Microsoft: Windows på ARM är framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sade inte Microsoft samma sak i samband med Windows RT?

(för 12 år sedan!)

I övrigt ligger M3 Max på över 21000 poäng i multitrådat, så känns lite fel att jämföra Snapdragon med Apples instegsmodell.

M3 Ultra kommer öka försprånget ännu mer

Exakt. Ytterst märklig jämförelse i artikeln… Man jämför alltså den värsta Snapdragon ARM-prollen med Apples instegare.

Vore jag artikelförfattaren så skulle jag korrigera artikeln omedelbart. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sade inte Microsoft samma sak i samband med Windows RT?

(för 12 år sedan!)

I övrigt ligger M3 Max på över 21000 poäng i multitrådat, så känns lite fel att jämföra Snapdragon med Apples instegsmodell.

M3 Ultra kommer öka försprånget ännu mer

Av det man vet så här långt så känns det väl kanske mest vettigt att jämföra med vanliga M3, men det får man väl se när de släpps. Är pris och effekt runt samma som M3 så är det ju den man bör jämföra med, snapdragon verkar rulla med fin prestanda på 21W modell iaf redan när de visade den innan jul. M3 max lär ju vara långt dyrare än generella snapdragon X elite laptops.

Vad bygger du dina argument att den bör jämföras mot M3 Max på? Allt tyder på att Qualcomm ställer den mot M3 så du verkar veta något som inte andra vet?

I slutändan lär den ju ändå mest konkurrera mot AMDs och Intels alternativ dock, så bara den har fördelar jäntemot dessa så kan det bli bra.

En del som det inte talas mycket om är potentiell fördel Qualcomm har med modem och sådana grejer integreade direkt i enheterna, det kan vara någonting där de slår apple på fingrarna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Vad bygger du dina argument att den bör jämföras mot M3 Max på? Allt tyder på att Qualcomm ställer den mot M3 så du verkar veta något som inte andra vet?

Skrev ingenstans att X Elite bör jämföras med M3 Max, utan tog det bara som ett exempel för att visa var Apple Silicon är idag.

Ser inte heller TDP anges någonstans kring Geekbench-resultatet, utan bara att X Elite kan köra på 12-80W TDP (vilket även andra benchmarkat), även om 23W sägs vara standard. Dock verkar 23W i sig vara en liten underdrift, så skulle inte förvåna mig om det mer motsvarar 30W TDP på en M3 Pro. Dvs om man skulle titta på faktisk energiförbrukning under last.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hölmiz:

Varför?
Smartare att köra Arm rakt av, finns ARM designer som har likvärdig IPC som moderna x86/x64 arkitekturer.

Om man med "IPC" menar "prestanda vid en specifik frekvens" (vilket jag tror avses här) så är det inte bara likvärdigt: ARM64 är långt före Intels/AMDs senaste x86_64 modeller.

Apples M3 har samma absoluta prestanda som Raptor Cove / Zen4, men M3 kör bara i strax över 4 GHz medan de senare ligger vid eller strax under 6 GHz.

Satte ihop denna för en tid sedan, Snapdragon X Elite ("Oryon") siffrorna var från de läckta resultat som fanns i januari. Oryon kommer vara snabbare än Arm Cortex X4 då den förra verkar gå att klocka till 4,2-4,3 GHz medan Cortex X4 verkar max:a någonstans runt 3,5 GHz.

Det som gör att ARM64 är framtiden är just att de tekniska fördelarna i den ISAn verkar motsvara 2-3 tillverkningsnoder över x86_64. Ju dyrare och långsammare det blir att ta fram nya noder, ju viktigare kommer en sådan fördel bli.

Frågetecknet är kanske hur bra/dålig x86 kommer vara när Intel får ut sin APX. APX är en rejäl förändring av x86 ISA, skulle hävda den största förändringen som någonsin gjorts.

Fördelen med APX är att dessa CPUer kommer fortfarande kunna köra dagens x86 program rakt av.

Problemet med APX är dock flera. En är att de första modellerna med tekniken verkar komma först 2025. Nästa är att APX ger bara en fördel om applikationer kompileras om med APX, varför inte bara kompilera om till ARM64 i så fall?

Och även om det blir en klar förbättring är det högst osannolikt att det blir fullt lika bra som ARM64 ändå. I Arm fallet visade det sig att fanns nackdelar att behålla stödet för 32-bit Arm (som är en helt annan ISA jämfört med ARM64). Apple var först att släppa stödet för 32-bit Arm, i samband med det blev deras CPUer snabbare. Vi såg sen samma för Arm, två senaste generationerna av Cortex X är ARM64 only och tog ett klart steg upp i prestanda.

Förutsätter att Snapdrag X Elite också är ARM64 only, Windows på Arm är numera likställt med Windows på ARM64 (Windows RT var däremot 32-bit Arm, vilket var rätt märklig timing givet att Windows för x86 då redan hade börjat lämna 32-bit).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ha när Microsoft säger något tar jag det med ro, om man ser till historia bör man nog bli lite undrande till uttalandet och komma ihåg allt skit som varit framtid i ca tre år och sen visat sig vara för sent och för dåligt.

Permalänk
Medlem

Microsoft var flera år före utvecklingen med windows 8 rt

De får helt enkelt skylla sig själva att det tagit så länge att få det att fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skrev ingenstans att X Elite bör jämföras med M3 Max, utan tog det bara som ett exempel för att visa var Apple Silicon är idag.

Du skrev så här:

Skrivet av walkir:

I övrigt ligger M3 Max på över 21000 poäng i multitrådat, så känns lite fel att jämföra Snapdragon med Apples instegsmodell.

Du säger alltså att det känns fel att jämföra mot M3 och jämför själv med M3 Max som att den jämförelsen skulle vara mer relevant. Jag vet inte hur det skulle kunna tolkas som någonting annat.

Alla siffror på effektförbrukning är till viss del spekulativa för Qualcomm, deras testenheter är väl två olika varianter där en sägs köra 21W fullt system och en 80W fullt system (alltså hela enheten inkl. skärm osv.). Skillnaden i prestanda mellan de två är ganska liten i förhållande till effektskillnaden, vilket tyder på att 21W jobbar närmare sweet spot.

M3 använder ca 21W (ej inkluderat resten av datorn) vid full load (vad jag vet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Absolut låt oss göra en ARM CPU som kan matcha X86 och är kompatibel med 20år av mjukvara som fortfarande körs. Sen ska den bli så populär att folk faktiskt utvecklar mot den, microsoft är inte apple som inte bara forcerar ett byte.
Jag tror det behöver finnas en övergång och då kunna köra alla spel och program som vanligt och få den bättre prestandan från arm grejerna när nu utvecklarna har börjat använda dem ser jag som enda lösningen för att windows inte ska sitta fast med x86 i två decenier till. Om AMD och intel haft 4-8 arm kärnor på sina cpuer framöver så kan microsoft 2028 säga, fuck it, windows 12 är arm only. För då finns redan 4 år av cpuer och program.

https://www.youtube.com/watch?v=8FrNBsXtrsA
Tiden för högresterande ARM processorer är redan här. Det som framförallt hållit emot är att det vanligaste operativsystemet för desktop (windows) inte varit kompatibelt.

Som apple och microsoft visat så kan övergång skötas i mångt och mycket med kompabilitetslager som översätter x86-x64 till ARM64. De krävande applikationer där ett sådant kompabilitetslager kommer utvecklarna med all sannolikhet kompilera om sina program för ARM64, så som skett på OSX. Sedan finns det säker otaliga legacy program som inte kommer kompileras om för ARM64, men det kommer nog knappast märkas för den som använder dem då de oftare är mindre lättdrivna program.

Det finns ingen anledning att göra en hybrid CPU med både x86-x64 och ARM64, ARM64 kommer snart nog var bra nog för 99% av oss.
Mobile: ARM64
Server: ARM64
Laptop: ARM64 inom 3 år är min gissning
Desktop: ARM64 inom 6 år är min gissning

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hölmiz:

https://www.youtube.com/watch?v=8FrNBsXtrsA
Tiden för högresterande ARM processorer är redan här. Det som framförallt hållit emot är att det vanligaste operativsystemet för desktop (windows) inte varit kompatibelt.

Som apple och microsoft visat så kan övergång skötas i mångt och mycket med kompabilitetslager som översätter x86-x64 till ARM64. De krävande applikationer där ett sådant kompabilitetslager kommer utvecklarna med all sannolikhet kompilera om sina program för ARM64, så som skett på OSX. Sedan finns det säker otaliga legacy program som inte kommer kompileras om för ARM64, men det kommer nog knappast märkas för den som använder dem då de oftare är mindre lättdrivna program.

Det finns ingen anledning att göra en hybrid CPU med både x86-x64 och ARM64, ARM64 kommer snart nog var bra nog för 99% av oss.
Mobile: ARM64
Server: ARM64
Laptop: ARM64 inom 3 år är min gissning
Desktop: ARM64 inom 6 år är min gissning

Att M-serien kretsarna presterar så brutalt bra i kompilering ställt mot x86 verkar upprepas med Snapdragon X Elite.

Så om inte annat borde denna CPU-plattform kunna bli för utvecklare vad M-serien kretsarna redan är om man är OK med MacOS.

Från videon du länkar

Sen verkar de ju ge en vink om att det är möjligt att kombinera denna plattform med en dGPU. Nvidias GPUer stödjer sedan tidigare ARM64, så borde kunna vara möjligt att stoppa in en Nvidia GPU om målet är mer "gaming laptop".

Den integrerade GPUn från Qualcomm verkar stå sig riktigt bra mot Intels och AMDs iGPUer, men man är rätt långt efter Apple.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Problemet är att Microsoft är kassa på att implementera saker och släpper halvfärdiga produkter.

Hur länge har de hållit på med ARM utan någon framgång?
Hur länge höll de på med Windows Mobile (innan Windows Phone) utan god implementering. Sen kom Apple med iPhone och Win.Mobile dog.
Xbox faller as we speak. Inget unikt med det längre.
Windows kommer med bloat. Forcerar saker man inte vill ha. Även Windows faller också, dock stabilt fortfarande.
Nu är de desperata med AI och Copilot är nog sämst av alla AI:s, ändå forcerar de det.
De hade en Chat/Messenger klient som var störst i världen. Även det bloatades ned och utvecklades inte på ett ordentligt sätt, så de förlorade hela sociala medier kriget.
Internet Explorer var katastrofal och med mycket bloat. Nu har de Edge... Och fyller den med bloat den med.

Bloatosoft behöver en omorganisering.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kunde inte tro mina ögon när jag såg rubriken.....

Microsoft + x86 har alltid känts som den eviga kombinationen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]