20 miljarder kronor i böter för Apple

Permalänk
Melding Plague

20 miljarder kronor i böter för Apple

Som väntat har EU-kommissionen fällt Apple för att under tio år ha brutit mot unionens konkurrenslagar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Nog för att jag inte har mycket till övers för Spotify men bra med en fotnedsättning av EU mot megabolagen. Tror det behövs prejudicerande fall för att EU:s lagstiftningar och bestämmelser ej ska framstå som papperstigrar.

Permalänk
Medlem

Det är nog många som tagit skada genom att de fått betala betydligt mer än nödvändigt, vad folk inte förstår är att fortsätter man köpa i spel så stöttar man Apples avgifter.
Jag tycker det är bättre att köpa appar än att ge donationer i form av mikrotransaktioner, det är oftast betydligt billigare att köpa appen.

Frågan är väl vart pengarna för böterna går någonstans.

Permalänk
Medlem

Tycker det är anmärkningsvärt hur otroligt tydligt konkurrenshämmande reglerna var och att det trots det tog så lång tid innan det hände något. Att helt förbjuda apparna att ens nämna att man kan få ett annat pris på deras hemsida är ju helt absurt. Att på det sen sälja sin egen musiktjänst med färre tryck, till ett pris under app priset på konkurrerande (men inte nödvändigtvis under hemsidepriset) tjänster är ju bara grädde på moset. Att sen Apple menar att Spotify (och alla andra) fått deras fina betallösningar gratis är väl inget annat än ren och skär lögn? De tar väl ändå en cut? Spotify vet jag har förhandlat ner den till noll och ingenting i vissa fall men det här handlar ju inte om bara Spotify, det handlar ju om nästan alla som säljer prenumerationer via AppStore och de betalar på ett sätt som ger Apple riktigt fina intäkter. Att Spotify lyckades förhandla till sig en bra deal får också Apple se som att de fick valuta för pengarna på med tanke på att det är det som gjort att Spotify inte direkt drog dom inför rätta och jag är väldigt säker på att Apple tjänat långt mer än 20 miljarder på det här på totalen. Hoppas EU saftar på mer i kommande överklaganden.

Permalänk

Det här är illa för Apple. 20 miljarder starka SEK innebär konken för dem. Ungefär som om jag skulle få en bot på 1000kr. Stenkört men det var kul så länge det varade . R I P Apple

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Apple kommer inte ens märka det. Det ligger i budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är nog många som tagit skada genom att de fått betala betydligt mer än nödvändigt, vad folk inte förstår är att fortsätter man köpa i spel så stöttar man Apples avgifter.
Jag tycker det är bättre att köpa appar än att ge donationer i form av mikrotransaktioner, det är oftast betydligt billigare att köpa appen.

Frågan är väl vart pengarna för böterna går någonstans.

Dom går rakt in i budgeten och sänker därmed medlemsländernas avgifter följande år. Det i sin tur minskar landets EU utgifter och ger mer över i statskassan. Vad länderna gör med överskottet varierar såklart stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Det här är illa för Apple. 20 miljarder starka SEK innebär konken för dem. Ungefär som om jag skulle få en bot på 1000kr. Stenkört men det var kul så länge det varade . R I P Apple

Under det hade varit parkeringsböter,

”The European competition commissioner, Margrethe Vestager, said a smaller fine would have been nothing more than the equivalent of a parking fine and the €1.8bn was designed to act as a deterrent against a repetition of such practices by Apple or others.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Det här är illa för Apple. 20 miljarder starka SEK innebär konken för dem. Ungefär som om jag skulle få en bot på 1000kr. Stenkört men det var kul så länge det varade . R I P Apple

0.5% av årets nånting (omsättning?) när jag läste igår. Inte mycket men det påverkar absolut mer än de mycket mycket mindre böter de fått tidigare.

Det behöver egentligen dock ligga runt GDPR-nivåerna på 4% omsättning world wide för att svida.

Skrivet av Dem8n:

Frågan är väl vart pengarna för böterna går någonstans.

Till EU-fond. De pengarna EU drar in på detta kommer sänka medlemsländernas medlemsavgift nästa år. Dvs alla länder får en liten mindre "skatteåterbäring".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1.8 biljoner euro var för billigt för Apple. Böter för företag bör alltid vara i procent av omsättningen så dom ej sätter det i någon standard för att dom vet att dom kommer utan så billigt ändå.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

1.8 biljoner euro var för billigt för Apple. Böter för företag bör alltid vara i procent av omsättningen så dom ej sätter det i någon standard för att dom vet att dom kommer utan så billigt ändå.

Apple har inte 1.8 biljoner Euro i likvida medel.

Permalänk
Medlem

Billions, biljoner och miljarder ställer till det ännu en gång

Apple har runt 73 miljarder USD i cash enligt denna källan:
https://companiesmarketcap.com/apple/cash-on-hand/

Permalänk

Kan man nu inte sparka ut Spotify från appstore om de nu vill ställa till det för Apple?

Permalänk
Medlem

Bra. Apple behöver tas ned på jorden. Jag menar, de gör redan bra produkter. Tänk om de kunde kombinera det med att inte vara konkurrens- och konsumentfientliga. Då skulle jag rent av kunna tänka mig att använda deras hårdvara.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Det här är illa för Apple. 20 miljarder starka SEK innebär konken för dem. Ungefär som om jag skulle få en bot på 1000kr. Stenkört men det var kul så länge det varade . R I P Apple

Exakt. Ca 3 månaders vinst på Airpods åt skogen. De kommer aldrig hämta sig från det

Permalänk
Medlem

Detta betyder alltså att Spotify kommer sänka priserna på sina prenumerationer antar jag…
Eller så klart de inte kommer det.

Permalänk

En mening jag inte trodde jag skulle skriva, men 20 miljarder är en för låg summa.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Detta betyder alltså att Spotify kommer sänka priserna på sina prenumerationer antar jag…
Eller så klart de inte kommer det.

Varför skulle de sänka priserna? Det var väl flera år sedan det gick att betala sin spotify-prenumeration via appen.

Permalänk
Medlem

Vissa företag har som affärsstrategi att bryta mot lagen och betala boten för dom vet att dom kommer tjäna 10x eller 100x mer än vad boten kommer kosta.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

1.8 biljoner euro var för billigt för Apple. Böter för företag bör alltid vara i procent av omsättningen så dom ej sätter det i någon standard för att dom vet att dom kommer utan så billigt ändå.

Billion i engelska är samma som miljarder på svenska. Ska alltså vara 1,8 miljarder euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Dom går rakt in i budgeten och sänker därmed medlemsländernas avgifter följande år. Det i sin tur minskar landets EU utgifter och ger mer över i statskassan. Vad länderna gör med överskottet varierar såklart stort.

Det låter ju bra 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Apple kommer inte ens märka det. Det ligger i budgeten.

Nja, så enkelt är det inte. Aktien föll med 2,5% som ett resultat. Och många analytiker spår att det här bara är början o tror att den sjunker ännu mer snart. Mycket pga den nya EU lagen som strax träder i kraft (digital market Act).

Många bäckar små liksom

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nja, så enkelt är det inte. Aktien föll med 2,5% som ett resultat. Och många analytiker spår att det här bara är början o tror att den sjunker ännu mer snart. Mycket pga den nya EU lagen som strax träder i kraft (digital market Act).

Många bäckar små liksom

Så länge folk köper deras produkter, kommer Apple att ha råd att betala dem små bot och hilla lösningar för att kringgå problem, förbud.

Permalänk
Medlem

Spotify vill alltså kunna lägga ut sin app gratis på App Store och hänvisa kunder till andra vägar, så Apple inte får något betalt? EU tycker Apple är dumma och ger dem böter. Har jag förstått saken rätt?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Spotify vill alltså kunna lägga ut sin app gratis på App Store och hänvisa kunder till andra vägar, så Apple inte får något betalt? EU tycker Apple är dumma och ger dem böter. Har jag förstått saken rätt?

Nej du har inte förstått det rätt. Inget hindrar Apple från att ta ut en rimlig, fast avgift för att publicera sin app på App store.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej du har inte förstått det rätt. Inget hindrar Apple från att ta ut en rimlig, fast avgift för att publicera sin app på App store.

Det är inte EU som ska avgöra företags marginaler.
Det här ger oss privatpersoner en illusion om att de jobbar för oss konsumenter men vi egentligen blir trampade på av essentiella verksamheter som el och livsmedelsföretag. Med den här logiken ska Sony kunna gå in till Elgiganten och kräva att dom bara får tjäna 2% på tvapparaterna.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Det är inte EU som ska avgöra företags marginaler.
Det här ger oss privatpersoner en illusion om att de jobbar för oss konsumenter men vi egentligen blir trampade på av essentiella verksamheter som el och livsmedelsföretag. Med den här logiken ska Sony kunna gå in till Elgiganten och kräva att dom bara får tjäna 2% på tvapparaterna.

Det är din åsikt. Återigen missar du målet, det handlar inte om att avgöra ett företags marginaler, det handlar om att allt som inte är statliga monopol ska vara konkurrensutsatta marknader, vilket inte Apples App store är (eller Googles Play store heller för den delen). Därför behöver de regleras. Det är snarare som om Elgiganten skylle vara den enda elektronikaffären som fanns i Sverige (och att andra små butiker bara sålde obskyra märken). Det finns brister i marknadsekonomier som behöver regleras.

Det finns för övrigt en rad olika både lagstiftning som begränsar hur mycket påslag ett företag får ta ut, bl.a rörande ocker men också fair use kring t.ex patent.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej du har inte förstått det rätt. Inget hindrar Apple från att ta ut en rimlig, fast avgift för att publicera sin app på App store.

Nä, förutom då att det skulle döda alla gratisappar. Apple tar annars en del av betalapparnas intäkter. Fullt rimligt med tanke på att det är deras platform som de tillhandahåller. Spotify grinar dock över att Apple inte tillåtit dem att ha en betalapp där de tar betalt genom andra vägar, för att slippa betala till Apple.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Nä, förutom då att det skulle döda alla gratisappar. Apple tar annars en del av betalapparnas intäkter. Fullt rimligt med tanke på att det är deras platform som de tillhandahåller. Spotify grinar dock över att Apple inte tillåtit dem att ha en betalapp där de tar betalt genom andra vägar, för att slippa betala till Apple.

Hur skulle det döda gratis appar exakt? Det finns massor av gratisappar till PC och Android som man kan sideloada.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌