En gamingdator för någon som gärna vill spela spel ett par år.

Permalänk

En gamingdator för någon som gärna vill spela spel ett par år.

Hallå hallå!

Det har funnits ett stort intresse kring datorer, gaming et al, under större delen av mitt liv. Tyvärr har de senaste 5-6 åren varit ganska upptagna, vilket kanske lätt blir ibland när det kommer till faktorer såsom relationer, karriärer och studier.
Så jag skulle gärna be experterna här om hjälp, jag känner att jag har varit ute ur "gamet" så pass länge att alla siffror, namn, konventioner och serier är nästan helt främmande för mig.
Ser inga trådar alls om Coffee Lake, titan och de nya DDR4- stickorna - utan bara massa siffror serier och vad nu en i9a är för något.

Skämt åsido så har jag länge arbetat utifrån principen att jag köper en dator med 7-10 års intervaller, och sen uppdaterar jag kanske ett grafikkort eller byter ut trasiga delar när det känns aktuellt. Nu börjar jag helt enkelt nå 10 års intervaller och jag känner att det är dags att mer eller mindre dags för en nästan helt ny start.

Budgeten är mellan 15-20 tusen - jag har inget uttalat behov av att nå de exakta summorna, det viktigaste är att jag får schyssta delar som gärna håller, och ska klara av spelandet gärna på 1440p nivå 5-6 år framåt.

Mina nuvarande delar jag har är,
Corsair RM850 850W PSU - böt nyligen. 2022?
ASUS Z170-A
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, 8MB, Socket 1151
Powercolor Radeon RX 590 8GB Red Dragon
BenQ 24" XL2411Z
Aerocool VS-92 Vit - ATX,mATX
Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX (x2 för total 16gb)
WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 (WDS100T2B0C) (x2)
Sedan en SATA, SSD och en HDD.

Tänker primärt att jag kan både hålla chassit om det inte finns någon direkt vinst i att byta ut den. Mina m2 diskar samt PSUN är jag också ganska nöjd med och bör ju kunna få följa med såvida det inte är en större vinst att byta upp till nya?
I7:an har tjänat mig riktigt väl och jag är väldigt nöjd, runt tiden när den kom var det bland det bästa man kunde ha för gaming, som jag förstår det är i läget en AMD processor som ska vara den nuvarande "Bästa för gaming" processorn?

Jag uppskattar alla förslag på delar så som builds, men jag bygger gärna själv, det har jag gjort med de tidigare datorerna.

Glad påsk!

Det gick lite snabbt från förhandsgranskningen och publiceringen.
Permalänk
Medlem

Behåll PSU:n och diskarna.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Super tack för feedback!

10 loppar bara på ett grafikkort, är det en rimlig summa? Eller är det overkill set i perspektivet för de resterande delarna när det kommer till t.ex flaskhalsar et al?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldAndersson:

Super tack för feedback!

10 loppar bara på ett grafikkort, är det en rimlig summa? Eller är det overkill set i perspektivet för de resterande delarna när det kommer till t.ex flaskhalsar et al?

Skulle inte säga att det är overkill, 7800X3D är ju den bästa spelprocessorn. Högre än så är däremot overkill för 1440p i mitt tycke då 7900 XTX bara är 6 % snabbare i 1440p och 4080 Super är 8 % snabbare. Båda de korten är rätt mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldAndersson:

Super tack för feedback!

10 loppar bara på ett grafikkort, är det en rimlig summa? Eller är det overkill set i perspektivet för de resterande delarna när det kommer till t.ex flaskhalsar et al?

Ett 7900 GRE duger för 1440p, senaste drivisarna ger nu fria tömmar för överklockning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ett 7900 GRE duger för 1440p, senaste drivisarna ger nu fria tömmar för överklockning.

Hur knepigt är det att överklocka ett grafikkort i samtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldAndersson:

Hur knepigt är det att överklocka ett grafikkort i samtiden?

På en skala mellan 1 och 5, en 3:a ungefär: https://www.youtube.com/watch?v=q5tbCbm1IYM

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Bra förslag, du kan ju gå ner i GPU men resten är bra, exakt moderkort och chassi är ju lite en smaksak.

Permalänk
Medlem

Här är vad jag hade byggt. Detta ligger då lite billigare än de andra som är rekommenderade. Själv hade jag inte gått för pcie 5.0 moderkort då det inte alls är nödvändigt nu. Det kan vara bra i framtiden om du uppgraderar gpu men det gör ingen stor skillnad. Valde ett annat chassi som jag själv gillar mer men såklart en smaksak.

Håller på med en youtube serie där jag hjälper och förbättrar folks datorbyggen. Skulle detta kunna vara med? Kan ta bort alla namn och sånt om du vill det.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Tack för hjälpen alla,

Avslutande fråga det är inge super stora släpp mellan nu och typ midsommar som man bör vänta in?

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldAndersson:

Tack för hjälpen alla,

Avslutande fråga det är inge super stora släpp mellan nu och typ midsommar som man bör vänta in?

Mvh.

Att vänta på datordelar är ofta ganska lönlönst. Just nu händer inga stora släpp på ett bra tag så hade nog inte väntat.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldAndersson:

Tack för hjälpen alla,

Avslutande fråga det är inge super stora släpp mellan nu och typ midsommar som man bör vänta in?

Mvh.

Imorgon har Inet megaklick , där kan man hitta fina saker till väldigt bra priser så det kan vara värt att sitta och försöka få något därifrån och sen komplettera med de andra delarna sen https://www.youtube.com/watch?v=V2V9aY9c28U

Visa signatur

[ RX 7900 XT Phantom Gaming ][ 13700KF (DeepCool AK500 Svart/Silver) ][ ASUS Prime Z690-A ][ Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast][ Kingston Fury Renegade M. 2 2TB ][ Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W ][ Fractal Design Torrent Compact Svart - Mörk TG ][ LG 27'' UltraGear 27GP850P ]

Permalänk

Tack, sparade 700 spänn på ramen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldAndersson:

Tack, sparade 700 spänn på ramen.

Kul! Hoppas du blir nöjd med nya bygget

Visa signatur

[ RX 7900 XT Phantom Gaming ][ 13700KF (DeepCool AK500 Svart/Silver) ][ ASUS Prime Z690-A ][ Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast][ Kingston Fury Renegade M. 2 2TB ][ Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W ][ Fractal Design Torrent Compact Svart - Mörk TG ][ LG 27'' UltraGear 27GP850P ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldAndersson:

Tack, sparade 700 spänn på ramen.

Vilka minnen köpte du? Såg iallafall att senaste bygget som har länkats så finns minnet inte med på moderkortets qvl lista, stor chans för att dom inte fungerar att köra i sin högre hastighet och finns även en chans att dom inte fungerar alls eller börjar strula med tiden.

Är det stickorna från första bygget (CMH32GX5M2B6000Z30K) så är det lungt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Vilka minnen köpte du? Såg iallafall att senaste bygget som har länkats så finns minnet inte med på moderkortets qvl lista, stor chans för att dom inte fungerar att köra i sin högre hastighet och finns även en chans att dom inte fungerar alls eller börjar strula med tiden.

Är det stickorna från första bygget (CMH32GX5M2B6000Z30K) så är det lungt

CMH32GX5M2D6000C36 stickorna - betyder det att jag behöver ta första moderkortet från första builden då?

Var samma stickor på båda väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldAndersson:

CMH32GX5M2D6000C36 stickorna - betyder det att jag behöver ta första moderkortet från första builden då?

Var samma stickor på båda väl?

De är med på QVL-listan för TUF GAMING B650-PLUS WIFI så det är helt lugnt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av OldAndersson:

Pulse-kylaren är väldigt tyst med 26 dBA i alla fall.

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-7900-gr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

De är med på QVL-listan för TUF GAMING B650-PLUS WIFI så det är helt lugnt.

Skrivet av OldAndersson:

CMH32GX5M2D6000C36 som han köpt är inte med för mig när jag söker medans CMH32GX5M2B6000Z30K som va i första kittet du länka är med i qvl listan?

Är inte samma minne i dom två byggena som är länkade i tråden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

CMH32GX5M2D6000C36 som han köpt är inte med för mig när jag söker medans CMH32GX5M2B6000Z30K som va i första kittet du länka är med i qvl listan?

Är inte samma minne i dom två byggena som är länkade i tråden.

Miss av mig, måste ha råkat söka på CMH32GX5M2B6000Z30K.

Vad jag hört så ska AM5 vara mindre känsligt numera gällande RAM och han kan ju alltid testa dem och annars skicka tillbaka dem om de inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Miss av mig, måste ha råkat söka på CMH32GX5M2B6000Z30K.

Vad jag hört så ska AM5 vara mindre känsligt numera gällande RAM och han kan ju alltid testa dem och annars skicka tillbaka dem om de inte fungerar.

Am5 mindre känsliga? Detta problem kom med am5, sen sure bios uppdateringar ska ha gjort det lite bättre men är nog marginellt. Som jag förstod de så är det ända uppdateringarna har gjort är att minnen snabbare än 6000 fungerar båttre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kikar man hos corsair så ser minnena (CMH32GX5M2D6000C36) ut att vara intel-optimerade (står faktiskt hos inet också)
https://www.corsair.com/ww/en/p/memory/cmh32gx5m2d6000c36/ven...

Kan gå men känns inte superlovande, men jag har noll koll utöver det jag nyss läst, så lyssna inte på mig… det finns säkert någon som har koll och kan förklara hur det hänger ihop.
https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/memory/can...

Citat:

But what if you have bought a DDR5 kit for an Intel platform, and then make the switch to AMD and want to take your memory with you? Will this Intel XMP 3.0 memory work with your new AMD chip? In theory it doesn’t have the required AMD EXPO information and so you could find yourself struggling to get it working in your UEFI/BIOS. The same is true if you just buy Intel XMP DDR5 intending to use it with an AMD Ryzen 7000 CPU. In theory it won’t work.

That's the theory.

In practice there’s a good chance that the memory will work, albeit with a few caveats. This is because motherboard manufacturers put in a lot of effort to ensure that as many memory kits as possible just work with their motherboards. These motherboards can read the XMP data from the memory sticks, and pass the settings along, often allowing you to select the profiles just like the dedicated AMD EXPO kits.

Permalänk

Aj då, nu sitter jag ju med det där minnena iaf.

Vad innebär det rent krasst? Bör jag returnera?

Trist fick dom ju billigt.

Jag köpte ett ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI moderkort

Skulle t.ex de här fungera bättre?
CMH32GX5M2B6000Z30K

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldAndersson:

Aj då, nu sitter jag ju med det där minnena iaf.

Vad innebär det rent krasst? Bör jag returnera?

Trist fick dom ju billigt.

Jag köpte ett ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI moderkort

Du har möjlighet att pröva dem i datorn, om det inte fungerar kan du returnera dem

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldAndersson:

Aj då, nu sitter jag ju med det där minnena iaf.

Vad innebär det rent krasst? Bör jag returnera?

Trist fick dom ju billigt.

Jag köpte ett ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI moderkort

Skulle t.ex de här fungera bättre?
CMH32GX5M2B6000Z30K

Testa minnena först men CMH32GX5M2B6000Z30K är med på QVL-listan så de bör funka utmärkt annars.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Du har möjlighet att pröva dem i datorn, om det inte fungerar kan du returnera dem

Mvh

Okej det är bara en fråga om de funkar eller inte? Eller finns det andra negativa sidor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldAndersson:

Okej det är bara en fråga om de funkar eller inte? Eller finns det andra negativa sidor?

Nejdå, inga andra negativa sidor.

XMP och EXPO är endast profiler, generella inställningar som ska fungera med alla moderkort därute.

EXPO är givetvis dock att rekommendera för då slipper du själv ställa in hastighet och timings på minnet

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Jag köpte processorn från FComputer någon dansk butik som hade den inne.

Den kom utan låda och enbart i sitt plasthölje - är det normalt nu för tiden?

Dessutom är det någon form av ränder på den, ser ut att den varit använd åh någon varit dålig på spritat.

Blir en retur direkt.

Permalänk

Datorn fixad och klar. Otroligt smidigt att bygga.

Super tack för all hjälp!