Tips på gaminglaptop med "joystick" i tangentbordet

Permalänk
Medlem

Tips på gaminglaptop med "joystick" i tangentbordet

Hej, alla kunniga!

Är en hyfsad teknikanalfabet på jakt efter ny gaminglaptop. Haft en ThinkPad E580 i snart sex år, vars gamingkapacitet skyndat på min gråhårighet. En sak som den, liksom alla ThinkPad, har som jag uppskattar är den lilla röda joysticken "navikey" som sitter mitt på tangentbordet och jag skulle gärna hitta någon bra gaminglaptop som har en dylik. Men med tanke på min tekniska okunskap så vet jag inte riktigt vad jag behöver under huven för att inte bli ännu gråhårigare, så all info, tips och förslag är väldigt välkomna!

Det jag spelar är War Thunder, med absolut minst krävande inställningar men den ligger ändå ofta och hackar och laggar mellan 15-50 fps. Vad behövs i lägsta hårdvara för att kunna köra det, och kanske World of Tanks, på normala inställningar och ändå få en bra upplevelse, helst i flera år framöver?

Och vad gäller budget så tänkte jag försöka hålla mig under 12', om det är möjligt!

Tacksam för all hjälp!!🙏
Jo

Permalänk
Avstängd

Mitt tips är att släppa det där med att du vill ha den lilla röda joysticken, mitt andra tips är att kika på dells laptop

https://www.dell.com/sv-se/shop/gaming-and-games/g15-b%C3%A4r...

Permalänk
Permalänk

Den där lilla joysticken är typ bara kontorsdatorer som har typ hp/dell och inte på alla modeller heller för den delen när jag tänker så tror jag bara det är typ thinkpad jag sett den på.

Väldigt ovanligt funktion att hitta på något med lite spelprestanda om man bortser fråga n att dra runt msröj på 30+fps.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Mitt tips är att släppa det där med att du vill ha den lilla röda joysticken, mitt andra tips är att kika på dells laptop

https://www.dell.com/sv-se/shop/gaming-and-games/g15-b%C3%A4r...

Är det för att få bra gaminglaptops har den joysticken? Den har verkligen sina fördelar när man kör flyg i WT. Och skönt att använda för annat när man vant sig.

Vilka minimikrav har man på hårdvaran för att få WT att funka med bättre upplösning: processor - Intel eller AMD, grafik?

Permalänk
Skrivet av JoMo69:

Är det för att få bra gaminglaptops har den joysticken? Den har verkligen sina fördelar när man kör flyg i WT. Och skönt att använda för annat när man vant sig.

Vilka minimikrav har man på hårdvaran för att få WT att funka med bättre upplösning: processor - Intel eller AMD, grafik?

typ inga "gaming" laptops har den joysticken.

har för mig att war thunder är mestadels cputungt
men med det sagt så snålar du in på grafik så kommer du ändå troligen känna att den håller tillbaka men du behöver inte gå bananas vid valet av gpukrets i datorn men troligen skulle nått ur midrange Nvidia 3000 eller 4000 serien duga utmärkt typ 3060/ti eller 4060/ti/super.

Intel eller AMD har inte så stor betydelse bägge gör bra cpuer för ändamålet.

typ 6 kärnor/12 trådar är väl rekommenderat minimum oavsett tillverkare.

vet inte riktigt hur Intels p och e kärnor funkar då jag aldrig ägt en av dessa så vet inte hur man ska översätta dessa kärnor riktigt för att bli jämförbart med AMD.

men typ AMD R5 5600/7600 eller Intel typ 13400 eller 14400 eller liknande med högre siffra bör vara good enough för de flesta.

denna för 12 papp känns ganska prisvärd
8 kärnig AMD
4060 grafik
16Gb ram
dock bara 1080 skärm men det var det ju i dell datorn som länkats också så troligen inte högre upplöst än den du har nu men troligen avsevärt mycket bättre presterande hårdvara jämfört med en äldre kontorsdator.

https://www.dustinhome.se/product/5011334714/loq-gaming?tab=s...

den är dock TDP låst på GPU till 85W så vet inte hur mycket det påverkar gpun från att vilja jobba brukar ju generellt iaf vilja se 100+ W iaf på 3000 serien 4000 serien är väl något effektivare så kanske inte påverkas lika hårt av lågt satt tdp lås.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köp en ordentlig riktig gaming laptop och sedan köper du någon extern keyboard med den där Joystick-knappen från ebay, alibaba, aliexpress, amazon, wish, temu eller någon random kina-sida.

Det produceras så mycket där i Kina så nog hittat du något.

Betydligt svårare att hitta en duglig gaming laptop med den detaljen du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

typ inga "gaming" laptops har den joysticken.

har för mig att war thunder är mestadels cputungt
men med det sagt så snålar du in på grafik så kommer du ändå troligen känna att den håller tillbaka men du behöver inte gå bananas vid valet av gpukrets i datorn men troligen skulle nått ur midrange Nvidia 3000 eller 4000 serien duga utmärkt typ 3060/ti eller 4060/ti/super.

Intel eller AMD har inte så stor betydelse bägge gör bra cpuer för ändamålet.

typ 6 kärnor/12 trådar är väl rekommenderat minimum oavsett tillverkare.

vet inte riktigt hur Intels p och e kärnor funkar då jag aldrig ägt en av dessa så vet inte hur man ska översätta dessa kärnor riktigt för att bli jämförbart med AMD.

men typ AMD R5 5600/7600 eller Intel typ 13400 eller 14400 eller liknande med högre siffra bör vara good enough för de flesta.

denna för 12 papp känns ganska prisvärd
8 kärnig AMD
4060 grafik
16Gb ram
dock bara 1080 skärm men det var det ju i dell datorn som länkats också så troligen inte högre upplöst än den du har nu men troligen avsevärt mycket bättre presterande hårdvara jämfört med en äldre kontorsdator.

https://www.dustinhome.se/product/5011334714/loq-gaming?tab=s...

den är dock TDP låst på GPU till 85W så vet inte hur mycket det påverkar gpun från att vilja jobba brukar ju generellt iaf vilja se 100+ W iaf på 3000 serien 4000 serien är väl något effektivare så kanske inte påverkas lika hårt av lågt satt tdp lås.

Tack! Som tech-analfabet så var det mycket av din info som visslade förbi högt över huvudet, men ska googla mig fram!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Köp en ordentlig riktig gaming laptop och sedan köper du någon extern keyboard med den där Joystick-knappen från ebay, alibaba, aliexpress, amazon, wish, temu eller någon random kina-sida.

Det produceras så mycket där i Kina så nog hittat du något.

Betydligt svårare att hitta en duglig gaming laptop med den detaljen du vill ha.

Tack - bra tips!