Audio pro Sw-5 felkopplad?

Permalänk

Audio pro Sw-5 felkopplad?

Får inget ljud ur subwoofern och har tyvärr beställt den på Claesohlsson, så det blir svårt med
support därifrån.

Har Audio pro 38 frontar och har kopplat den medföljande sladden till subwoofern i sub out i den vänstra fronten ( där
förstärkaren sitter ) och ut till den enda inkopplingen som finns på subwoofern. Vidare, så har jag
testat både på auto och on läget. Reglagen har jag också dom vridit på i alla lägen samt också
testat phase knappen i annat läge.

Jag ser inget fel, strömmen är på, subwoofern lyser grön baktill, men det hörs inget ljud. Ett mysterium?

( det enda jag ej fattar riktigt. Det finns en antennkabel med till subwoofern, men inget antennuttag någonstans? ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av corvettens:

Får inget ljud ur subwoofern och har tyvärr beställt den på Claesohlsson, så det blir svårt med
support därifrån.

Har Audio pro 38 frontar och har kopplat den medföljande sladden till subwoofern i sub out i den vänstra fronten ( där
förstärkaren sitter ) och ut till den enda inkopplingen som finns på subwoofern. Vidare, så har jag
testat både på auto och on läget. Reglagen har jag också dom vridit på i alla lägen samt också
testat phase knappen i annat läge.

Jag ser inget fel, strömmen är på, subwoofern lyser grön baktill, men det hörs inget ljud. Ett mysterium?

( det enda jag ej fattar riktigt. Det finns en antennkabel med till subwoofern, men inget antennuttag någonstans? ).

Om du har möjlighet, testa med en annan RCA kabel... antingen mono till mono (dvs en kontakt i var ända) eller en RCA kabel med 2 (röd och vit) i dina högtalare och mono (en kontakt) till subben.

Phase föreslår jag att den står på "noll" och cross-over "bör" ligga runt 60-100hz beroende på hur mkt du vill att subben ska få "jobba". Tror 80hz är thx standarden.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av corvettens:

Får inget ljud ur subwoofern och har tyvärr beställt den på Claesohlsson, så det blir svårt med
support därifrån.

Har Audio pro 38 frontar och har kopplat den medföljande sladden till subwoofern i sub out i den vänstra fronten ( där
förstärkaren sitter ) och ut till den enda inkopplingen som finns på subwoofern. Vidare, så har jag
testat både på auto och on läget. Reglagen har jag också dom vridit på i alla lägen samt också
testat phase knappen i annat läge.

Jag ser inget fel, strömmen är på, subwoofern lyser grön baktill, men det hörs inget ljud. Ett mysterium?

( det enda jag ej fattar riktigt. Det finns en antennkabel med till subwoofern, men inget antennuttag någonstans? ).

Kika efter utgångar/ingångar märkta "LFE". På mina subbar finns det en volymratt, vridit på den?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Kika efter utgångar/ingångar märkta "LFE".

Audio Pro är tämligen "enkla" när det kommer till detta. Subben i sig har endast en ingång och högtalarna har en med "sub out" samt 2 st RCA (röd och vit). Så finns bara två ställen han kan koppla kablar i

Så antingen RCA Mono -> RCA Mono eller RCA Y-splitter -> RCA mono

Oh, bra tillägg med volymratten där! En sån där "enkel" <censur> grej som helt kan ha fallit "ur skallen" och man blir galen på varför något inte fungerar ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Audio Pro är tämligen "enkla" när det kommer till detta. Subben i sig har endast en ingång och högtalarna har en med "sub out" samt 2 st RCA (röd och vit). Så finns bara två ställen han kan koppla kablar i

Så antingen RCA Mono -> RCA Mono eller RCA Y-splitter -> RCA mono

Oh, bra tillägg med volymratten där! En sån där "enkel" <censur> grej som helt kan ha fallit "ur skallen" och man blir galen på varför något inte fungerar ^^

Tack, har ingen koll på Audio pro 38. Man är mer van att det gäller hemmebiorecievers. Ja 80 Hz är THX standard.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Tack snälla bägge två!

seville57. Volymkontroll kan jag ej hitta mer än level och detta kan man väl kalla för volymkontroll eller hurpass kraftig bas man ska ha?

Necrophor. Jag får lov att köpa en kabel med två kontakter i en ända då.

....lovar att återkomma med svar hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corvettens:

Tack snälla bägge två!

seville57. Volymkontroll kan jag ej hitta mer än level och detta kan man väl kalla för volymkontroll eller hurpass kraftig bas man ska ha?

Necrophor. Jag får lov att köpa en kabel med två kontakter i en ända då.

....lovar att återkomma med svar hur det gick.

Ja, vill osså ha att det är så.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corvettens:

Tack snälla bägge två!

seville57. Volymkontroll kan jag ej hitta mer än level och detta kan man väl kalla för volymkontroll eller hurpass kraftig bas man ska ha?

Necrophor. Jag får lov att köpa en kabel med två kontakter i en ända då.

....lovar att återkomma med svar hur det gick.

Gällande volym/level är samma sak, bara att testa sig fram hur högt du vill att den ska låta, prova ställa den runt 70% till att börja med, sedan kan du sänka eller öka beroende på hur högt du vill att den ska mullra. Föreslår även att den står på "on" och inte "auto" när du testar dig fram. Auto är att den går i "powersavings-mode" när den inte får någon signal men vaknar till liv automatiskt när den känner av en signal... har man väldigt låg volym/level är det inte alltid tillräckligt för att väcka den. Audio Pro verkar gilla att ha "gränsen" för att känna av något högre än andra tillverkare. Gäller även deras vanliga, aktiva högtalare, du borde ha liknande alternativ på dina högtalare

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Försökte på alla vis o blev lite otålig så jag drog upp volymen på musiken, och låg förstås o lyssnade med örat mot basporten på subwoofern och drog upp och ned volymen även på denna. Precis som du sa Necrophor, när jag höjde volymen till en sisådär
tre fjärdelar på level draget så hör jag basen, men när man sänker för mycket så är det ej hörbart.

Det ska ni andra också veta ( de få amatörer likt mig själv ) att basen ur en dylik baslåda ej är särskilt tydligt på låg
volym och när musiken i övrigt ej är extrem i basen, för i de fallen så sköter frontarna själv om detta.

Jaja, skulle vilja ha lite mera tryck utan att behöva höja volymen så gräsligt. Har ni nåt tips om att man bör byta till
annan subwoofer? Hur gör ni andra när ni vill känna lite tryck även på lägre volym? Själv så lyssnar jag mestadels till
klassisk musik för övrigt, vet inte vad ni hör mest på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corvettens:

Försökte på alla vis o blev lite otålig så jag drog upp volymen på musiken, och låg förstås o lyssnade med örat mot basporten på subwoofern och drog upp och ned volymen även på denna. Precis som du sa Necrophor, när jag höjde volymen till en sisådär
tre fjärdelar på level draget så hör jag basen, men när man sänker för mycket så är det ej hörbart.

Det ska ni andra också veta ( de få amatörer likt mig själv ) att basen ur en dylik baslåda ej är särskilt tydligt på låg
volym och när musiken i övrigt ej är extrem i basen, för i de fallen så sköter frontarna själv om detta.

Jaja, skulle vilja ha lite mera tryck utan att behöva höja volymen så gräsligt. Har ni nåt tips om att man bör byta till
annan subwoofer? Hur gör ni andra när ni vill känna lite tryck även på lägre volym? Själv så lyssnar jag mestadels till
klassisk musik för övrigt, vet inte vad ni hör mest på.

Det du kan kika på är Crossovern och vad den är inställd på, ställ den gärna på 80-100hz. Det borde vara den andra "ratten" du kan vrida på... på baksidan av subben. Det avgör "vad som ska hanteras av subben största" del vid den frekvensen, så är det inte så mycket lågfrekventa basljud kan du prova att höja den över det till och med.

Men level på subben kan du ha ställd på max, det påverkar inte volymen från högtalarna och har ingen "negativ effekt", det gäller att hitta ett bra läge där man tycker att man får tillräckligt med bas i förhållande till den volym man har på högtalarna. Men generellt får man inte något "tryck" på låg volym, det handlar nästan mer om att ge mer fyllighet på de ställen där det skall finnas. Gällande klassisk musik är det ofta frekvenserna ligger inom spannet för vad högtalarna tar hand om själva.

Självklart finns det mycket mer kompetenta subbar, men då sticker priset iväg. Jag tror din sub endast har ett 8" element också vilket påverkar en hel del, 12" till 14/15" kommer t ex göra en rätt stor skillnad. Ett tips, om möjlighet finns, är att åka till en fysisk butik som säljer hifi, ta med din musik och be om att få testa något och se hur olika subbar uppför sig samt även kanske få lite tips på hur du kan ställa in allt 8" kan vara för litet för att få den önskande effekten du är ute efter, det handlar trots allt om ren fysik och hur mycket luft den kan flytta

Själv lyssnar jag inte så ofta på klassisk musik, även om det händer, och har ingen subwoofer alls faktiskt. Istället har mina frontar tillsammans 4x8" basar, en center med 4x6.5" basar och ett par surround med 2x8" basar och drar man på det i 7-kanals stereo omges man av en härlig bubbla av musik som man känner har både tyngd och fyllighet
Med subwoofer ovanpå det skulle jag bli vräkt inom en vecka när jag drar igång lite hederlig heavy metal ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Ja, 80hz ca är den inställd på, men ska tänka på att jag ev kan höja det något och level reglaget var jag faktiskt lite
rädd för att dra upp mera än drygt hälften, men som du säger finns det nog inget att spara på.

Tack för allt o ta det lugnt med Iron Maiden, för grannarnas skull...

Permalänk

Att köpa en split-kabel är helt onödigt eftersom rca-paret på dina högtalare är en ingång, inte en utgång, dvs du kommer inte få ljud därifrån.

Basen ska vara inkopplad på den ensamma rca-kontakten längst till vänster på högtalarens baksida.

Phase ska stå på 0 grader (funktionen används för att fasmatcha basen mot frontarna) i utgångsläget, men du kan testa att sätta den på 180 grader och se om du då får mer bas. Långsökt när det är produkter som är matchade från fabrik dock.

Det vore intressant att veta ifall sub-utgången på högtalarna har ett delningsfilter i sig - i så fall bör subbens delning stå på max, dvs högsta värdet på skalan, annars är ca 80 hz lämpligt som kommit fram redan.

En sak dock… som du beskriver det här undrar jag om inte subben är defekt. Jag hade gärna testat att koppla den direkt till en källa som jag vet ger signal, t.ex. en 3,5mm->rca från datorn. Det gör inget att du bara kan koppla in den ena rca-kontakten.

Får du ändå inget ljud hade jag reklamerat och bytt ut den.

Visa signatur

.:bjorn