Krönika: Datorhårdvara har aldrig varit bättre – eller tråkigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

RISC och ARM kom redan på 80-talet. De har utvecklats sedan dess, men det är inte precis något nytt numera.
Solid State kretsar kom också redan på 80-talet.

Smartphones är väl en av de få nya coola grejorna som kommit, och de kom på 90-talet.
Multi-processor datorer har ju funnits länge, men när multi-core processorer för konsumentbruk kom för 20 år sedan blev det lite av en revolution.

Senaste 10-20 åren har det annars nästan bara varit mer av samma, men i stort sett ingenting genuint nytt eller spännande.

Jag tycker fortfarande att det är mycket som kommer som fortfarande är häftigt, så jag tror det är mycket mer en avtrubbning hos konsumenten.

Det är mycket som funnits länge. Det är ungefär som att säga att transistorer, eller ännu värre, kisel har funnits länge och förbise den senaste appliceringen av det.

T.ex: Även om smartphones kom på 90-talet så var de inte så mycket att hurra för förrän iPhone visade vad en smartphone kan vara.

Se bara hur samhället har förändrats de 10 senaste åren med bl.a e-handel och e-tjänster. Nu står vi inför de förändringar som allmän tillgänglighet till maskininlärning kommer att leda till. Och kanske ett skifte från x86 till RISC.

Så jag tror det är i betraktarens ögon hur mycket som händer ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Sedan när handlar datorintresse om att bygga ett diskotek i en plåtlåda?

Jag lade mer tid på att undersöka mitt nya bygge i vintras än vad jag gjort på någon tidigare. Känner inte igen mig alls i uttalanden att det finns färre variabler att ta i beaktande, med det enorma utbudet komponenter är det snarare tvärt om. Vet inte heller vad för ekosystem man skulle bli inlåst i, är ju liksom mer eller mindre samma saker som krävs som tidigare byggen, även om vissa interface bytts.

Men jag är kanske i minoritet här nu med att fortfarande bry mig om det som visas på skärmen snarare än i lådan? Hurvida ett bygge blev bra eller ej avgör jag med öronen snarare än ögonen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Frågan är jättemärklig. Kan en bil uppfattas som personlig om man inte kan meka med den?

Permalänk
Medlem

Det enda som egentligen stör mig är detta med AI och fejkad upplösning och bilduppdatering.

Permalänk
Medlem

Jag som är rätt gammal nu började med C64 för MÅNGA år sedan. Klockning började man tidigt med. Små steg, pillade upp en p100 till en p120. En 233mhz till 301mhz(minns att det var just 301) osv.
Då var det lite av ett mysterium och utforskande då bara de mest inbitna nurdsen höll på med sådant. Sen lekte man med peltier element(hann aldrig med vapochill(dyr)).
Idag är mystiken ganska borta. Sakerna klockar sig själva så bra att det blir helt onödigt att pilla med och allt sköter sig själv. var länge sedan jag la in cd drivrutins start sekvenser i autoexe.bat för att få cd at funka för att kunna bota upp win 95 skivan tex.
idag är allt självgående och bara funkar.
För att inte tala om att wow faktorn är rätt borta. Prestanda kliv med storsteg är relativt få också. Som att gå från software renderer med 10 fps i carmageddon 2 till 3dfx(voodoo2) med säkert runt 30 fps var nästan läskigt hur stor skillnad det var.
Ja listan kan göras lång men har den senaste tiden varit ganska så kort.

Nog därför jag börjat hålla på med gamla bilar mer istället, DÄR försvinner definitivt inte mystiken, alltid hittar man någon konstigt och eller roligt man inte sett förut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jepp, måste vara tråkigt att köra PC. Ni kommer väl igen när Qualcomm ger er ARM. Frågan är vad AMD & Intel gör.

Både jag och nej, lite som att ha ett entusiastfordon, stor låda, mycket rörliga delar, stora kylare, --->ljud/värme. Tänk en liten padda som göra allt, inget att skruva på alls.. så både ja och nej

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasseb64:

Både jag och nej, lite som att ha ett entusiastfordon, stor låda, mycket rörliga delar, stora kylare, --->ljud/värme. Tänk en liten padda som göra allt, inget att skruva på alls.. så både ja och nej

Men är det verkligen samma sak? En PC är lika lätt som att bygga Lego. Ett entusiastfordon kräver både kunskap, verkstad och att man skitar ner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Men är det verkligen samma sak? En PC är lika lätt som att bygga Lego. Ett entusiastfordon kräver både kunskap, verkstad och att man skitar ner sig.

Gammal bil, du kan reparera allt, lätt åtkomligt, lätt att fatta. Delar finns. En telefon med massa kraft, inget att göra, öppna locket och titta. Samma sak som en ny bil, öppna huven och fyll på spolarvätska

Permalänk

Jag tycker fokus har gått från att argumentera för att man behöver ny teknik, till att man klarar sig utan dessa prylar. Sedan köper folk ny teknik ändå.
Så fort en ny mobil, nas, borrmaskin etc släpps så det mycket diskution om hur onödigt den är. Detta beror på flera saker, trög utveckling och lite skillnad mellan versionerna är såklart en faktor.