Permalänk
Medlem

Kontakt fiberkabel

Hej,

Är nyinflyttad i en villa där fiber är indraget och av någon anledning monterade tidigare ägare ner fiberutrustningen 😒

Fiberkabeln kommer ut ur väggen men saknar kontakt för att kunna anslutas till utrustningen.
Är det någon jag kan fixa själv och vilken kontakt ska jag då använda eller är det bara att glömma och ringa fiberägaren och be om hjälp?

Tack på förhand /Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notan1:

Hej,

Är nyinflyttad i en villa där fiber är indraget och av någon anledning monterade tidigare ägare ner fiberutrustningen 😒

Fiberkabeln kommer ut ur väggen men saknar kontakt för att kunna anslutas till utrustningen.
Är det någon jag kan fixa själv och vilken kontakt ska jag då använda eller är det bara att glömma och ringa fiberägaren och be om hjälp?

https://i.postimg.cc/CZRxkWCx/IMG-0380.jpg

https://i.postimg.cc/21c5qzZt/IMG-0384.jpg

Tack på förhand /Fredrik

Du får nog kontakta förra ägaren om detta då detta tillhör huset och se om han står för kostnaden av att fiberägaren kommer ut och rättar till ingreppet han har gjort.
Varför skulle man plocka bort något sådant?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Expertgissare

Kort svar.
Ring fiberägaren

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du får nog kontakta förra ägaren om detta då detta tillhör huset och se om han står för kostnaden av att fiberägaren kommer ut och rättar till ingreppet han har gjort.
Varför skulle man plocka bort något sådant?

Tack för svar. Ja det kan man verkligen fråga sig 😓

Permalänk
Medlem

För det mesta vill inte nätägaren hjälpa dig, har du redan en internetleverantör ring dessa så tar de det vidare till de som sköter fibernätet.

Det är hantverkare som förstört när de renoverat. Du bör ställa krav på säljaren som i sin tur får försöka ta den kostnaden vidare till hantverkaren om de inte vill stå för det själv.

Permalänk
Medlem

Be tidigare ägare lösa det där åt dig.

Permalänk
Medlem

Haha vad i hela friden? Tyvärr inget du löser själv, kontakta ISP, de kommer antagligen att kontakta nätägaren i ditt område som kommer ut och kikar på skadan. Möjligt att det går att svetsa om fibern från dosan på bild 2 och dra upp till CPEn.

Annars är det att dra om fibern från närmsta fiberskåp vilket kan bli kostsamt, om nu förra ägaren gjort detta efter utflytt får denna självklart stå för kalaset, bör nog kontakta mäklaren och tidigare ägaren också.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Fiberomvandlaren är inte bara nedplockad utan fibern är klippt eller av dragen och kommer behövas svetsas om. Fibern ser kort ut så de kanske vill blåsa in en ny fiber tråd också.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar. Jag får göra så att jag kontaktar både min ISP/Nätägare och förra ägaren för att reda ut röran

Permalänk
Medlem

Någon galning som kanske anlitat en flyttfirma med instruktionen "plocka ner allt och ta med"