Mobil - Minsta möjliga format?

Permalänk
Medlem

Mobil - Minsta möjliga format?

Hej. Använder en gammal telefon, Sony Walkman, idag för det vanliga. För mig är det att prata i den och skicka sms. För MobiltBankId och annat så har jag en smartphone hemma, också den till åren kommen. Jag tror den heter Samsung 2016 eller liknande. Nu läser jag att min Sony Walkman kommer att sluta fungera när 2g och 3g näten släcka ner. Trist. Så jag är tvungen att köpa något nyare. Det bästa med min Sony är att den är så liten. Alla nyare smartphones verkar vara mycket större och därför mycket bökigare att ha med sig.

Så till min fråga:
Vilken nyare (tillräckligt ny) smartphone är den minsta till formatet?
Jag bryr mig inte om fler funktioner än att kunna prata och skicka sms med den.Inget annat.

Kan någon ge förslag eller hänvisa till någon lämplig undersökning eller sida?

Tack på förhand.

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av b00kjo:

Hej. Använder en gammal telefon, Sony Walkman, idag för det vanliga. För mig är det att prata i den och skicka sms. För MobiltBankId och annat så har jag en smartphone hemma, också den till åren kommen. Jag tror den heter Samsung 2016 eller liknande. Nu läser jag att min Sony Walkman kommer att sluta fungera när 2g och 3g näten släcka ner. Trist. Så jag är tvungen att köpa något nyare. Det bästa med min Sony är att den är så liten. Alla nyare smartphones verkar vara mycket större och därför mycket bökigare att ha med sig.

Så till min fråga:
Vilken nyare (tillräckligt ny) smartphone är den minsta till formatet?
Jag bryr mig inte om fler funktioner än att kunna prata och skicka sms med den.Inget annat.

Kan någon ge förslag eller hänvisa till någon lämplig undersökning eller sida?

Tack på förhand.

Minsta är nog iPhone 13 Mini. Om du vill köra med Android så är nog antingen Asus Zenfone telefoner eller en Samsung Galaxy S serien, då S24 som är "små" i alla fall om du vill köpa i butik

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00kjo:

Hej. Använder en gammal telefon, Sony Walkman, idag för det vanliga. För mig är det att prata i den och skicka sms. För MobiltBankId och annat så har jag en smartphone hemma, också den till åren kommen. Jag tror den heter Samsung 2016 eller liknande. Nu läser jag att min Sony Walkman kommer att sluta fungera när 2g och 3g näten släcka ner. Trist. Så jag är tvungen att köpa något nyare. Det bästa med min Sony är att den är så liten. Alla nyare smartphones verkar vara mycket större och därför mycket bökigare att ha med sig.

Så till min fråga:
Vilken nyare (tillräckligt ny) smartphone är den minsta till formatet?
Jag bryr mig inte om fler funktioner än att kunna prata och skicka sms med den.Inget annat.

Kan någon ge förslag eller hänvisa till någon lämplig undersökning eller sida?

Tack på förhand.

Om du vill fortsätta med en smidig knappmobil, så erbjuder t.ex. Nokia sådana med stöd för 4G.

https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Permalänk
Medlem

4G Och riktigt bra batteritid
Nokia 105 Classic

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av b00kjo:

Hej. Använder en gammal telefon, Sony Walkman, idag för det vanliga. För mig är det att prata i den och skicka sms. För MobiltBankId och annat så har jag en smartphone hemma, också den till åren kommen. Jag tror den heter Samsung 2016 eller liknande. Nu läser jag att min Sony Walkman kommer att sluta fungera när 2g och 3g näten släcka ner. Trist. Så jag är tvungen att köpa något nyare. Det bästa med min Sony är att den är så liten. Alla nyare smartphones verkar vara mycket större och därför mycket bökigare att ha med sig.

Så till min fråga:
Vilken nyare (tillräckligt ny) smartphone är den minsta till formatet?
Jag bryr mig inte om fler funktioner än att kunna prata och skicka sms med den.Inget annat.

Kan någon ge förslag eller hänvisa till någon lämplig undersökning eller sida?

Tack på förhand.

Om du bara ska ringa och sms:a så behöver du inte någon smartphone... Då finns det massor av alternativ.

Sony, Asus Zenfone och IPhone mini är de tre varianterna som jag kikade på när jag ville ha en liten smartphone. Det blev en Zenfone 9 och hade köpt en tia om jag köpt ny mobil igen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren. Jag trodde att köra 4G (och 5G kanske) var beroende av att det var en smartphone. Vad jag förstår nu så är det inte så, utan att jag kan leta efter en telefon, kanske liknande den jag har, bara den kan klara 4G. Och det finns det tydligen många av.

Min SonyWalkman är ju ingen smartphone och jag klarar mig ju gott med den. Vad jag förstår så lanserades den här telefonen (200i) cirka 2006.

Faktiskt så vet jag inte om den klarar 4G eller inte, jag läste bara att äldre telefoner, generellt de med knappsats, skulle sluta fungera när G2/G3 släcks ner.

Kan jag kolla på min telefon vad den klarar av, och i så fall hur?

Tack på förhand igen!

Permalänk
Medlem

En telefon från 2006 stödjer inte 4G. Däremot så fick du ju två fina alternativ från Nokia som är nya (i jämförelse med din) telefoner som stödjer 4G. Min misstanke är att det uttalandet som du refererar gör det lättare för folk i din sits att förstå att nått måste göras.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av b00kjo:

Tack alla för svaren. Jag trodde att köra 4G (och 5G kanske) var beroende av att det var en smartphone. Vad jag förstår nu så är det inte så, utan att jag kan leta efter en telefon, kanske liknande den jag har, bara den kan klara 4G. Och det finns det tydligen många av.

Min SonyWalkman är ju ingen smartphone och jag klarar mig ju gott med den. Vad jag förstår så lanserades den här telefonen (200i) cirka 2006.

Faktiskt så vet jag inte om den klarar 4G eller inte, jag läste bara att äldre telefoner, generellt de med knappsats, skulle sluta fungera när G2/G3 släcks ner.

Kan jag kolla på min telefon vad den klarar av, och i så fall hur?

Tack på förhand igen!

Din mobil är tyvärr inget som kommer fungera framledes, kika på en Nokia 110 4G (Obs, finns Nokia 110 2G only (GSM)).
Finns ju ett gäng till som fungerar men om du är nöjd med det du har och inte vill kliva in i smarttelefonträsket så kostar det inte många slantar att få en "dumbphone" som klarar av 4G.

https://www.clasohlson.com/se/TCL-onetouch-4041-mobiltelefon%...
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Bra frågeställning ger ju som du märker utmärkta svar. Återkom gärna om du har fler funderingar eller uppdatera oss vad det blir för köp!

Om du vill kolla exakt vad du har för stöd i din mobil så är det lättast att söka på mobilmodellen (ibland behövs mer information än bara modellnummer).

https://www.gsmarena.com/ är en bra hemsida för att se CPU, RAM, radioband etc. Just nu är ju din mobil så pass gammal att den endast kan ha GSM (2G) så det är inte så mycket att söka på i detta fallet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack igen. Det lutar nog åt en Nokia 225 4G.
En annan fråga som dök upp i mitt huvud är denna:

Idag har jag alltså en SonyEricsson W200i som inte har stöd för 4G.

Min tanke är ju att köpa en telefon som klarar 4G och sedan flytta
över Sim-kortet från min nuvarande telefon.

Men är det så att även själva Sim-kortet kan ha en begränsning till 2G/3G
och jag måste byta/uppgradera det också? Jag vill ju gärna ha kvar
mitt nuvarande telefonnummer. Jag har Telia som operatör.

(Kan inte säga hur gammalt Sim-kortet är, inte så gammalt som telefonen,
jag har för mig att det har bytts en gång. Säg att det är 10 år gammalt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00kjo:

Tack igen. Det lutar nog åt en Nokia 225 4G.
En annan fråga som dök upp i mitt huvud är denna:

Idag har jag alltså en SonyEricsson W200i som inte har stöd för 4G.

Min tanke är ju att köpa en telefon som klarar 4G och sedan flytta
över Sim-kortet från min nuvarande telefon.

Men är det så att även själva Sim-kortet kan ha en begränsning till 2G/3G
och jag måste byta/uppgradera det också? Jag vill ju gärna ha kvar
mitt nuvarande telefonnummer. Jag har Telia som operatör.

(Kan inte säga hur gammalt Sim-kortet är, inte så gammalt som telefonen,
jag har för mig att det har bytts en gång. Säg att det är 10 år gammalt.)

Operatören kan skicka ut ett nytt SIM-kort till dig som gäller för samma mobilnr, så hör av dig till Telia och kolla om ditt nuvarande räcker till för 4G eller om de kan skicka ut ett nytt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34