Wifi 7: En kort guide till nästa generations trådlösa nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Hade Asus mesh innan hemms med Wifi 5, betydligt bättre täckning med U7Pro och då även på 6ghz

Kanske tänker du på att de är 2x2 antenner jämförelse med U6Pro? Har inga problem med ca 15 trådlösa enheter på olika standarder

Aha, ok. Jag tänkte eftersom Ubiquiti själva anger att deras Long Range-modeller har betydligt bättre täckning, men det framgår inte hur de uppmätt detta och om det gäller alla frekvenser eller enbart vissa. Antennerna de använder och känsligheten kan ju teoretiskt påverka en del, men det vore intressant att höra från folk som gjort direkta jämförelser.

Nej, 2x2 vs 4x4 bör mest påverka prestanda med många enheter. Har för tillfället 2x2 på 5 GHz och det funkar fint. Hade givetvis gärna haft 4x4, men är inte ett strikt krav.

Skrivet av Tangentbord:

Återigen enig, den jag kör som trådlös mesh/repeater var jag "tvungen" att köra injector på (orimligt stor insats att få dit en nätverkskabel).
Har inte tänkt på problemet med tvingad omstart då det inte behövts ännu 😅

@blunden: ändå bra miljöval, skulle tro att de flesta ligger oanvända och skräpar!

Ja, ibland är PoE-injectors den bästa lösningen. Har aldrig heller behövt tvinga en omstart så under de år jag haft nuvarande AP, men det är ju trevligt att ha den möjligheten. Sedan de började köra med standardiserad PoE (istället för passiv 24V) så är det dock betydligt lättare att hitta kompatibla PoE-switchar. Därför förstår jag att de inte följer med som standard längre.

Ja, det är ju fint ur miljöapekten också. Som du säger så var det nog många som aldrig ens tog upp injectorn ur kartongen.

Skrivet av Markusas:

Obenetwork hade jag aldrig hört talas om, ser lovande ut.

Är inte kund där själv så kan inte dela med mig av några personliga erfarenheter, annat än att de varit väldigt öppna och villiga att svara på detaljfrågor. Ser dock ut att ha fått goda vitsord från andra i tråden nedan, och även vettig peering baserat på det jag kunnat testa mig fram till med deras Looking Glass, PeeringDB, och BGP-information.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1661742-obenetwork-omd...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q