomhelst så är det ett coolt chassi tycker jag.

Hmm skumt att de gjort det. Just grafikkortet verkar inte behöva anpassas för heller som med radiator i taket så känns som felskrivning.

Ja det är ett riktigt coolt chassi. Gillar både byggkvalitet och design. Minimalistiskt med extra touch iom sidorna.

Chassit får 9/10 toasters. Sidorna är lite konstigt applicerade iom taket. Öppnar du övre sidan med taket på, så klickar den av taket men skrapar sig in under. Det går, men förstår att man helst bör ta bort taket innan. Men den sitter med tumskruv bak med. Sen hur ofta man ska öppna sidorna gör väl att det egentligen inte spelat någon stor roll.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k