Uppgradera äldre android 9 till nyare android version?

Permalänk

Uppgradera äldre android 9 till nyare android version?

Hej.

Behöver lite hjälp.

Som titeln lyder, kan jag skrämma upp en äldre android 9 i nyare android version genom att roota eller annat?

Vann en Asus ROG alltså den första som kom ut 2018. I ett "gamer" paket med flashig låda å massa tillbehör handkontroll hållare, fläkt adapter, massa skal etc. Å den har mest legat i glasskåpet å endast gameat lite på den.

Men tänkte nu använda den fullt ut som lur mm. Men android versionen stannade på 9 å fler uppdateringar fås ju ej.

Så går det att få den högre upp i android versioner? System specsen duger ju med cpu, minne etc.

Tack på förhand.

Visa signatur

Antingen så går det eller så går det sönder!

Permalänk

du får googla de kända romtillverkarna och se om det finns nån.

men generellt så är det sällan roms kommer som inte bygger på grunden från den senaste officiella releasen till telefonen

finns dock undantag där de lyckats reverse engineera kärnan och drivarna till hårdvaran så att de kan få nyare versioner att fungera med dem.

tror inte samsungs källkod för deras egna modifieringar är tillgänglig iaf för deras variant av android.

och kräver givetvis att du vet exakt vilken modell du har.

men håller mig ytterst skeptisk till att du hittar något nyare än android 9 till den

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är denna modell du har
https://www.gsmarena.com/asus_rog_phone_zs600kl-9224.php

Det ser skralt ut vad gäller native roms till denna telefon, vilket är väntat med dessa nisch-telefoner som inte får så stort genomslag ute på marknaden. Men det går tydligen att köra Android 13 GSI åtminstone, men några små noteringar, du kan läsa mer om detta på denna länk (XDA).
https://xdaforums.com/t/guide-gsi-13-gsi-install-guide-for-ro...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Baserat på XDA-tråden ovan verkar det lite krångligt. Jag hade nog bitit i det sura äpplet och kört Android 9 tills BankID slutar fungera, även om man såklart kan diskutera säkerheten hos en telefon som inte uppdateras (av tillverkaren) längre. Appar och en del annat uppdateras väl via Google Play.

Det är ju annars en rätt ok telefon, med samtalsinspelning exempelvis (verkar det som).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Det är tur ni kunniga på sweclockers finns.

Tack alla för svar.

Ja telefonen är spec mässigt mer än ok för min del. Anledningen att ta upp den i android version var ju just pga bankid app med flera som med jämna mellanrum höjer android kravet.

Men efter att ha läst ovan länkade material så lägger jag dom här tankarna i malpåsen. Det är över min kunskaps nivå och verkar ge mer huvudvärk än jag vill ha.

Tack för länkar å svar, jag kör mobilen som telefon och spelmaskin så länge den håller.

Allt gott.

Visa signatur

Antingen så går det eller så går det sönder!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen