Permalänk
Medlem

ATX 3.0 - Vilken skillnad!

Bytte precis ut mitt EVGA Supernova G2 750w som varit riktigt bra! Inget fel på det men eftersom jag har en hyfsat ny rigg så ville jag investera i en bra PSU med nya ATX 3.0. Först måste jag bara säga att vilken skillnad i ljudnivå! Köpte Seasonic Focus 750w och datorn är helt knäpptyst nu även när jag spelar något grafiktungt ett bra tag. Hörs knappt alls. För det andra så verkar strömförbrukningen ha gått ner också. Drog bara runt 430w när jag körde nu och förut låg det runt 470. Antar att det jobbar effektiva på något sätt.

Det sista är jag lite förbluffad över och undrar om något vet något om detta? När jag spelar Banishers Ghost Of Eden så flyter allting fint (har allt på max) men efter ett tag så är det små flimmer. Skärmen flimmrar lite svart ibland eller som små lagg. Nu efter jag bytt PSU så inte ett enda flimmer och tycker det flyter bättre. Kan det vara tack vare ATX 3.0 och att den fördelar ström effektivare, den nya 600w kontakten som sitter i eller nåt annat? Nöjd är man iaf med bytet!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Att nätagget är mer strömeffektivt och tystare har inget med ATX 3.0 att göra, du har helt enkelt bara köpt ett nätagg av en tillverkare som gör bättre kvalitet.

Och nä, nätagget påverkar inte flyt i spel. Det är inbillning från din sida. Placebo

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Att nätagget är mer strömeffektivt och tystare har inget med ATX 3.0 att göra, du har helt enkelt bara köpt ett nätagg av en tillverkare som gör bättre kvalitet.

Och nä, nätagget påverkar inte flyt i spel. Det är inbillning från din sida. Placebo

Dock så är ju mitt förra nätagg av väldigt bra kvalitet också. Men ja det är väl som du säger pga att det är ett helt nytt nätagg och bra kvalitet.

Däremot är det inte placebo utan jag störde mig verkligen på att skärmen flimmrar i just det spelet och förstod inte varför. Varenda gång jag körde det men sen jag bytte PSU så är det helt borta. Så nånting är det ju…

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Att nätagget är mer strömeffektivt och tystare har inget med ATX 3.0 att göra, du har helt enkelt bara köpt ett nätagg av en tillverkare som gör bättre kvalitet.

Och nä, nätagget påverkar inte flyt i spel. Det är inbillning från din sida. Placebo

Korrekt förutom din sista del.
Nätaggregatet kan visst ge ”lagg” eller ryck i spel.
Om PSUn börjar bli äldre eller påväg att lägga av kan matningen av ström till CPU/GPU vara ojämn vilket leder till hack etc i spel.
Om sakerna i datorn inte får jämn eller tillräcklig ström
så kan frekvenser fluktuera eller gå på halvfart etc.
Jag har själv haft en dator som strulade på alla möjliga sätt och det visade sig vara ett dåligt agg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Korrekt förutom din sista del.
Nätaggregatet kan visst ge ”lagg” eller ryck i spel.
Om PSUn börjar bli äldre eller påväg att lägga av kan matningen av ström till CPU/GPU vara ojämn vilket leder till hack etc i spel.
Om sakerna i datorn inte får jämn eller tillräcklig ström
så kan frekvenser fluktuera eller gå på halvfart etc.
Jag har själv haft en dator som strulade på alla möjliga sätt och det visade sig vara ett dåligt agg.

Intressant, det visste jag inte.