Sonos Beam Gen 2 + 2x IKEA Symfonisk golvlampor vs Samsung HW-Q935C

Permalänk
Medlem

Sonos Beam Gen 2 + 2x IKEA Symfonisk golvlampor vs Samsung HW-Q935C

Tja,

Håller just nu på att bygga en schysst hemmabio i mitt vardagsrum. Bor i BRF så en sub är inte på hög prio eftersom det kan störa grannen om jag drar på för mycket.

Jag har för närvarande 1x IKEA symfonisk golvlampa jämte min massagestol i ett annat rum. Jag kan flytta den nuvarande golvlampan till vardagsrummet och komplettera med en till. Detta gör att Sonos Beam Gen 2 + en till IKEA symfonisk landar på ungefär samma slutsumma som Samsung HW-Q935C.

Lägger till några länkar för produkterna ifråga:
Sonos Beam Gen 2: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5855366

IKEA symfonisk golvlampa:
https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-golvlampa-med-wifi-hoe...

Samsung HW-Q935C:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11237131

TV’n stöder atmos.

Vad hade ni kört på?

Mvh,
Snill3t

Permalänk
Medlem

Samsung
Bättre stöd för ljudformat. Med lossless (okompremerat)med Dolby och DTS formaten.
Kan bara hitta loosely (komprimerat) och Dolby för Sonos.

MEN Sedan hur de låter vet jag inget om.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Sub hade jag kört på ändå, den gör ljudet så mycket bättre, man måste ju inte dra på jättehögt.

Permalänk
Medlem

Tja,

Tack för alla svar

Skrivet av Mega-Dark:

Samsung
Bättre stöd för ljudformat. Med lossless (okompremerat)med Dolby och DTS formaten.
Kan bara hitta loosely (komprimerat) och Dolby för Sonos.

MEN Sedan hur de låter vet jag inget om.

Oj det låter ju inte så bra för Sonos. Lutar nog mer mot Samsung nu pga detta. En annan fördel med Samsung är att den är 1cm lägre i höjd så jag slipper ställa TV’n på något underlag.

Skulle det möjligtvis vara värt att köra på HW-Q995C istället? Största problemet där är att den är gigantisk, men det kanske är värt det om ljudet är nice

Skrivet av Dem8n:

Sub hade jag kört på ändå, den gör ljudet så mycket bättre, man måste ju inte dra på jättehögt.

Jo, det har du rätt i!

Jag är mest oroad på att ljudet går genom golvet in i grannens tak. Nåja, det går nog att lösa genom att ställa subben på något och skruva ner den till en nivå som inte hörs på våningen under

Permalänk
Medlem

Tja!

Det blev Q935C

Var sugen på Q990C, men valde 935’an pga att den kommer passa snyggt under TV’n utan att behöva lägga en bräda under 👍

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mega-Dark:

Kan bara hitta loosely (komprimerat) och Dolby för Sonos.

Fnys! Sonos Beam 2 stödjer såklart okomprimerade ljudformat, både i stereo och multikanal. Den billigare Ray, och deras första-generations soundbar (ej till salu längre) har/hade dock bara stöd för Dolby Digital surroundljud. Men med eARC så finns inga sådana begränsningar, Beam 2 har stöd ända upp till och med Dolby Atmos i formatväg. (DTS-stöd är spartanskt dock.)

Dessa format stöds av Beam 2 från Sonos egen sida:
Stereo PCM, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby Atmos (Dolby Digital Plus), Dolby Atmos*, Dolby TrueHD*, Dolby Atmos (TrueHD)*, flerkanalig PCM*, Dolby flerkanalig PCM* (* HDMI6 eARC-anslutning krävs.) Skärmen Spelar nu i Sonos-appen visar vilken typ av ljud som avkodas.

Dessutom listas standard DTS-stöd på en hjälpsida.

Har själv Sonos Arc 5.1 i vardagsrummet och några andra högtalare utspridda i resten av lägenheten så jag talar väl lite i egen sak, men jag skulle aldrig köpa Samsung, ärligt talat. Tunn plast brukar vara deras melodi, Sonos grejer är alltid jämförelsevist tunga, gedigna och välbyggda, och låter dessutom utmärkt (särskilt om man lägger till en Sub!) Stora fördelen är ju att systemet expanderar lätt och enkelt utan egentliga begränsningar, och kan synka musiken mellan flera/alla rum i bostaden utan fördröjningar.

Har man väl börjat på Sonos-ekosystemet är det bara att bygga vidare allt eftersom. En limpa från Samsung kan inte göra samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Fnys! Sonos Beam 2 stödjer såklart okomprimerade ljudformat, både i stereo och multikanal. Den billigare Ray, och deras första-generations soundbar (ej till salu längre) har/hade dock bara stöd för Dolby Digital surroundljud. Men med eARC så finns inga sådana begränsningar, Beam 2 har stöd ända upp till och med Dolby Atmos i formatväg. (DTS-stöd är spartanskt dock.)

Dessa format stöds av Beam 2 från Sonos egen sida:
Stereo PCM, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby Atmos (Dolby Digital Plus), Dolby Atmos*, Dolby TrueHD*, Dolby Atmos (TrueHD)*, flerkanalig PCM*, Dolby flerkanalig PCM* (* HDMI6 eARC-anslutning krävs.) Skärmen Spelar nu i Sonos-appen visar vilken typ av ljud som avkodas.

Dessutom listas standard DTS-stöd på en hjälpsida.

Har själv Sonos Arc 5.1 i vardagsrummet och några andra högtalare utspridda i resten av lägenheten så jag talar väl lite i egen sak, men jag skulle aldrig köpa Samsung, ärligt talat. Tunn plast brukar vara deras melodi, Sonos grejer är alltid jämförelsevist tunga, gedigna och välbyggda, och låter dessutom utmärkt (särskilt om man lägger till en Sub!) Stora fördelen är ju att systemet expanderar lätt och enkelt utan egentliga begränsningar, och kan synka musiken mellan flera/alla rum i bostaden utan fördröjningar.

Har man väl börjat på Sonos-ekosystemet är det bara att bygga vidare allt eftersom. En limpa från Samsung kan inte göra samma sak.

Jag skrev faktiskt vad jag kan hitta.
Och jag kollade både Hifi klubben, hembiobutiken och prisjakt. Och det ska inte behöva vara så svårt att hitta.
För Samsung så hittade jag det direkt på första stället jag kollade och det var prisjakt.

Nåja, nu har ju redan TS valt Samsung så inte så mycket mer att göra om hen är nöjd med den.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Fnys! Sonos Beam 2 stödjer såklart okomprimerade ljudformat, både i stereo och multikanal. Den billigare Ray, och deras första-generations soundbar (ej till salu längre) har/hade dock bara stöd för Dolby Digital surroundljud. Men med eARC så finns inga sådana begränsningar, Beam 2 har stöd ända upp till och med Dolby Atmos i formatväg. (DTS-stöd är spartanskt dock.)

Dessa format stöds av Beam 2 från Sonos egen sida:
Stereo PCM, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby Atmos (Dolby Digital Plus), Dolby Atmos*, Dolby TrueHD*, Dolby Atmos (TrueHD)*, flerkanalig PCM*, Dolby flerkanalig PCM* (* HDMI6 eARC-anslutning krävs.) Skärmen Spelar nu i Sonos-appen visar vilken typ av ljud som avkodas.

Dessutom listas standard DTS-stöd på en hjälpsida.

Har själv Sonos Arc 5.1 i vardagsrummet och några andra högtalare utspridda i resten av lägenheten så jag talar väl lite i egen sak, men jag skulle aldrig köpa Samsung, ärligt talat. Tunn plast brukar vara deras melodi, Sonos grejer är alltid jämförelsevist tunga, gedigna och välbyggda, och låter dessutom utmärkt (särskilt om man lägger till en Sub!) Stora fördelen är ju att systemet expanderar lätt och enkelt utan egentliga begränsningar, och kan synka musiken mellan flera/alla rum i bostaden utan fördröjningar.

Har man väl börjat på Sonos-ekosystemet är det bara att bygga vidare allt eftersom. En limpa från Samsung kan inte göra samma sak.

Ja jag kollade Samsungs grejer precis, de spelar definitivt inte i samma division,tunn plast, plast och åter plast.
Men jag hoppas TS blir nöjd ändå med sitt val, det är ju ganska stor prisskillnad ändå, för hela Samsung-paketet får man inte ens en Arc.
Själv har jag blandat alla möjliga generationer här hemma, Playbar och Sub har bägge passerat 10 år, körs varje dag och funkar prima ännu, köper inte nytt bara för att kunna använda S2-controllern. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Tja!

Det blev Q935C

Var sugen på Q990C, men valde 935’an pga att den kommer passa snyggt under TV’n utan att behöva lägga en bräda under 👍

Går det att styra ljudet med valfri fjärrkontroll på Samsungs paket, t.ex fjärren till en Apple-TV?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mega-Dark:

Och det ska inte behöva vara så svårt att hitta.

Finns ju direkt på produktsidan på Sonos sajt, är inte svårt alls att hitta. Fattar inte varför man skulle gå till prisjakt, har ju hänt ett antal gånger för mig som specifikationer varit felaktiga eller helt/delvis fattats där - uppenbarligen så för dig också denna gången... Bättre att då gå direkt till källan anser då jag iallafall.

Citat:

Nåja, nu har ju redan TS valt Samsung så inte så mycket mer att göra om hen är nöjd med den.

Ja det är säkert ett adekvat ljudsystem för en person med rimliga krav.