Budget GPU Uppgradering - Köpråd begagnat

Permalänk
Medlem

Budget GPU Uppgradering - Köpråd begagnat

Tjenare!

Jag sitter och lirar på ett *urgammalt* R9 290 som jag använt sen det kom för en sådär 10 år sedan. Nu när alla fläktarna ramlat av och blivit ersatta med buntbandade chassifläktar och fortfarande måste klockas ner för att köra, och inga drivers uppdateras, så är det mer än på tiden att det ersätts. Problemet är dock att jag är långtidssjukskriven och därmed permanent pank, så "prestanda per krona" blir superviktigt.

Min budget ligger någonstans mellan 1500-3000. Vad hade ni rekommenderat i dom prisklasserna om målet är just prestanda per krona? Begagnat utgår jag ifrån blir nödvändigt om man vill märka av någon större förbättring. 1080s verkar gå att finna för det lägre spannet där, kanske 2070? Jag har dålig koll på vad man får för pengarna idag, och vart man bäst spenderar sina (få) slantar.

Tacksam för råd!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Tar en titt! Du tänker alltså att det är smartare att köpa nytt än begagnat? Och ett 3 år gammalt budgetkort?

Permalänk
Medlem

Hej.
Vad har du för dator i övrigt? Blir lättare att hjälpa dig då.
Men ett rx 6600, rx5700xt eller rtx 2070 eller rtx 3060 är bra kort i den prisklassen.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej.
Vad har du för dator i övrigt? Blir lättare att hjälpa dig då.
Men ett rx 6600, rx5700xt eller rtx 2070 eller rtx 3060 är bra kort i den prisklassen.
Mvh Thomas

Oj, klantigt att glömma det! 5600x med 16 gig 3600mhz är nog det relevanta.

Vad hade du själv föredragit tror du, främst i den billigare delen av prisklassen?

Permalänk
Entusiast

1000 serien börjar åldras tydligt, de har haft sin tid hade inte köpt ens 1080 ti idag trots att det har varit ett otroligt kort. Lite samma kan man säga om amd 5700 som inte kommer funka så bra om två år.

Tror kanske 3060ti men framförallt rx6800 hade suttit fint. Rx6700 12gb är nog rimligare för 3k. Dessa kort bör hålla många år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Oj, klantigt att glömma det! 5600x med 16 gig 3600mhz är nog det relevanta.

Vad hade du själv föredragit tror du, främst i den billigare delen av prisklassen?

Då cpu inte är begränsad i den budgeten så skulle jag kolla efter de bästa fyndet i rx 6000 serien och gärna ett xt kort. Typ rx6700xt.
Annars är ett rtx 2080 ett bra alternativ som man brukar hitta för strax över 2k.
Då du inte kommer begränsad av cpu så är det bara frågan om hur fort du vill ha ett nytt kort och hur mycket tid du vill lägga på att maxa din budget.
Bra tips är att välja några kort och börja leta efter de med bäst pris.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)