Repaste EVGA 2080ti i/kring Kristianstad

Permalänk
Medlem

Repaste EVGA 2080ti i/kring Kristianstad

Finns det nån i Kristianstad-området som är en j*vel på repaste av grafikkort?

Har ett 2080ti från EVGA som nog hade mått bra av ny kylpasta och nya thermal pads.

Men det ju typ en miljon skruvar och tålamodet som verkar krävas är… kanske inte på min nivå av tålamod.

Står såklart för material, bjuder på arbetspizza och en peng för besväret (säg vad du vill ha). Eventuellt överblivet material kan du behålla, det är ingen dussinaktivitet hos mig.

Har egen bil och kan röja runt någorlunda kring Kristianstad.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

finns troligen någon datorbutik i kristianstad som kan hjälpa dig, bör inte ta mer än 10 min om ens det, ifall ingen på swec råkar bo i närheten (själv i malmö, lite långt). Annars är det inte svårt att göra själv heller, typ 40kr för kylpasta + 40kr för isopropanyl (inte 100% nödvändigt, men rekommenderas) och en skruvmejsel, samt typ toapapper eller bomullstops. För en oerfaren tar det kanske max 30 min, inklusive titta på youtube tutorial på repeat

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

finns troligen någon datorbutik i kristianstad som kan hjälpa dig, bör inte ta mer än 10 min om ens det, ifall ingen på swec råkar bo i närheten (själv i malmö, lite långt). Annars är det inte svårt att göra själv heller, typ 40kr för kylpasta + 40kr för isopropanyl (inte 100% nödvändigt, men rekommenderas) och en skruvmejsel, samt typ toapapper eller bomullstops. För en oerfaren tar det kanske max 30 min, inklusive titta på youtube tutorial på repeat

Det tar inte 10 minuter att demontera isär, rengöra, samt skära till och montera nya thermalpads samt ny kylarpasta. Det kräver noggrannhet och ett visst mått av förberedelser, ex. vilken tjocklek och var på kretskortet, bla.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

finns troligen någon datorbutik i kristianstad som kan hjälpa dig, bör inte ta mer än 10 min om ens det, ifall ingen på swec råkar bo i närheten (själv i malmö, lite långt). Annars är det inte svårt att göra själv heller, typ 40kr för kylpasta + 40kr för isopropanyl (inte 100% nödvändigt, men rekommenderas) och en skruvmejsel, samt typ toapapper eller bomullstops. För en oerfaren tar det kanske max 30 min, inklusive titta på youtube tutorial på repeat

En snabbspolad video på YouTube var 20 min lång, så jag räknar minst en timme. Datorbutikerna i Kristianstad skulle jag inte anlita för att göra det för allt smör i Småland…

Permalänk
Medlem

Hade gärna hjälpt till om jag varit i Krille-sta, men har inte haft ärende där på ett tag.
Att byta kylpasta går rätt snabbt men somliga grafikkort kan ha 15+ TorX miniskruvar som behöver lossas som dom GTX780 & 980Ti referens jag gjort det med. På det RTX2060S jag skruvat med, var det dock bara 6st stjärnmejsel-miniskruvar.
Det brukar också sitta en ömtålig strömkabel till fläktarna, så 30 minuter får man vara riktigt kvick om man ska hinna.
Kylkuddarna brukar dock inte behöva bytas om de inte blivit rejält dammiga och torkat.

Kolla om det inte finns någon i hjälptråden för att bygga dator:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...
typ @Snövit

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det tar inte 10 minuter att demontera isär, rengöra, samt skära till och montera nya thermalpads samt ny kylarpasta. Det kräver noggrannhet och ett visst mått av förberedelser, ex. vilken tjocklek och var på kretskortet, bla.

Mvh

läste inte om thermalpads, tänkte endast kylpasta. Lägg till 5 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

läste inte om thermalpads, tänkte endast kylpasta. Lägg till 5 min.

Om du fixar det här på 15 min så är jag faktiskt ganska imponerad: https://youtu.be/GL7NvWi4gIg?si=RNAaTTrrx473j6gJ

I så fall kan jag köra nästan var som helst…

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Om du fixar det här på 15 min så är jag faktiskt ganska imponerad: https://youtu.be/GL7NvWi4gIg?si=RNAaTTrrx473j6gJ

I så fall kan jag köra nästan var som helst…

Han bytar fläktar också. Det blir mer skruvar och pilleri då.
Utan an stressa tar det inte ens 15 minuter att byta kylpasta och kylpaddar om man har sakerna framme nej.

Jag har kylpasta och isopropanyl, men inte kylpaddar ifall du vill ha de bytta också. Beroende på hur mycket och i vilken miljö du använt 2080ti'n kanske kylpaddar inte ens behöver bytas. Ha med de annars.

Tänker du det är värt 3 timmar & 300kr eller vad det blir i bensinkostnadar så visst, du är välkommen ner till Malmö. Men på de timmarna hinner du definitivt bli proffs på det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Om du fixar det här på 15 min så är jag faktiskt ganska imponerad: https://youtu.be/GL7NvWi4gIg?si=RNAaTTrrx473j6gJ

I så fall kan jag köra nästan var som helst…

Skippa det från innan 5:45 och efter 13:45.

Alltså typ 8 minuter i x2 hastighet eller vad det är, och de försöker ju få med allt klart på kameran.

Permalänk
Medlem

Det mer störiga, ifall nu paddorna också behöver bytas, är att ta reda på och sen få tag på lika stora. Annars får man lägga lite tjockare ibland, t.ex om de är 1.5mm tjocka och man bara har 1mm eller 2mm

Permalänk
Medlem

googla dkdelid men det är ju i dk så aa, men han har bytt dessa på mitt 3070 jag sålde av fungerade felfritt efteråt

Permalänk
Medlem

Jag bor lite utanför C4 och jag skulle kanske kunna hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Tips: gör thermal pads i chip size istället för hela längder. Det hjälper till en del med kompressionen av pads. Oftast är original i 0.25mm intervaller, medan dom man köper är i 0.5mm. Är dom skurna enligt ”chipsize” får dom lite utrymme att pressas ut på kanterna. Sen hjälper det även med ekonomin då man med lite tur får paketen att enklare räcka för kortet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

(Om du nu får för dig att göra själv).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag bor lite utanför C4 och jag skulle kanske kunna hjälpa dig.

Nu börjar vi snacka! Jag ska reda ut exakt modell och se vad det är för pads med mera.

Fundera på om du vill och vad du i så fall vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Nu börjar vi snacka! Jag ska reda ut exakt modell och se vad det är för pads med mera.

Fundera på om du vill och vad du i så fall vill ha

Jag skickade ett pm

Permalänk
Medlem

Följer upp innan jag stänger tråden. Igår var @[SmR]BMF och @Snövit på besök och hjälpte mig riva runt i datorn. Kylpasta byttes på både grafikkort och CPU. Fläktar drogs om lite så att de är mer balanserade i hur de är kopplade till moderkortet.

Mycket trevlig kväll med härligt datorsnack (mycket om svunna tider, min bild av demografin på sweclockers fick uppdateras lite, och jag själv fick också inse att jag nog inte är så ung som jag vill tro heller för den delen), skruvande och pillande.

Grafikkortet throttlar inte längre, datorn är märkbart tystare och nya Sweclockers-vänner funna.

Permalänk
Medlem

Annonsen är avslutad

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Följer upp innan jag stänger tråden. Igår var @[SmR]BMF och @Snövit på besök och hjälpte mig riva runt i datorn. Kylpasta byttes på både grafikkort och CPU. Fläktar drogs om lite så att de är mer balanserade i hur de är kopplade till moderkortet.

Mycket trevlig kväll med härligt datorsnack (mycket om svunna tider, min bild av demografin på sweclockers fick uppdateras lite, och jag själv fick också inse att jag nog inte är så ung som jag vill tro heller för den delen), skruvande och pillande.

Grafikkortet throttlar inte längre, datorn är märkbart tystare och nya Sweclockers-vänner funna.

Kul grej! Man borde göra sånt själv. Vänlistan har krympt rätt kraftigt sen man fick barn

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q