Permalänk
Medlem

Vilken router? Bahnhof

Hej alla

Har precis flyttat i ett radhus med fiber och såg att bahnhof är billigaste (274/mån i 6 månader för 1000/1000 ) just nu på min adress i Märsta. Men dom vill sälja zyxel router för 1095 eller man får köpa egen router och bara betala för bredband.

Vet någon vilken router är det som dom använder så att jag kan köpa den själv billigare eller kan någon rekommendera en bättre ?

Jag hittade denna model på amazon:
Zyxel WiFi 6 Router AX1800 - Dual-Band Gigabit Wireless Router, Speed and Value, Parental Controls, MU-MIMO, OFDMA, Ideal for Gaming and Streaming (NBG7510) https://amzn.eu/d/j7fC2uL

Tack!

Permalänk
Skrivet av davidjee:

Hej alla

Har precis flyttat i ett radhus med fiber och såg att bahnhof är billigaste (274/mån i 6 månader för 1000/1000 ) just nu på min adress i Märsta. Men dom vill sälja zyxel router för 1095 eller man får köpa egen router och bara betala för bredband.

Vet någon vilken router är det som dom använder så att jag kan köpa den själv billigare eller kan någon rekommendera en bättre ?

Jag hittade denna model på amazon:
Zyxel WiFi 6 Router AX1800 - Dual-Band Gigabit Wireless Router, Speed and Value, Parental Controls, MU-MIMO, OFDMA, Ideal for Gaming and Streaming (NBG7510) https://amzn.eu/d/j7fC2uL

Tack!

Hur stort är radhuset? Klarar du dig med bara en router? Annars är det alltid, skulle jag säga, en bra idé att köpa ett set av router+accesspunkter av samma märke, vilka pratar bra ihop, oavsett om man har möjlighet att dra nätverkskabel för deras backhaul eller kopplar ihop dem trådlöst med meshfunktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Hur stort är radhuset? Klarar du dig med bara en router? Annars är det alltid, skulle jag säga, en bra idé att köpa ett set av router+accesspunkter av samma märke, vilka pratar bra ihop, oavsett om man har möjlighet att dra nätverkskabel för deras backhaul eller kopplar ihop dem trådlöst med meshfunktionalitet.

105kvm. Kan tänka mig båda lösningar. Vilken router rekommenderar du?

Permalänk
Skrivet av davidjee:

105kvm. Kan tänka mig båda lösningar. Vilken router rekommenderar du?

Jag har ärligt talat ingen erfarenhet av något annat än Ubiquiti med separat brandvägg/router (för närvarande OPNSense) de senaste åren, och det är en rätt nördig lösning. Finns säkert folk som kan tipsa om enklare grejer, men där kan jag helt enkelt för lite för att kunna ge konkreta tips.
Vårt hus på ~120 kvm bottenyta är med sin rumsuppdelning (bland annat ett tillbygge utanför en före detta yttervägg en smula för litet för de två trådlösa accesspunkter vi har idag, och jag kommer att köpa en tredje att placera någonstans mitt i, framöver.

Permalänk
Medlem

Tack..någon annan med barnhof som kan rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidjee:

Tack..någon annan med barnhof som kan rekommendera?

Jag kör Asus ax92u, dock har jag enbart 65kvm men det räcker den till utan problem.

Dual band är oftast inte värt pengarna om man v
Är flera i huset. Köp tri eller quadband router

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Jag kastade ut den "coola" routern och kör med Google Nest, 1 router två st satelliter, funkar kanon. (120Kvm 2 vån)
Google Nest Wifi Pro (3-pack) typ 3900:-

3 Wifi noder borde kunna täcka ditt behov, finns 2-pack också
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7151781

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidjee:

Hej alla

Har precis flyttat i ett radhus med fiber och såg att bahnhof är billigaste (274/mån i 6 månader för 1000/1000 ) just nu på min adress i Märsta. Men dom vill sälja zyxel router för 1095 eller man får köpa egen router och bara betala för bredband.

Vet någon vilken router är det som dom använder så att jag kan köpa den själv billigare eller kan någon rekommendera en bättre ?

Jag hittade denna model på amazon:
Zyxel WiFi 6 Router AX1800 - Dual-Band Gigabit Wireless Router, Speed and Value, Parental Controls, MU-MIMO, OFDMA, Ideal for Gaming and Streaming (NBG7510) https://amzn.eu/d/j7fC2uL

Tack!

Vad du ska ha för router beror lite på vad du ska använda den till.
En dyrare router klarar flera samtidiga uppkopplingar än vad en billig gör speciellt på WiFi

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör med en EdgerouterX (Ubiquiti) och en Unifi U6+ AP och den täcker hela vårt radhus (139 kvm). Även en övervakningskamera på tomten når nätverket utan problem. Jag kommer troligen utöka med en till AP i framtiden då den ensamma APn inte kan ge 5 GHz I hela huset. Denna lösning kostade mig ca 2300 kr, kan rekommendera deras prylar. Dock behöver routern konfigureras något för att fungera, till skillnad från en Asus-router exempelvis.

Permalänk
Medlem

Tack alla. Verkar som ingen kör på bahnhofs egen zyxel router 🤭

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidjee:

Tack alla. Verkar som ingen kör på bahnhofs egen zyxel router 🤭

Du ställer frågan på ett forum för teknikintresserade. Då är det inte helt oväntat så att folk heller köper en annan router som inte är nedlåst på samma sätt som en ISPs routrar alltid är.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du ställer frågan på ett forum för teknikintresserade. Då är det inte helt oväntat så att folk heller köper en annan router som inte är nedlåst på samma sätt som en ISPs routrar alltid är.

Jag blev glad bara då jag har också bestämt mig att köpa en router själv

Permalänk
Medlem

Kört med Netgears Gaming Routrar, ASUS och Ubiquity i Bahnhofs nät. Alla har funkat utmärkt. Smaksak, bara man håller sig ifrån de allra billigaste.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Hemma kör vi med Edgerouter X med två accesspunkter, en på nedre plan och en på övre plan.
Precis i början när vi fick fiber körde jag den på övre plan meshad, bara för det var så stökigt att dra nätverkskabel dit.
Men jag har dragit den nu.
Accesspunkten som gick via mesh var fullt tillräcklig, men trådat gav ruggigt drag
Vårt radhus är 137 kvm och kör 1000/100.