Roaming på android 13

Permalänk
Medlem

Roaming på android 13

Jag har nyligen bytt ifrån Asus Zenfone 7 till 8.

Enda lösningen att aktivera roaming är att söka efter det i inställningar.
Finns inte under nätverk och internet. Finns heller ingen snabb lösning förutom det jag skrev ovan.

Finns inte i snabb-menyn som i övrigt är späckat med onödiga funktioner.
Widgets har jag inte funnit någon som stödjer android 13 direkt.

Är det en operatörs-grej eller språkbug?

Väldigt svårt att hitta något eftersom google helt ballat ur.

Permalänk
Medlem

Jag har Fairphone OS som ska vara väldigt likt stock Android 13. Roaming finns under Nätverk och Internet > Internet > Kugghjulet till höger om min leverantör. Om du inte hittar inställningen där så är det nog något specifikt med din telefontillverkare snarare än Android 13.

Permalänk
Medlem

Tack för info.

Ja det är rätt rent os med asus, men går jag in på samma meny som när jag söker på roaming finns inte alternativet.

Detta gäller bägge så garanterat os-baserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zed_nr1:

Jag har nyligen bytt ifrån Asus Zenfone 7 till 8.

Enda lösningen att aktivera roaming är att söka efter det i inställningar.
Finns inte under nätverk och internet. Finns heller ingen snabb lösning förutom det jag skrev ovan.

Finns inte i snabb-menyn som i övrigt är späckat med onödiga funktioner.
Widgets har jag inte funnit någon som stödjer android 13 direkt.

Är det en operatörs-grej eller språkbug?

Väldigt svårt att hitta något eftersom google helt ballat ur.

Låter som en bugg i din telefon. Ska finnas under Inställningar -> Nätverk och Internet -> Mobilnätverk -> (Om du du kör med dubbla SIM-kort, välj vilket SIM-kort du vill slå på roaming) -> Här ska roaming inställningen finnas, så här ser det ut hos mig

Asus använder väldigt stock Android och det borde se ut likadant hos dig. Kan du ta en bild på hur denna sida ser ut hos dig?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Utan att söka på roaming och samma när jag sökt.

Frågade en med 10an och samma problem.
Så finns en widget är jag idel öra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zed_nr1:

Utan att söka på roaming och samma när jag sökt.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Frågade en med 10an och samma problem.
Så finns en widget är jag idel öra.

Det där är 2 olika ställen. Bild 2 visar dataanvändningen och där finns inte roaming. Bild 1 är dit jag skrev hur man går dit själv utan att söka. Testa att gå så som jag skrev i mitt föregående inlägg så bör du kunna hitta det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

Testade alla jag kunde komma åt, enda jag inte kan öppna är mobilplan, säger bara att fello inte har en adminplats.

Inte något större problem, bara irriterande :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zed_nr1:

Tack för hjälpen.

Testade alla jag kunde komma åt, enda jag inte kan öppna är mobilplan, säger bara att fello inte har en adminplats.

Inte något större problem, bara irriterande :).

Låter mycket märkligt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av zed_nr1:

Jag har nyligen bytt ifrån Asus Zenfone 7 till 8.

Enda lösningen att aktivera roaming är att söka efter det i inställningar.
Finns inte under nätverk och internet. Finns heller ingen snabb lösning förutom det jag skrev ovan.

Finns inte i snabb-menyn som i övrigt är späckat med onödiga funktioner.
Widgets har jag inte funnit någon som stödjer android 13 direkt.

Är det en operatörs-grej eller språkbug?

Väldigt svårt att hitta något eftersom google helt ballat ur.

Sitter nu med en Asus Zenfone 8 i handen och Roaming ligger precis som MrPasty skriver:
"Roaming finns under Nätverk och Internet > Internet > Kugghjulet till höger om min leverantör."

Om den inte finns där, saknar du nog roaming på ditt abonnemang/kontantkort.