Permalänk
Medlem

Gammal radio blir till serverchassi!

Hej Sweclockare!
Jag har länge varit sugen på att konvertera en äldre radio/förstärkare eller liknande till ett datorchassi.
Eftersom jag i höstas både skaffat mig en egen server (nextcloud/plex/lagring) och fick en äldre radio av en kompis kändes det lägligt att ta tillfället i akt och börja modda. Seg som man är har projektet inte börjat förrän nu i Mars, men bättre sent än aldrig.

En av idéerna jag vill implementera är att några av de gamla knapparna/analoga mätarna ska fungera och inte bara agera rekvisita. Till detta har jag köpt ett ESP32-kit, men eftersom jag är totalt rookie på den biten lär jag behöva läsa igenom lite tutorials innan jag får till det jag vill.
Målet är att få funktion till:
-Av/på switch
-Analog mätare som visar hur full hårddisken är
-Eventuellt en till analog mätare som visar nätverkshastighet.

Radion som ska modifieras är en JVC JT-V31 Stereo Tuner. Enligt vad jag hittar på nätet tillverkades den mellan 75-78.
https://www.vintagechief.com/jvc-jt-v31-tuner-21922

Hann inte damma av stackaren innan jag knäppte bild :/

Här ser ni vilka vred och knappriga mojänger som finns att pilla på.

Mycket luft. Tur det, för enligt mina slarviga mätningar skall det precis gå att få i moderkortet. Förhoppningsvis.

Den tunna vita linan är vad som vrider tuning reglaget. En mycket fin lösning tycker jag! Hade varit roligt att ha någon framtida funktion för tuning-ratten, men jag vet inte vad det skulle vara :/

Så här ser nuvarande lösningen för servern ut. Det ser nästan ut som att den står och skäms bakom läsfåtöljen.
LP-Spelaren som syns till höger fick jag i samma veva som radion. Tur man har snälla kompisar!

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem

4 sladdar från On/Off (den kedjan har man inte tänkt på på länge) switchen.

Tomt! Var inga konstigheter att plocka ur den gamla elektroniken. Är det någon som vill ha dom delarna är det bara höra av sig. Bara bra om dom kommer till användning.

Dom vertikala plåtarna måste kapas bort.

Var tvungen demontera fronten för att få lös vreden till tuning och AM/FM. Deras komponenter stack in för djupt i chassit och gjorde det omöjligt att få ner moderkortet på något vettigt vis.

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem

Första test av positionering. Även med ett quadro k2200.

Insåg dock snabbt att det skulle bli ett problem att få in tidigare nämnda GFX. Och eftersom jag ändå inte använder grafikkortet då jag oftast använder SSH för att styra servern bestämde jag mig för att skippa det helt och hållet. Finns även utgångar på moderkortet som borde gå att få igång vid de tillfällen jag behöver styra via skärm.

Uppmärkt och måttat var moderkortet behöver kika ut på baksidan. Blev en andra version av positioneringen av komponenterna. Moderkortet blev blockerat av "motvikten" som sitter på tuning-vredet. Eftersom jag gärna ville ha kvar den tunga känslan som är när man vrider på det var jag tvungen flytta moderkortet till andra sidan av chassit.

Man är inte bättre än sina verktyg... Det har jag alltid sagt. Här ser ni hur jag borrat bort dom vertikala plåtarna eftersom jag inte hade tillgång till någon bågfil eller liknande :/ Nästan så man skäms litegrann över att lägga upp en sån här bild. Får se om jag ids fila till det snyggt. Min magkänsla säger att jag inte kommer göra det ^^

Här har jag fått tag i en rondell på skolan och kapat upp för moderkortet och nätaggets fläkt. Märkte sen när jag kom hem att jag glömde kapa upp för strömsladden till nätagget

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem

Test. Usb-minnen och ett suddgummi (bortre delen av bild) för att hålla upp moderkortet så jag kan se att höjden blev korrekt.

Ca 10 mm mellanrum.

Märkt upp vart moderkortsdistanserna ska hamna.
Tanken är att köpa m3 bult i lämplig längd och några muttrar för att fixera moderkortet. Vanliga moderkortsdistanser hade blivit för låga då botten av chassit inte är helt platt och diverse skruvar sticker upp också.

Nästa steg i processen blir att borra upp för ovan nämnda distanser. Kapa upp hål för strömsladd till nätagg. Efter det ska jag se var jag lyckas klämma in en 2.5" och 3.5" hårddisk.

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem

Gått lite trögt på byggfronten då det varit mycket annat som krävt min tid. Men har fått dit moderkortet med improviserade distanser nu iallafall.

Lite snett är också rakt

Drygt 4 cm under nätagget där hårddiskarna ska få plats. En 3tb 3.5" och en 500GB SSD.
Tanken just nu är att göra/hitta några vinkeljärn i lämplig storlek och någon liten gummiring eller liknande som vibrationsdämpare. Ett annat alternativ skulle vara att hänga dom från kåpan som täcker överdelen av radion, men det känns besvärligare. Jag får också fundera hur jag skall gå tillväga om det kanske behövs extra plats för uppgradering i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem

Vilket projekt! Jag har lyckats missa det tills nu. Kul att du delar med dig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Vilket projekt! Jag har lyckats missa det tills nu. Kul att du delar med dig

Ja jag har ju lurkat här i ~15 år så nu är det väl hög tid att man tillför något. Har alltid gillat att kolla igenom gamla byggloggar

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkarn:

Gått lite trögt på byggfronten då det varit mycket annat som krävt min tid. Men har fått dit moderkortet med improviserade distanser nu iallafall.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Lite snett är också rakt
<Uppladdad bildlänk>
Drygt 4 cm under nätagget där hårddiskarna ska få plats. En 3tb 3.5" och en 500GB SSD.
Tanken just nu är att göra/hitta några vinkeljärn i lämplig storlek och någon liten gummiring eller liknande som vibrationsdämpare. Ett annat alternativ skulle vara att hänga dom från kåpan som täcker överdelen av radion, men det känns besvärligare. Jag får också fundera hur jag skall gå tillväga om det kanske behövs extra plats för uppgradering i framtiden.

"Lite snett är också rakt" är ju inga problem att fixa genom att fila/fräsa/borra upp hålet i riktning, så slipper du snedbelasta moderkortet. En sats vettiga nålfilar är inte dyr, och väldigt användbara

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

"Lite snett är också rakt" är ju inga problem att fixa genom att fila/fräsa/borra upp hålet i riktning, så slipper du snedbelasta moderkortet. En sats vettiga nålfilar är inte dyr, och väldigt användbara

Mycket sant, får bli ett inköp vid nästa shoppingsväng

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18